Tema nedelje

Sporadični slučajevi ili sistemska pljačka: Šta se krije iza ogromnih računa za struju?

Ne stišava se bura oko računa za struju koje su Banjalučani dobijali za mjesec decembar i januar, a našoj redakciji javio se veliki broj ljudi koji sumnjaju u tačnost svojih računa. Neki idu dotle da navode da se radi i o masovnim prevarama. Iz "Elektrokrajine" demantuju ovakve navode.

„Elektrokrajina a.d. Banja Luka u zimskom periodu uobičajeno bilježi veću isporuku električne energije kupcima u odnosu na jesenje mjesece i tako je i sada. Obračunata potrošnja domaćinstvima u decembru 2016. i januaru 2017. je bila očekivano veća u odnosu na prethodne mjesece zbog niskih temperatura (posebno tokom januara) koja su dovela do znatnog povećane potrošnje el.energije za zagrijavanje i dogrijavanje stambenih prostora. Dakle, kupci su generalno dobijali veće decembarske, a zatim i januarske račune isključivo zbog toga što su više trošili el.energiju", izjavio je Predrag Klincov, portparol ZP "Elektrokrajina" a.d. Banjaluka. 

On smatra da je povećanje računa koje građani moraju izmiriti prouzrokovano i naknadom za obnovljive izvore energije. 

Pored toga, januarski računi su prosječno nešto veći od decembarskih zbog korekcije visine naknade za obnovljive izvore energije koju je utvrdila Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, ali to nisu značajna povećanja u ukupnoj mjesečnoj potrošnji (od desetak feninga do najviše nekoliko KM u zavisnosti od potrošnje domaćinstva)", rekao je Klincov i precizirao da naknada za obnovljive izvore energije od 1.1.2017. iznosi 0,0044 KM/kWh utrošene el.energije, umjesto dotadašnjih 0,0025 KM/kWh. 

Klincov je priznao i da postoje slučajevi nepreciznog obračuna utroška struje, ali da su oni rijetki.

"Nažalost, postoje pojedinačni slučajevi nepreciznog obračuna potrošnje kupca koji najčešće nastaju kada naši radnici, zbog odsustva kupca iz domaćinstva, ne mogu pristupiti mjernom mjestu i očitati stanje na brojilu. U tim slučajevima se pristupa izračunu potrošnje za dati mjesec na bazi analize potrošnje kupca iz prethodnog perioda koja, logično, ne može biti identična ostvarenoj potrošnji. Tim kupcima se stvarna potrošnja registruje pri prvom narednom mjesečnom obračunu utrošene el.energije, tako da ni u kom slučaju neće biti oštećeni", zaključuje Klincov. 

Ipak, sa ovim se ne slažu mnogobrojni Banjalučani koji su uvjereni da je na sceni određena manipulacija njihovim računima, jer "Elektrokrajina" ne posluje toliko dobro koliko oni iz preduzeća uvjeravaju. 

"Živim u porodičnoj kući više od deset godina i do kraja ove godine nisam imao većih problema sa računima za el. energiju. Kada smo useljavali u našu kuću iz "Elektrokrajine" nisu željeli da nam priključe el. energiju preko brojila koje smo posjedovali, već su insistirali da moramo da kupimo brojilo od „odgovarajućeg“ proizvođača. To brojilo je radilo nekih desetak godina nakon čega se pokvarilo. Tada su nam radnici pomenutog preduzeća donijeli i postavili drugo brojilo“, kazao je Ratko K. iz banjalučkog naselja Priječani i nastavio svoju priču:

„U februaru ove godine došao nam je račun za januar mjesec u iznosu od 230 KM i tada postaje jasno da nešto nije u redu. U mojoj kući su svi uređaji klase A i nevjerovatno je da su ti uređaji potrošili 1500KW/h za jedan mjesec! Usput, grijemo se na drva, a ne na struju! Poređenja radi, moj rođak koji se grije na struju u stanu od 84 m2 plaća račun od 360 KM“, objašnjava Ratko. 

On kaže da njegov slučaj nije izolovan i da se nešto slično dešava i kod njegovih komšija.

„Raspitao sam se kod svojih komšija i skoro kod svih je januarski račun veći bar za 30 odsto. Sve ovo ukazuje da nešto nije u redu, a postoje dva odgovora: ili postoji problem sa digitalnim brojilima sumnjivog kvaliteta ili zaposleni u „Elektrokrajini“ pokušavaju da ispeglaju loše poslovne rezultate preko leđa građana“, ističe on i dodaje da priča „Elektrokrajine“ da posluju pozitivno pada u vodu na terenu, jer u njegovoj ulici, kako kaže, nekoliko sugrađana je prije 4-5 godina platilo punu cijenu priključka el. energije, a dobili su tzv. privremene priključke, preko trulih drvenih stubova, bez obzira na to što su bili dužni da im postave betonske. 

Ratko nam je poslao i račune kao potvrdu svojih navoda. 


Nina Bjelivuk iz naselja Obilićevo ima isti problem. 

"Za najhladniji mjesec 2015.(a grijem se na struju), dobila sam račun od 120 KM. Konvektori su radili CIJELI dan tada i to je OK. Za zimski period račun je obično do 100 KM.  U decembru 2016. provodila sam u kući svega tri sata dnevno, a došao mi je račun od 190 KM. Šta to uspije za ta tri sata da izvuče 1300 KW nije mi jasno. Nešto ozbiljno nije u redu", ističe Bjelivuk i prikazuje svoje račune. 



Slično misli i Radislav Jakovski, takođe iz naselja Obilićevo, koji je siguran da se radi o malverzacijama sa električnom energijom, odnosno računima.

"Meni je za januar mjesec došlo 242 KM struje, a imam stan od 45 m2. Ovo je jednostavno pljačka", kategoričan je Jakovski. 

Ne miruju ni društvene mreže. Ovdje vladaju najžustrije kritike na račun "Elektrokrajine", a to predstavlja i svojevrstan dokaz da se ne radi o promilima, nego o značajnom broju potrošača. 


Stručnjaci ističu da postoje načini kojima elektrodistribucije mogu varati svoje potrošače, ali da je sve to veoma teško dokazati. 

Kako navode, postoji i mogućnost da je u januaru mjesecu došlo do preopterećenja mreže što je uzrokovalo pad napona, a samim tim i veće količine utroška električne energije. 

Primjera radi: kad sporije kuvate npr. kafu, voda odaje veće gubitke. Naime, količina energije jeste ista, ali gubici za 10 min kuvanja su 5 puta veći nego za 2 i tako umjesto da potrošite npr. kilovat, vi potrošite 1.2 KWh.

Ipak, oni su saglasni da cijenu za ovo ne bi trebalo da plaćaju građani.  

Autor: Stefan Blagić
Komentari
Twitter
Anketa

Koliko ste vi lično zadovoljni 2024. godinom?

Rezultati ankete
Blog