Svijet
Kina, probuđeni zmaj
Poslednjih godina pomno pratim događanja u Kini, pre svega u segmentu razvoja IT biznisa i biznisa inovacija. Sarađujem sa kineskim kompanijama, mladim ljudima i preduzetnicima Kine i učestvujem na događajima i konferencijama jer su to mesta na kojima se okuplja najproaktivniji deo zajednice, svugde pa i u tamo. Podelila bih sa vama neke zanimljive informacije i ohrabrila vas da ozbiljnije razmišljate o ovom interesantnom tržištu.
Kina #MustKnow
Kina je najveća svetska ekonomija (sustigla SAD 2014.), najveći izvoznik na svetu i drugi najveći svetski uvoznik. Broji populaciju od 1,4 milijarde (gotovo kombinovana populacija cele Evrope, SAD i Južne Amerike). Do 2030. će je na poziciji namnogoljudnije zemlje na svetu prestići Indija, zbog posledica starenja nacije, politike jednog deteta koja je bila na snazi od 1979 do 2016. i opšteg trenda mladih da ne zasnivaju porodice ili imaju jedno dete (svetski trend). Veliki demografski izazov NR Kine je –> 120 dečaka na 100 devojčica (svetski prosek 107 dečaka na 100 devojčica).
Trećinu populacije NR Kine čine Milenijalci, mladi rođeni od 1980 do danas. Karakteristika svih milenijalaca na svetu je da su: radoznali, otvoreni, uključeni i tehnološki osvešćeni, dok su kineski milenijalci pored svega još i veoma razmažani jer je struktura porodica te demografske grupe (ujedno i najveće pojedinačne demografske grupe i radne snage, kako u Kini tako i na svetu) –> 4 (grandparents) – 2 (parents) – 1 (child). Milenijalcima je najveća želja da putuju, obožavaju zapadnu kulturu, ali veoma vole svoju Kinu i lično se osećaju uvređeno ukoliko neko vređa njihovu zemlju ili Vladu jer je Vlada = Građanin, dakle vređa i njih lično. U okviru ove demografije ubrzano se razvija preduzetnički duh i njih čak 2/3 bi radije radili u privatnom sektoru nego u javnim preduzećima i bankama u državnom vlasništvu.
Stopa zaposlenosti u urbanoj Kini je čak 97%, dok je prosečna plata 750 evra uz procenu rasta srednje klase na čak 1 milijardu do 2025 (srednja klasa –> društvena grupa između više i radne klase, koja uključuje poslovne i obrazovane ljude i njihove porodice).
Kina i Indija „proizvode“ ukupno polovinu svih novo-obrazovanih inženjera i naučnika, njih čak 6,4 miliona godišnje. U Kini trenutno ima 3.300 TV stanica (najpopularnija CCTV), 2.600 radio stanica i 1.900 print medija (najpopularniji People’s Daily, Beijing Daily, Guangming Daily and the Liberation Daily).
Internet i društvene mreže Kine
Internet koristi 731 miliona stanovnika, odnosno 53% populacije (svetski prosek 51%, US 88%, Evropa 80%, Afrika 31%). U Kini je sve mobile. Čak 95% svih internet korisnika su mobilni korisnici, pa mnogi popularni sajtovi i mreže čak ni nemaju desk top verzije (WeChat na primer). Tri glavne aktivnosti na interenetu su: 1) komunikacija & deljenje sadržaja, 2) šoping i 3) gejming i video sadržaji. Rast m-komerca (kupovine i plaćanja putem mobilnog telefona) je poraslo od nule do čudesnih 5 trilijardi dolara u samo 5 godina, a broj korisnika mobilnog interneta je veći od ukupnog broj m-Internet korisnika G7 zemalja (UK, US, Kanada, Japan, Italija, Francuska i Nemačka). Zbog specifičnosti društva i kulture, u Kini su se razvile „lokalne“ verzije svih popularnih društvenih mreža, dok je korišćenje „zapadnih mreža“ onemogućeno (Google i sve njegove usluge, Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest isl.).
Najpopularnije kineske iternet platforme i društvene mreže su:
Tencent – ova kompanija u vlasništvu ima 1) Qzone (kineski Facebook 755 miliona naloga), 2) QQ (kineski tviter 830 miliona naloga) i apsolutnog kralja SM neba Kine –> 3)WeChat (najoriginalnija kineska mreža koja kombinuje Instagram, FB, Twitter, WhatsApp i ima neverovatnih 1,1 milijardi korisnika)
Sina Weibo – platforma u vlasništvu Sina korp, koja poseduje Weibo društvenu mrežu sa preko 600 miliona korisnika.
Baidu – kineski Google, koji je osim pretraživač i vlasnik iQiyi (YouTube), Baidu Baike (kineska Wikipedija), Baidu Tieba (forum).
I u Kini je video kralj, pa je preporučeno da sve objave budu video, .gif ili u najmanju ruku foto objave. Tokom poslednje posete Pekingu i Šangaju posetila sam Tencent, iQYI i Ali grupu i bila sam impresionirana vizionarstvom i proaktivnošću ovih kompanija! Osim o korisnicima i sadržaju, kineske SM kompanije investiraju mnogo u pronalaženje načina za monetizaciju internet nastupa pojedinaca, malih i srednjih kompanija i javnih ličnosti. Sve je na prodaju i sve može da se kupi jednim klikom. Da ne bude zabune, već sam bila gošća i Googla, Facebook-a i Twittera, i sve ove kompanije su inovatori, ali je brzina kojom se razvijaju kineske kompanije koje posluju u oblasti društvenih mreža neverovatna, a njihove usluge postaju globalne pa tako sve konkurentnije na svetskom nivou.
Mnogo pažnje se ulaže u razvoj društveno-odgovornih projekata, a ludi su za sportom (košarka i fudbal, pored njihovg ping-ponga), poznatim ličnostima i generalno zaluđeni industrijom zabave. VR se ubrzano razvija, i to ne samo od strane SM i IT kompanija već i sama država finansira razvoj ove nove tehnologije koja je izvesno platforma budućnosti.
Prilike i mogućnosti
NR Kina je zahvaljujući izuzetnim diplomtskim odnosima sa našom zemljo, Srbiju stavila na listu malobrojnih zemalja u svom bezviznom režimu. Kinezi mogu doći u Srbiju bez vize, a državljani Republike Srbije bilo kad otići u Kinu bez vize. Osim Srbije, ovakav režim u Evropi ima još samo San Marino, kao i sledeće zemlje: Mauricius, Barbados, Bahami, Ekvador, Fidži, Grenada, Sejšeli, Tonga, te Brunei, Japan i Singapur sa mogućnošu boravka do 15 dana. Naša zemlja je potpisnica brojnih sporazuma, memoranduma o saradnji i olakšavajućih protokola za razmenu dobara i usluga i veoma smo cenjeni gosti i poslovni partneri ove velesile, a po mom skromnom mišljenju takvu izuzetnu priliku malo koristimo.
U segmentu usluge i obrazovanja možemo najlakše da uspostavimo poslovne veze sa ovom zemljom, mnogi moji poznanici rade u Kini u oblasti edukacije i savetovanja i nemaju nameru da se vraćaju u Srbiju. Istina, jezik jeste izazov, jer iako ubrzano uče strane jezike i posebno engleski jezik, još uvek je sporazumevanje otežano.
Srdačno preporučujem da na mapu strateških tržišta stavite ovu izuzetnu zemlju, za početak da je posetite i razvijete kontakte i odnose sa njihovom sjajnom poslovnom zajednicom. Što se mene tiče, već duže vreme je upravo ovo tržište strateško tržište za sve moje aktivnosti i usluge.
Izvor: draganadjermanovic