Društvo
Kako prepoznati bota nad internet nebom Bosne i Hercegovine
Dosta puta surfajući na društvenim mrežama naišao bih na komentare za koje mi je bilo teško povjerovati da ih prava osoba piše. Poslije nekoliko medijskih pojavljivanja, dobio sam često i poruke od totalnih neznanaca.
Ruku na srce, uglavnom su to bili ljudi koji su isticali svoje ime i prezime uz fotografiju i pozitivno reagovali na poduzete akcije. Međutim, bilo je naravno i onih koji nisu bili zadovoljni stavovima, aktivnostima i slično. Za njih je interesantno uvijek djeluju sa lažnih profila, koristeći tuđa imena i fotografije.
O čemu se ustvari radi?
Često puta smo čuli za izraz botovi ili trolovi kada je riječ o društvenim mrežama. Njihovo pojavljivanje nije započelo sa erom „fejsbuka“ i „tvitera“, jer mnogi ih se sjećamo još iz vremena Foruma „Krstarice“ ili „Derneka“. Prva sjećanja na njih me vuku nazad u 2006. godinu kada su čak i na MIRC-u djelovali. To što niste primjetili njihovo djelovanje do unazad nekog vremena, ne treba da vas plaši i da mislite da ste za nešto uskraćeni.
Koja još zdrava osoba i pri pameti razmišlja da otvori lažni profil na kojem će liječiti svoje frustracije ili biti plaćena da propagira ideje neke političke stranke, potiče na kupovinu brenda ili kupovine na društvenim mrežama. Ovo poslednje dvoje inekako da razumijem, ali opet ako ne vjerujete sami u neki brend - da li ste zaista spremni druge ljude ubjeđivati da ga koriste?
U posljednje vrijeme među internet zajednicom stvorila se polemika oko toga da li „botovi“/“trolovi“ zaista mogu da mijenjaju mišljenje javnosti ili su pak tu kako bi korisnicima društvenih mreža ZGADILI i ZAGADILI slobodan društveni prostor, koncipiran za zdravu razmjenu mišljenja.
Obzirom da polažem mnogo manje interesa u ove koji su plaćeni da potiču na kupovinu brendova, o njima se nećemo detaljnije baviti u ovom tekstu.
Sa većim povećanjem internet korisnika u Bosni i Hercegovini, pojavila se i nada da će građani sada kada imaju mogućnost se objektivno informisati – razviti veći stepen kritičkog razmišljanja, te mjenjati svoje izborne navike.
Međutim, da bi se to otežalo, a vladajućim, nacionalističkim strankama kupilo još nekoliko godina vladavine nad nekritičnom masom, plašenom i uplašenom od rata, ušuškanoj u perju svog tora – na sve moguće načine se kontaminira jedini preostali slobodni prostor.
Za ovu kontaminaciju su uglavnom zaslužni medijski timovi vodećih stranaka i njihovi poslušnici – botovi. Ova nedemokratska tekovina, koja dovodi do manipulacije informacijama, napadima na kritičare na društvenim mrežama i slično – naravno da nije karateristična samo za Bosnu i Hercegovinu. Šta više, naš internet prostor nije ni približno kontaminiran kao što je riječ u Srbiji, SAD, Rusiji i slično.
Kako prepoznati bota na društvenim mrežama?
Portal Radio televizije Vojvodine tvrdi da botovi nisu prisutni samo na komentarima društvene mreže „fejsbuk“, već i da djeluju na drugim društvenim mrežama. Sve od „Jutjuba“ do gejmerskih četova. Neki se kunu da su ih vidjeli i na pornografskim sajtovima. Avaj.
Bitna stvar za znati je da sve veće društvene zajednice imaju botove, koji propagiraju svoja uvjerenja. Huligani, religijske zajednice i sekte, ekonomski botovi i slično. Nažalost, imajući ovo na umu – ne možemo više govoriti o internet prostoru kao kritički slobodnom.
Po nepisanom pravilu u BiH, botovi djeluju iza fb stranica ili lažnih profila, koje je jednostavno otkriti.
Ukoliko neko komentariše sa stranice, to je izuzetno lagano otkriti. Jednostavnim klikom na ime komentatora možete ustanoviti da li se radi o stranici ili osobi.
Ako pak vidite da se komentator ne krije iza stranice, već da je privatni profil u pitanju – nekoliko stvari Vam može ukazati da se radi o lažnom profilu:
- Slika na profilu često ne otkriva lice
- Profil ima zastave (u zavisnosti koju propagandu bot vrši na društvenim mrežama)
- Mnogo dijeljenja dešavanja iz istorije (Koja uglavnom odgovaraju načinu razmišljanja ljudi kojima je propaganda namjenjena)
- U objavama ne možete pronaći fotografije sa prijateljima (Ne postoje fotografije na kojima je korisnik označen)
- Datum pridruživanja na fejsbuk je nedavan, mali broj prijatelja i slično.
Iza velikih i uticajnih stranica, jako često stoje političke partije, udruženja istomišljenika ili neka druga interesna grupa.
Ovome ide u prilog i nedavna izmjena fejsbukovog algoritma, po kojem objave na stranicama sa više reakcija, komentara i klikova dosežu veći broj ljudi. Pitate se kako, a odgovor je jednostavan. Većina velikih stranica, koje su već povezane sa nekom interesnom grupom, imaju svoje web sajtove. Da bi povećali zaradu na web sajtovima, neophodno je da putem svojih botova podstiču komunikaciju u sekciji komentara. Tako ćete često vidjeti da neke fejsbuk stranice imaju saradnju i sa pripadnicima pozicije i opozicije, ili naprosto u svojim komentarima plasiraju ideje/propagandu obje stranke i na taj način osiguravaju rasprave u sekciji za komentare, koja će uvući još ljudi i osigurati da objava dobije veći doseg.
Jednostavno je – Ako niko ne reaguje, algoritam smatra da je vijest nebitna za korisnike. Ali ako neko reaguje, čak i sa mrziteljskim i provokativnim stavovima, reakcijama ili dijeljenjima – vijest će doprijeti do većeg broja ljudi. Samim tim portalu osigurati više čitanja i veću zaradu.
Naravno, kako tu nema baš ni N od novinara, već samo zarada – oni se ni ne trude da uklanjaju uvrijedljive i pogrdne komentare sa svojih stranica.
Najjefikasnije sredstvo borbe?
- Stručna zajednica je više manje saglasna da je najjefikasniji način borbe – IGNORISANJE i PRIJAVLJIVANJE profila i stranica, koje podstiču devijantno ponašanje na društvenim mrežama.
Obzirom da ćemo teško dočekati neko sistemsko riješenje, koje će se usprotiviti botovima i farmama portala – preostaje nam samo da ignorišemo mrziteljske i provokatorske komentare. Onog trenutka kada vlasnici botova, ne budu više imali prihoda kojima će isplaćivati (uglavnom na crno) svoje radnike – tada možemo računati da smo na korak do pobjede. Korak do pobjede nad kontaminiranjem internet prostora u kojem je svaki pojedinac – 1 medij!
Ignorišite i svaki medij za koji mislite da raspiruje mržnju. Svaki medij koji neobjektivno izvještava o događajima – nije vrijedan nijednog pojedinca. Budite svoji.
P.S. ne zaboravite! Objave, ljudi, grupe i stranice na kojima češće ostvarujete angažman (Lajkate, dijelite i komentarišete) češće će vam se pojavljivati na naslovnici! Ignorišite one, koji u vama bude mržnju i podstiču loše raspoloženje.
Ukoliko ste zainteresovani za više o ovoj temi, pronađite na:
Aljazeera: Svaka stranka svoje botove ima
N1 Srbija: Trolovanje na srpski način
The Bosnia times: Botovi su pali na tjeme: Sda osniva brigadu botova
Slobodan Blagovčanin/Frontal