Vijesti
ZLOČIN BEZ KAZNE: Komunisti 1944. u Pančevu strijeljali 72 pilota Kraljevine Jugoslavije
Bio je 25. oktobar 1944. godine, kada sam oca ispratio za Pančevo, ne znajući da odlazi u smrt. Nedelju dana kasnije saznali smo da su 72 pilota, sa rukama vezanim žicom, odvedeni na Stratište kod sela Jabuka, spušteni do Tamiša i tu streljani. Dakle 72 pilota, sve bolji od boljeg, streljani su bez ikakvog razloga, samo zato što su u jednom periodu služili kralju i otadžbini – sjeća se Dušan Mandarić
Nakon kapitulacije Kraljevine Jugoslavije, Isa Mandarić, pilot kraljevskog vazduhoplovstva, uspio je posle mnogih peripetija da se nastani u Zemunu, samo dan prije nego što ovaj grad postao dio Nezavisne države Hrvatske. Tu su Mandarići preživjeli četiri teške godine okupacije i dočekali oslobođenje Beograda. A samo tri dana kasnije, 23. oktobra 1944, partizanska komanda je pozvala sve stare pilote kraljevskog vazduhoplovstva da se jave u komandu u Pančevu i pomognu u oslobađanju zemlje od okupatora.
Isa Mandarić
– Kao čovjek koji je čitav život posvetio avijaciji, otac je bio
presrećan. Posle četiri godine ponovo mu se pružala prilika da leti. Bio
je 25. oktobar kada smo ga majka, brat i ja ispratili za Pančevo, ne
znajući da odlazi u smrt. Nedelju dana kasnije saznali smo da su otac i
još 71 pilot u noći između 29. i 30. novembra sa rukama vezanim žicom
odvedeni na Stratište kod sela Jabuka, spušteni do Tamiša i tu
streljani. Dakle 72 pilota, sve bolji od boljeg, streljani su bez
ikakvog razloga, samo zato što su u jednom periodu služili kralju i
otadžbini – sjeća se Dušan Mandarić, koji je tada imao osam, a njegov
brat deset godina.
Dušanova majka Desanka tri puta je odlazila u Pančevo, ali za
partizansku komandu piloti kao da nikada nisu postojali. A onda je u
kuću Mandarića došao jedan čovjek i rekao: „Nemojte više tragati za
mužem. Te noći kad je odveden na streljanje, bio sam s njim u sobi. Bio
je uplašen i uplakan jer kod kuće ima ženu i dvoje male dece. Ja sam se
preko veze spasao.“
Više od šest decenija kasnije, jula 2007, Dušan Mandarić je posjetio
Istorijski muzej u Pančevu i podnio zahtjev da mu se omogući uvid u svu
dokumentaciju iz oktobra 1944. Rečeno mu je da Muzej o slučaju
strijeljanih pilota kraljevske avijacije ne posjeduju nikakvu
dokumentaciju. A nakon formiranja vladine komisije koja je trebalo da
pregleda arhive i utvrdi spiskove ubijenih bez suđenja od 1944. do 1946,
državni sekretar u Ministarstvu pravde Slobodan Homen izjavio je da će
se pomno raditi na slučaju strijeljanih pilota, ali od toga nije bilo
ništa.
Za utvrđivanje pune istine o sudbini 72 pilota zalaže se i predsjednik
Vazduhoplovnog saveza Srbije Labud Bulatović. A inicijator čitave
akcije, padobranac i novinar Danko Vasović kaže:
– Pozivam Vladu i Parlament da učine sve da se ovim čestitim ljudima
barem obeleži grob i posmrtno vrate profesionalna i građanska prava. Da
bi stvorili jednog pilota potrebno je 24 godine. A ovde je likvidirana
čitava klasa. To nijedna zemlja nije u stanju da nadoknadi. Sramno je da
se 73 godine ćuti o tako velikom zločinu.
Ko je odlučivao o njihovom životu ili smrti opisuje pilot Kosta Aćin u
svom djelu „Spomenica palih Srba vazduhoplovaca 1941-1945″ strana 262.
izdato u Vašingtonu godine 1975. To je bilo Vijeće u sastavu: Franjo
Pirc, pukovnik Kraljevskog vazduhoplovstva, kasnije general Pavelićeve
NDH a potom general i prvi komandant vazduhoplovstva Titove Jugoslavije;
Božo Lazarević, pilot, kasnije Titov general; Milan Simović Zeka,
vazduhoplovni narednik, kasnije general; te izvjesni Gavro Škrivanić.
U toj knjizi još piše da su krajem 1944. oficiri kraljevskog
vazduhoplovstva pozvani da se jave na dužnost u Komandu vazduhoplovstva u
Zemunu, odakle su prebačeni na pomoćni aerodrom Lisičji jarak gdje su
saslušavani i strijeljani u blizini Jabuke kod Pančeva. Na tom mjestu se
danas nalazi spomenik Stratište posvećeno Srbima, Jevrejima i Romima
koji su ubijeni od strane Nijemaca, ali nikakvo obilježje ne postoji za
strijeljane pilote.
Izvor: sedmica.me
Piše: dr Predrag Ristić