Intervju

Majkl Šmilov: „Zovemo se 'Vajber' i uvek ćemo biti besplatni“

Osamsto miliona korisnika ne treba da brine da li će „Vajber“ početi da naplaćuje svoje usluge. Gostujući na RTS-u u emisiji „Tako stoje stvari“, operativni direktor „Vajbera“ Majkl Šmilov kaže da će servis zauvek ostati besplatan i da je komunikacija preko njega bezbedna. Rešio je i dilemu oko izgovaranja imena. Ipak je „Vajber“!

Majkl, zamislite da Vas saputnik u avionu pita čime se bavite, Vi kažete da ste direktor „Vajbera", a on pita šta je to. Šta biste mu rekli?

Vajber je način da se povežete i to besplatno i potpuno sigurno. Možete reći ili podeliti bilo šta i to ostaje između vas i osobe s kojom to delite.

Kada Vas je poslednji put neko pitao šta je Vajber?

Obično u avionu ne pričam mnogo, ali pitali su me to pre dva dana u Barseloni.

Naišli ste za nekoga ko ne zna šta je Vajber?

Isprva nije, ali je onda rekao 'OK, znam'. Verovatno nije povezao ime i servis.

Možda je trebalo da kažete Viber? Je li to značajno pitanje za vas, kako vas zovu?

Evo, dokaz je to što sedimo ovde, bez ozbira na to. Nebitno je da li je Viber ili Vajber dok god ljudi znaju kako da ga koriste i komuniciraju.

A znate li ko govori Viber, a ko Vajber?

Znamo da u Nemačkoj Vajber znači „žena“, u Francuskoj nas zovu „ej vi ber“. Ostali kažu Vajber...

A istočna Evropa?

Zavisi od zemlje.

A šta Vajber znači?

U našem slučaju bio je to slobodan internet domen kada smo počinjali. Ali, takođe, znači i nešto živahno, vibrirajuće. Mislim da je dobra reč.

Koliko korisnika imate sada?

Pre nekoliko dana smo prešli cifru od 800 miliona.

Razlikujete se od društvenih mreža gde jedna osoba može da ima više naloga?

Morate imati telefonski broj. Da biste koristili Vajber, morate imati mobilni broj. Onda oko toga mi gradimo mrežu vaših kontakata, onih koji imaju Vajber. Kada dvoje ljudi imaju Vajber nalog, mogu besplatno da razgovaraju i razmenjuju poruke ili bilo šta. A možete zvati i one koji nemaju Vajber koristeći naš „vajber aut“ servis, koji je veoma jeftin. Tako da smo i tu gotovo besplatni.

Šta se događa ako promenim broj, što ljudi rade?

Dve su opcije. Morate da napravite novi nalog na Vajberu i da se ponovo povežete sa kontaktima. A mi radimo na tome da prebacivanje između brojeva bude krajnje jednostavno. Ako samo promenite aparat, to je već jednostavno.

Ali ste vezani za broj?

Da, ali već radimo na nečemu što zovemo „vajber aj-di“ i u budućnosti ćemo moći da povežemo više brojeva.

Dakle, moći ću da koristim isti Vajber na više telefona. Ali, kako uspevate da budete besplatni, većina ljudi u Srbiji koristi samo vaš besplatni servis. Koja je priča iza toga?

Imamo tri biznis modela. Prvi je da vam prodajemo virtuelnu robu, emodžije i stikere. Drugi su sponzori koji mogu preko Vajbera da dođu do potrošača, preko stikera ili čet-soba. Treći je plaćanje za pozivanje onih koji nemaju Vajber.

Ali komunikacija sa korisnicima Vajbera je besplatna?

Besplatna je i zauvek će biti tako. Mi pokušavamo i premijum servise da učinimo besplatnim pomoću sponzora.

Priča li se o tome da će Vajber početi da naplaćuje?

Bilo je takvih tračeva, ali smo ih zaustavili.

Dakle, tvrdite nam da ćete ostati besplatni.

Da, i bićemo još besplatniji.

Kakvo je mesto Srbije u bazi vaših korisnika?

Mi smo kompanija koja uvek proučava svoj prodor na nekom tržištu i primetili smo da smo veoma popularni u Srbiji, aktivno. Tako da pokušavamo da lokalizujemo servis, da ga prilagodimo. Prešli smo cifru od tri miliona korisnika u Srbiji, to je fascinatno.

To je 40 odsto populacije.

 

Ali kada se uporedi sa brojem ljudi koji koriste pametne telefone, onda je tek to visok procenat. Mi želimo da napredujemo sa ovdašnjim servisima i tehnologijom, da se ljudi besplatno povezuju sa prijateljima i poslovnim partnerima.

Šta ste uradili da se dopadnete korisnicima u Srbiji?

Najpre slušamo svoje korisnike i njihove potrebe. Neki su rekli da je naša ljubičasta boja suviše feminizirana, pa smo je potamneli, sada je uniseks. Sa Skupštinom grada Beograda kreirali smo lokalne stikere i već ih je pola miliona ljudi skinulo. Ako danas instalirate Vajber u Srbiji, videćete da je veoma lokalizovan, a biće još više.

Koliko je bezbedno koristiti Vajber? Neki ljudi kažu da je Vajber nemoguće prisluškivati, drugi misle da je to mit.

Nije mit. Mi smo uvek o tome vodili računa, a nedavno smo uveli novo šifrovanje. Ključ za šifrovani razgovor imaju samo osobe koje su u komunikaciji. Čak ni mi u Vajberu nemamo uvid u to šta šalju. I tako nastojimo da steknemo poverenje korisnika. Imamo čak i opciju da ako nekome pošaljete poruku greškom, možete da je izbrišete. Imate kontrolu nad porukama.

Ali ta osoba će videti poruku?

Možda neće. A vi vidite da li je poruka pročitana. Pa možete da je povučete na vreme. Jedino smo ostavili to da druga strana vidi da ste obrisali poruku, dakle poštujemo i njenu privatnost.

Jedno od značajnih pitanja danas je da Vam vlast naloži da im date podatke o nekim razgovorima. Kako se sa time nosite?

Da smo sarađivali sa vladama, danas bismo bili mnogo veći. A zapravo smo blokirani u nekoliko zemalja. Recimo u Iranu. Jer nismo na to pristali. Nismo do sada i nećemo ubuduće. Sarađujemo u retkim situacijama, kada dobijemo sudski nalog, ali samo u okvirima sopstvenih pravila. Neće videti sadržaj razgovora, ali će znati da su dve osobe komunicirale i kada. Dakle, samo uz sudski nalog to dajemo.

Ne mislite da bi kriminalci ili teroristi mogli da koriste Vajber?

Ne vidimo to tako. Mnogi koriste naš servis, a mi sve radimo po zakonu. Korisnici su raznovrsni, nema posebnih grupa.

S druge strane, ako neko kaže da je uspeo da dešifruje nečiji razgovor, reći ćete da je to nemoguće?

To je nemoguće.

Konačno, šta je sledeća velika stvar koju ćete lansirati na Vajberu?

Prvo ćemo povećati brzinu. Brzinu slanja slika, poruka, čak i statusa, sve će biti brže. U tome smo dobri. Potom, kada pogledamo nivoe komunikacije, vidimo da se povezujete sa porodicom, prijateljima, poslovnim saradnicima. To nameravamo da pojednostavimo. I sledeća stvar je internet. Moći ćete da saznate temperaturu u vašem stanu preko Vajbera. Tehnologija postoji, samo da povežemo sve tačkice, to nam je posao sada.

A šta je sa podrškom korisnicima, ako bih da se na nešto požalim, koliko ću lako doći do Vas?

Preko našeg sajta gde imamo tim za podršku koji brzo odgovara, pripremamo čet za korisnike, to nam je veoma važno. Razlog zašto smo u Beogradu je to što imamo tim koji prati i sluša potrebe naših korisnika.

Da li će moći da se četuje na srpskom sa tim timom?

U početku će biti engleski, ali trudićemo se da i to promenimo.

Izvor: RTS
Komentari
Twitter
Anketa

Da li će novi američki predsjednik Donald Tramp učiniti svijet boljim mjestom za život?

Rezultati ankete
Blog