Intervju
Jana Čarkadžić za Frontal: Mjesto vrijedno življenja-mjesto je i vrijedno posjete
Kulturni turizam kao dio kompleksne i višeslojne turističke industrije, u našoj zemlji trenutno ne zauzima mjesto koje zaslužuje. O tome na koji način efikasno iskoristiti ogromne potencijale koje Bosna i Hercegovina ima kad je kulturni turizam u pitanju, za naš portal govorila je direktorica organizacije Sarajevo susret kultura, Jana Čarkadžić.
FRONTAL: Gospođo Čarkadžić, šta tačno predstavlja Sarajevo susret kultura, i zbog čega ste kao primarnu sferu vašeg djelovanja odabrali upravo kulturni turizam?
Sarajevo susret kultura je
nevladina organizacija osnovana 2012. godine sa ciljem da promoviše Sarajevo i
Bosnu i Hercegovinu kao epicentar kulturne raznolikosti Jugoistočne Evrope.
Samim tim, znak “Sarajevo Meeting of Cultures” (SMOC) koji je
postavljen 2014. godine u Starom Gradu u Sarajevu predstavlja simbol kulturnog
turizma. Moram da naglasim da se Sarajevo susret kultura nije „desio“, već je
strateški planirana aktivnost ka razvoju kulturnog turizma još od momenta
osnivanja organizacije. Lijepo je znati da, barem kada je nevladin sektor u
pitanju, Sarajevo susret kultura zauzima mjesto pionira u BiH u ovoj oblasti i
dobro razumije da su kultura i turizam uvijek bili usko povezani.
Unutar turizma kao kompleksne i
višeslojne industrije, kulturni turizam treba da zauzima posebno mjesto. Ova
industrija je značajan katalizator socio-ekonomskog razvoja često okarakterisan
kao privredna grana bez granica. Upravo u tom prostoru bez granica mi
pronalazimo neiscrpnu inspiraciju za stvaralaštvom i razvojem. Naša
organizacija tako na razne načine koristi kulturni turizam kao oblast i
vodilju. U tom smislu nastojimo da na što adekvatniji način spojimo sfere
turizma i kulture na lokalnom, državnom, ali i međunarodnom nivou.
FRONTAL: Mnogi će već
reći da znak koji je Sarajevo susret kultura postavio u Starom Gradu polako ali
sigurno postaje jedan od simbola Grada Sarajeva. Šta zapravo znak predstavlja?
Mi često kažemo da smo dali našoj
destinaciji viziju, misiju i ciljeve kojima je ona doslijedna. Naša vizija je
bila upravo to – da Sarajevo i cijela Bosna i Hercegovina, budu između ostalog
okarakterisani i simbolom koji prenosi poruku -„susret kultura“. Kroz
postavljeni znak pokušali smo da na specifičan način prikažemo istorijske
procese i geografsku poziciju Sarajeva i BiH, ali i istaknemo njihove
esencijalne kulturološke vrijednosti.
Ono što je nama od izuzetne
važnosti je činjenica da kreativna i kvalitetna promocija kulturnih i
turističkih destinacija omogućava potencijalni rast broja turista i posjetioca
u BiH. Uloga nevladinih organizacija koje djeluju u oblastima kulture i turizma
u tom smislu ima veliki značaj, i u dobroj mjeri može da doprinese tome da
turisti koji obilaze našu zemlju u njoj ostaju duže, što i jeste jedan od
ciljeva djelovanja organizacije Sarajevo susret kultura.
Bez lažne skromnosti moram da
kažem da sebe smatramo jedinstvenom organizacijom u BiH koja je sebe uspješno
pozicionirala kao prepoznatljivu i na međunarodnom planu. Velike zasluge tome
pripadaju i samom znaku „Sarajevo Meeting of Cultures“ koji sve češće vidimo u
raznim tv prilozima, emisijama, stranim i domaćim printanim i elektronskim
medijima. Znak je naravno zaštićen autorskim pravom, te je danas za mnoge
turističke vodiče postao polazna turistička tačka u gradu.
FRONTAL: Kada
su međunarodne aktivnosti u pitanju, u kom pravcu je usmjereno djelovanje
SMOC-a?
Obzirom da je međunarodna
saradnja jedan od osnovnih uslova za ostvarivanje napretka, poticanje razvojnih
programa i projekata u cilju unaprijeđivanja privlačnosti turističke
ponude Bosni i Hercegovini, Sarajevo suret kultura je u tom cilju vremenom
izgradio mrežu od preko 70 partnera širom Evrope.
Naše aktivnosti pružaju specifičnost
u promociji kulturnog turizma i njegovog razvoja kako bi se Bosna i Hercegovina
afirmisala kao država koja nudi poseban doživljaj različitih iskustava svim
turistima i posjetiocima, ali i lokalnoj zajednici. Tako, kada su projekti u
pitanju, mi smo u najvećem dijelu fokusirani na EU fondove i projekte vezane za
turizam, kulturu, digitalizaciju kulture baštine, mlade u kulturi i turizmu,
edukacije i osnaživanje profesionalnih kvalifikacija kulturnih i turističkih
aktera, te naravno promociju kulturnih vrijednosti BiH.
Cilj svakog međunarodnog projekta
koji razvijamo ili implemetiramo je da u naše inicijative uključimo što veći
broj kulturnih institucija, univerziteta, razvojnih agencija i kompanija koje
se bave turizmom. To je na početku išlo teže obzirom da nije postojalo
obostrano razumijevanje sektora kulture i turizma za međusobnom saradnjom.
Međutim, danas svjedočimo velikim koracima i rezultatima i ponosni smo na
to.
FRONTAL: Može li po
vašem mišljenju iz Sarajeva krenuti neka vrsta nove inicijative koja bi u
kontekstu kulturnog turizma na neki način povezala region?
Mi razmišljamo globalno,
djelujemo globalno i nastojimo da uvozimo/izvozimo kulturu kroz međunarodnu
saradnju. Kao što sam spomenula, razvijena partnerstva sa ključnim
stejkholderima kulturnog turizma i partnerima van granica BiH od presudne su
važnosti u procesu razmjene iskustava, ideja i mišljenja. U svemu je i
sam znak imao veliku ulogu u našim razvojnim aktivnostima pa s tim u vezi, svi
partneri koji su posjećivali Sarajevo imali su istu želju – na neki način
ponijeti znak sa sobom.
Iz te želje izrodila se nova
ideja, a iz nje i novi projekat. Tako smo u novembru prošle godine dobili grant
od Vijeća za regionalnu saradnju (RCC) kroz Triple P program, koji finansira
Evropska Unija, za projekat koji za cilj ima izgradnju regionalne kulturne rute
„Meeting of Cultures“. Plasiramo sasvim novi proizvod na nivou regiona gdje će
gradovi Novi Sad i Kotor takođe dobiti znakove „Meeting of Cultures“. To je
fantastično jer će turisti kojima je ova naša regija Zapadnog Balkana i dalje
neistražena imati priliku da posjete tri grada koja će imati iste tačke.
Osim toga, pozive u tom smislu
dobijamo i van naše regije, te je do nas nedavno stigla i vijest od
gradonačelnika Palerma da je i taj grad veoma zainteresovan da dobije svoju
tačku susreta kultura i obilježi sebe kao „Palermo Meeting of Cultures“. Ovo u
svakom slučaju može da postane velika evropska inicijativa pokrernuta upravo iz
Sarajeva, i trenutno razmišljamo o daljim aktivnostima i projektima koje ćemo
pokrenuti upravo na temu izvoza znaka i svega što stoji iza koncepta susret
kultura – a to je u svakom slučaju raskršće različitih civilizacija kako se
vijekovi i slojevi istorije u pojedinim gradovima ne bi zaboravili.
FRONTAL: Kakav je
trenutni status kulturnog turizma kada su nadležne i relevantne institucije u
BiH u pitanju? Jeste li zadovoljni saradnjom i šta bi po vašem mišljenju
trebalo ili moglo biti bolje?
Naš pristup u saradnji sa
sektorom kulture potiče interkulturalni dijalog, uzajamno razumijevanje i nudi
poligon u srcu Jugoistočne Evrope za kulturne interakcije i globalne uticaje
između ljudi koji dijele iste vrijednosti. Sarajevo susret kultura je
doslijedno u naporima da povezuje svijet sa Bosnom i Hercegovinom kroz obrazovanje,
umjetnost, muziku, pozorište, film, muzeje, književnost i druge kulturne
interakcije. Organizacija djeluje kao laboratorij ideja i proizvodi inovativne
pristupe za jačanje međukulturne saradnje između drugih zemalja i BiH.
Postoji preko 60 multilateralnih
i bilateralnih sporazuma, ugovora i memoranduma o razumijevanju potpisanih od
strane Bosne i Hercegovine i zemalja širom svijeta u oblasti kulture,
obrazovanja i nauke. Svaki konkretan korak ka doprinosu implementacije ovih
sporazuma oživljava potpisane dokumente i njihovu svrhu. To je ono čemu mi
težimo jednim dijelom – implementaciji sporazuma.
Ovom prilikom posebno bih
istakla podršku Ministarstva kulture i sporta Federacije BiH, ali i
saradnju sa Muzejom Sarajeva.
Kulturni turizam se spominje u
nizu nacionalnih razvojnih planova i strategija, ali uglavnom šturo. U
kantonalnim ili federalnim planovima i strategijama za razvoj turizma ne
postoji posebno poglavlje o kulturnom turizmu. Stoga se preporučuje i od
vitalnog je značaja da se u planovima, politikama ili strategijama nacionalnog
turizma treba više fokusirati, po mogućnosti odvojeno, na sam pojam kulturnog
turizma.
U svakom slučaju, i za neki
početak, ono što bi veoma pomoglo našem radu ali i svim kulturolozima i
turizmolozima u BiH kada su nadležne institucije u pitanju je stvaranje uslova
za saradnju i sinergijska djelovanja - što je trenutno možda i važnije od
finansijske potpore.
FRONTAL: Čini se na kraju
da kulturni turizam u Sarajevu, BiH i regionu ipak ima svijetlu budućnost.
Slažete li se sa tom ocjenom?
Da, naravno. Međutim, potreban je
prije svega naporan rad, razumijevanje i ispravan pristup ovoj vrsti turističke
grane.
Sa socijalne perspektive,
kulturni turizam daje destinaciji identitet, ona time postaje poznatija, a to
privlači interese i ljude, što donosi svaku vrstu benefita našoj zajednici. Ono
što je pozitivno za ekonomski i društveni razvoj jeste to što kulturni turizam
generiše nove ideje i gradi kulturnu dimenziju koja omogućuje dublju
interakciju i razumijevanje ljudi, mjesta i kulturnog identiteta.
Na jednoj od konferencija
održanoj u Heraklionu na kojoj je Sarajevo susret kultura imalo priliku da
učestvuje, pomoćnik gradonačelnika za turizam ovog prelijepog grčkog grada
izgovorio jaku lijepu misao: „Samo mjesto vrijedno življenja- mjesto je
vrijedno posjete“. Mi iskreno vjerujemo da je Sarajevo mjesto vrijedno
življenja i koristimo svako priliku da ljude uvjerimo da je i vrijedno
posjete.
FRONTAL