Intervju
Dragan Varagić: Osnova unaprjeđenja poslovanja i marketinga je promjena
29. novembra 2018., u hotelu "Holiday" u Sarajevu, održaće se seminar na temu "Kako postati digitalni lider?", na kojem će predavač biti jedan od najuticajnijih internet stručnjaka u regionu Dragan Varagić. Tim povodom, donosimo vam intervju kao malu najavu onog što ćete imati priliku da čujete od vodećeg online stratega koji se bavi poslovnom primjenom interneta, a koji je sarađivao sa velikim internacionalnim ali i lokalnih kompanijama u BiH, Makedoniji, Crnoj Gori i Srbiji.
FRONTAL: Koji su to najvažniji trendovi u internet poslovanju?
VARAGIĆ: Jedan od trendova koji u posljednje vrijeme veoma potenciram je nešto što će na svjetskom nivou drastično promjeniti kvalitet nastupa kompanija, a to je praktično početak korišćenja naprednih sistema automatizacije, i sa aspekta poslovanja i sa aspekta marketinga i prodaje, ali koji su prilagođeni kompanijama, odnosno pojedincima, koji nemaju dovoljno znanja o svemu tome.
Šta to tačno znači?
To je na primjer, priča koja je vezana za varijantu kada se pojavio Facebook, drastično veliki broj ljudi je krenuo da ga koristi a jedan od razloga je zbog toga što je on bio kreiran tako da vi ništa niste morali da znate prije toga vezano za kompjutere da biste mogli da ga koristite. To je jedna od glavnih karakteristika, tzv. korisnički doživljaj koji je doveden do toga da bude jednostavan za bilo koga. E, to je trend koji će biti jako važan u narednih pet godina, i to je po meni najvažniji trend. Dakle, to je trend koji podrazumijeva da će sve veći broj kompanija moći da koristi sisteme čak ni nepoznavajući zašto bi to njima bilo važno. Praksa pokazuje da ljudi koriste ono što znaju, a ono što ne znaju ne koriste. Kada vi možete da iskoristite nešto što ni ne znate šta je, a kada vidite da vam donosi dodatnu korist, vi to nastavite da koristite, i to je jedan od tih trendova. Taj bih izdvojio kao po meni najinteresantniji trend.
Drugi trend je nešto što je normalno svih ovih godina, samo što to ljudi ne primjećuju, a koji praktično omogućuje da se vi fokusirate na stvari koje su vama nove i da unaprjeđujete svoje znanje, ali one u osnovi nisu nove. Ljudi treba da znaju za mnoge stvari koje već postoje, a koje su u nekim kompanijama normalna stvar, i da poboljšavaju svoje rezultate time što će te neke za njih nove stvari početi da upotrebljavaju.
FRONTAL: Kako bh. kompanije mogu poboljšati poslovne rezultate na internet mrežama?
VARAGIĆ: Ono što ja u svojoj knjizi "[Digitalni] Pre-Marketing" pišem je to da što se više fokusirate na to zašto nešto radite, ne samo kako da se nešto radi, da li je potrebno to da radite na takav način i da li možda postoji drugačiji način da to brže i bolje uradite, već samo takvo pitanje može da donese mnogo bolje rezultate u poslu. Ja zagovaram pristup da ne možeš imati različite rezultate ako se ponašate na isti način. Odnosno, priča koju zagovaram glasi ako hoćete da imate bolje rezultate morate da počnete da razmišljate o problemima koje imate, šta je to problem i kako se on na kraju rješava. Ako krenete o svom poslu da razmišljate na drugačiji način, to je već početak da dođete do značajnijih rezultata. Sljedeća faza je faza u kojoj je jako zgodno koristiti praksu mnogih kompanija, prvo u okruženju pa čak i u nekim razvijenim država, možete da prilagodite praksu iz tih država gdje se slično posluje jer postoje vrlo dobre prakse koje se mogu iskoristite kako biste unaprijedili svoje poslovanje.
FRONTAL: O čemu će biti riječi na seminaru koji će se održati 29. novembra u Sarajevu?
VARAGIĆ: Na seminaru će biti riječi o tome kako da se na vrlo konkretnim i praktičnim primjerima dođe do tih značajnih poboljšanja poslovanja. Na primjer, jedna od stvari je šta je to što je u suštini potrebno da bi vaša kompanija postala prva i najbolja na internetu. Šta je to što je potrebno da se desi u kompaniji, koje su to promjene koje treba da se dese? Jedna od stvari koje objašnjavam je kako da vi dovedete svoju firmu u situaciju da prihvata jednostavno te promjene, dakle postoje načini kako to može da funkcioniše. Promjene mogu da idu od malih ka većim. Sljedeća stvar koja je jako važna je priča na koji način da se razumije što je moguće bolje, zašto je potrebno ulagati u različite tipove promocije i različite tipove oglašavanja, i na koji način se dolazi do toga da ljudi postanu svjesni da trebaju da povećavaju budžete za oglašavanje. Ako hoćete da vas razumije oni sa kojima pričate, morate da pričate njihovim jezikom.
I još jedna važna stvar je priča o tome šta vi trebate naredno da naučite da biste došli u situaciju da poboljšate značajne rezultate. Većina ljudi u osnovi zna da uvijek može bolje, nema te osobe koja vam neće reći uvijek mogu bolje. Ali ono što ne znaju je „šta“, šta je sad sljedeće da uradim da bi poboljšao stvari. E, to je ono što većina pojedinaca u kompanijama ne zna. Ja ću, između ostalog, objasniti kako da kompanije na sopstvenom primjeru znaju šta je naredno što treba da učine da bi došli u situaciju da značajno poboljšaju rezultate.
FRONTAL: "Kako postati digitalni lider?" je naziv seminara u Sarajevu. Pa, evo recite nam, kako postati digitalni lider?
VARAGIĆ: Tako što mora ozbiljno da se vodi računa o tome da je osnova unaprjeđenja poslovanja i marketinga zapravo promjena, i to pod jedan, promjena vezana za način kako se firma organizuje da bi mogla da dođe u situaciju da bi mogla da odgovara na promjenjivo okruženje u kojem se nalazi i pod dva, na koji način da se sačuva znanje u kompaniji i način da se to znanje unaprjeđuje u odnosu na praksu koju imate, a da se to u poslu vidi. Postoje primjeri za sve to koji pokazuju kako to jednostavno i brzo izvesti, pod uslovom da postoji volja.
FRONTAL: Sa kojim trenutno kompanijama sarađujete?
VARAGIĆ: Trenutno mi je glavni klijent dvije švedske kompanije za koje radim strategiju i pomoć pri implementaciji, vezano za prodaju, marketing i "business development", a to je praktično strateško unaprjeđenje poslovanja povećanjem broja poslovnih modela i modela zarade. Ja se inače bavim poslovnom primjenom interneta, što znači da meni kompanije dolaze i pitaju me kako da riješe svoje probleme, zatim vodim internet akademiju. Imao sam klijente kao što su Coca-Cola, radio sam sa velikim internacionalnim i velikim lokalnim kompanijama, i u Bosni i Hercegovini, Makedoniji, Crnoj Gori i naravno Srbiji. Sa druge strane, radio sam i sa manjim kompanijama i to je razlog zbog čega sam ja došao u situaciju da razumijem razliku između toga šta rade vrlo uspješne kompanije u odnosu na manje uspješne kompanije, i da se prilagođenjem takvih različitih praksi može doći do vrlo obziljnih rezultata.
Autor: Danka Savić