Društvo

Cjeloživotno učenje i obrazovanje kao temelj kvalitetnog inkluzivnog obrazovanja

Inkluziju je nužno postaviti u najširi društveni kontekst, istinski razumjeti na šta se sve odnosi, kako tretira i podržava različitost, pa u tom duhu nastaviti raditi na tome da osiguramo pristup kvalitetnom visokom obrazovanju za svakog studenta – kažu u Uredu za podršku studentima Univerziteta u Sarajevu.

Ured je, u revitaliziranom obliku i pod nešto drugačijim nazivom, počeo djelovati u oktobru 2018. godine, a do sada je realizovao brojne aktivnosti unutar četiri oblasti svoga djelovanja.

Odgovarajući na pitanje kako djelovanje Ureda doprinosi osiguravanju kvalitetnog obrazovanja za sve, dr sc. Sandra Bjelan-Guska, članica stručnog tima Ureda, akademska koordinatorica TRAIN programa i docent na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu objašnjava: ”Naš tim u Uredu djeluje u četiri oblasti/odjela - odjel pravne pomoći, odjel za psihološku podršku, odjel za karijerno savjetovanje i odjel za podršku studentima s invaliditetom. Iako se studenti još uvijek stidljivo javljaju, bilo zbog loših prethodnih iskustava, etiketiranja i diskriminacije, ohrabrujemo ih da nam se obraćaju i traže podršku i pomoć. Podrška i pomoć, unutar sva četiri odjela djelovanja Ureda, se do sada najčešće odnosila na pomoć u ostvarivanju prava studenata, pružanje psihološke podrške, savjetovanje te didaktičko oblikovanje i transponiranje materijala za učenje. Ono čemu težimo jeste da kroz konkretne i kvalitetne usluge koje pružamo raste povjerenje u ozbiljnost rada i posvećenost svakom studentu što jeste naše opredjeljenje. U ostvarivanju željene kvalitete iznimnu podršku nam pruža menadžment Univerziteta u Sarajevu, posebno rektor i prorektori.” 


( dr sc. Sandra Bjelan-Guska)

Ured za podršku studentima Univerziteta u Sarajevu osnovan je kao jedna od polaznih osnova za stvaranje unaprijeđenog i održivog sistema inkluzivnog obrazovanja na Univerzitetu. Pružanje podrške i pomoći pri odabiru studija, unaprjeđenje pristupa obrazovanju, osiguranje uslova za zadovoljavanje potreba i uživanje prava, psihološka pomoć, informisanje studenata, poboljšanje iskustva studiranja studenata s invaliditetom, istraživačke aktivnosti, organizacija i realizacija obuka za nastavno i nenastavno osoblje, učešće u donošenju i izmjenama zakonskih i podzakonskih akata u oblasti obrazovanja, usklađivanje potreba i potencijala pojedinaca s potrebama na tržištu rada radi povećanja zapošljivosti – sve su to aktivnosti koje je Ured prepoznao kao važne u stvaranju pretpostavki za povećanje kvalitete života i obrazovanja mladih. Ured se nalazi u zgradi Centra za interdisciplinarne studije (CIS) na adresi Zmaja od Bosne br. 8 u Kampusu Univerziteta i na raspolaganju je svim studentima, ali i nastavnom i nenastavnom akademskom osoblju. 

Kroz projekat „Visoko obrazovanje – obrazovanje za sve“ (VOzaSVE), bilo je važno podršku pružiti, osim studentima, i nastavnom akademskom osoblju jer samo kvalitetan nastavnik može realizovati kvalitetno inkluzivno obrazovanje. Svjesni činjenice da formalno inicijalno obrazovanje nije dostatno u izgradnji kompetencija za kvalitetno podučavanje, kreiraju se cjeloživotni programi izobrazbe koji imaju razvojnu i kompenzacijsku funkciju. 

”Prvi konkretan korak u razvoju i unapređenju kompetencija za kvalitetno inkluzivno obrazovanje realiziran je razvojem i uvođenjem novog izbornog modula pod nazivom 'Osnovna polazišta inkluzivnog obrazovanja u visokoškolskoj nastavi' u postojeći TRAIN program. Spomenuti program se na Univerzitetu u Sarajevu realizira od 2013. godine s namjerom pružanja adekvatne podrške u cjeloživotnom učenju i usavršavanju akademskih djelatnika, a obuhvata ukupno četiri obavezna i pet izbornih modula. Namijenjen je nastavnom i nenastavnom akademskom osoblju Univerziteta kako bi studentima bio omogućen pristup najboljim, suvremenim i modernim praksama koje vode ka kvalitetnijem obrazovanju. Kroz navedeni novi izborni modul akademsko osoblje se upoznaje s konceptom inkluzivnog obrazovanja i priprema za brojne izazove s ciljem prepoznavanja i prevladavanja osobnih stereotipa i predrasuda, te unapređenja osobne nastavne prakse”, pojašnjava dalje Sandra Bjelan-Guska. 

Na pitanje koje su konkretne promjene koje je uvođenje modula donijelo, Bjelan-Guska kaže: ”Istraživanje o stanju inkluzivnog obrazovanja pokazalo je da akademsko osoblje ima pozitivan stav prema studentima s invaliditetom, te da su mišljenja da studentima s invaliditetom treba u potpunosti omogućiti studiranje, te prilagoditi nastavni proces. To je ohrabrujući iskorak za inkluzivno obrazovanje kojeg nije nikada lako napraviti, što ilustrira evaluacija polaznika modula koji su rekli da je ovo tema koja je izazvala puno unutarnjih promišljanja i teškoća, ali da su ovim modulom konačno dobili podršku i ohrabrenje koje im je bilo neophodno. Potrebno je učiniti još dosta koraka koji će Univerzitet učiniti inkluzivnijim, ali smo opredjeljeni da to nastavimo činiti. Osim TRAIN programa, podrška akademskom osoblju pružena je i realizacijom tri modula o inkluziji kroz dva ciklusa obuka u prethodnoj akademskoj godini. To iskustvo je bilo neprocjenjivo i sigurno će biti ponovljeno.” 

Početkom decembra su Ured za podršku studentima Univerziteta u Sarajevu (UPS!) i Udruženje za američke studije u Bosni i Hercegovini organizirali međunarodni naučni skup ”Svi smo isti: drugi i drugačiji” povodom Međunarodnog dana osoba s invaliditetom na kojem su predstavljene pozitivne domaće i međunarodne prakse u inkluziji, a govorilo se o preprekama i izazovima koje će biti u fokusu djelovanja u narednom periodu.  

”Za početak, zadatak nam je da otklonimo vanjske i unutrašnje fizičke prepreke koje otežavaju, a nerijetko i onemogućavaju pristup na organizacionim jedinicama Univerziteta kroz izgradnju pristupnih rampi i liftova. Nastavit ćemo realizirati programe obuke za akademsko osoblje kroz TRAIN program, te ohrabrivati i nastavno osoblje i studente da adekvatno adresiraju i rješavaju izazove s kojima se susreću kada je kvalitetan inkluzivni obrazovni proces u pitanju. Važno je svake godine organizirati promo aktivnosti za maturante - buduće studente kako bismo skrenuli njihovu pažnju i ohrabrili ih da se upišu na željene visokoškolske ustanove. Pravo na obrazovanje je osnovno ljudsko pravo, a različitost osobni i profesionalni izazov iz kojeg učimo kako biti bolji i kako osigurati jednake prilike za svakog studenta”, zaključila je Sandra Bjelan-Guska te najavila da UPS! radi i na aktivnostima jačanja suradnje s realnim sektorom kako bi se studenti pripremili na izazove i trendove tržišta rada prilikom zapošljavanja, a sam tranzicijski proces učinili što pozitivnijim i uspješnijim. 


 

   

Frontal

Twitter
Anketa

Da li će novi američki predsjednik Donald Tramp učiniti svijet boljim mjestom za život?

Rezultati ankete
Blog