Svijet
Veliki gradovi planiraju zabranu upotrebe vozila sa dizelskim motorima
Lideri četiri velika svjetska grada saopštili su da namjeravaju da zabrane upotrebu vozila sa dizelskim motorima do sredine sljedeće decenije da bi poboljšali kvalitet vazduha.
Gradonačelnici Pariza, Meksiko Sitija, Madrida i Atine saopštili su da će ponuditi podsticaje za upotrebu alternativnih vozila i da će promovisati šetnje i vožnju bicikla.
Ova inicijativa objavljena je na sastanku gradskih čelnika u Meksiku, prenio je Bi-Bi-Si.
Gradonačelnici su saopštili da će zabraniti dizelska vozila do 2025. godine i da će "učiniti sve što mogu da podstaknu upotrebu električnih, vodoničnih i hibridnih vozila".
Upotreba dizelskog goriva u saobraćaju našla se u centru pažnje u posljednjih nekoliko godina zbog sve veće bojazni od zagađenja vazduha. Svjetska zdravstvena organizacija navodi da je oko tri miliona smrtnih slučajeva svake godine povezano sa izlaganjem aerozagađenju.
Dizelski motori doprinose ovom problemu na dva načina - proizvodnjom sitnih čestica koje mogu da prodru duboko u pluća i izazovu karidiovaskularne bolesti i smrt te emitovanjem azotnog oksida.
Azotni oksid može da utiče na formiranje ozona iznad površine tla, što izaziva teškoće u disanju čak i kod ljudi koji ranije nisu patili od respiratornih bolesti.
Grupe za zaštitu okoline pokušavaju pred sudovima da nametnu uvođenje oštrijih standarda i regulativa za čistoću vazduha.
Pariz je već zabranio dizelskim vozilima registrovanim prije 1997. godine da ulaze u grad, a restrikcija se pooštrava svake godine. Svakog mjeseca, avenija Šanzelize se tokom jednog dana zatvara za saobraćaj, a sekcija na desnoj strani rijeke Sene pretvorena je u pješačku zonu. Nekada je tuda prolazio put sa dvije trake.
U Barseloni je povećana upotreba bicikla doprinijela smanjenju emisija ugljen-dioksida za preko 9.000 tona, što je ekvivalentno vožnji od preko 33 miliona kilometara prosječnim vozilom.
Izvor: Ekapija