Tema nedelje
Kampanja završava, povećan broj političkih subjekata daje poruku da je politika unosan biznis
Malo po malo, izborna kampanja u Bosni i Hercegovini privela se kraju, a među svim lokalnim temama u centar pažnje stanovnika nametnula se jedna entitetska/državna – referendum u Republici Srpskoj. Referendum je u većini opština bio u fokusu, ali bilo je i izuzetaka. Medijski stručnjaci i analitičari smatraju da se ni u ovoj kampanji ništa pretjerano novo nije moglo vidjeti.
„Lokalni izbori su predigra republičkim, pa ih tako i treba posmatrati. Izborna kampanja je uvijek ista: mnogo ničega iznad malo ništa, kako bi rekao pjesnik. Svi su detektovali probleme koji su poodavno detektovani; svi su rekli kako će riješiti te probleme, ali gotovo niko nije rekao – kako. Predizborna nastojanja išla su dvosmjerno: jedni su govorili da su oni drugi lopovi, a ovi drugi su govorili da su prvi izdajnici. Sami procijenite koliko tu ima lokalnog“, izjavio je novinar Goran Dakić.
On smatra da u izbornoj kampanji nije bilo skoro ničega novog i to ilustruje zanimljivim komentarom.
„Tražio sam, po sili reporterskog zadatka, Stoju Popović, koja živi u šumi pored Gornjih Branešaca i kojoj su doktori u Banjoj Luci izvadili tumor težak 31 kilogram. Stoja, kako rekoh, živi u šumi, iza sedam livada i sedam njiva. Siđete, kako kažu mještani, niz obalu, pa preko prosjeke, potom lijevo do mosta, onda desno do vodenice, pa dalje pitajte. I tu, kod te vodenice, od koje je ostalo samo nekoliko dasaka, vidio sam predizborni plakat doktora Stevandića i za mene je, eto, to novo. Nisam znao da doktor Stevandić tako daleko dobacuje“, kaže Dakić.
U Trebinju ipak dominirale lokalne teme
Urednik portala Moja Hercegovina Dragiša Sikimić ističe da su u Trebinju, i pored referenduma koji jeste bio jedna od centralnih tema, lokalne teme ipak preovladale.
"Iako je referendum bio u prvom planu čitav mjesec prije lokalnih izbora, u Trebinju su u toku ove izborne kampanje ipak preovladale lokalne teme. Od strane aktuelne lokalne vlasti koju čine stranke okupljene Saveza za promjene, na račun SNSD-a pljuštale su optužbe o kriminalu, korupciji i nepotizmu u hidoroenergetskom sektoru, raseljavanju Hercegovine, zatim ekonomskoj blokadi, kao i „banjalučko otimanje novca od Trebinja“, tvrdi Sikimić i dodaje da je, sa druge strane, opozicija insistirala na neradu, bahatosti i nekulturi aktuelnog gradonačelnika i njegovih saradnika.
Sikimić objašnjava da su u Trebinju kandidati predlagali mnogo novih projekata, ali je on skeptičan što se tiče njihove implementacije, ko god da bude pobjednik izbora. Što se tiče gradonačelnika, prednost daje kandidatu SzP-a Slavku Vučureviću.
„Grad sunca“, sedam hotela, akva park, veliki „outlet centar“ ruskog investitora, nova bezinska pumpa, više trgovačkih lanaca, hosteli, novi projekti samozapošljavanja u poljoprivredi, nova masovna zapošljavanja u hidroenergetskom sektoru – samo su neka od pompezno najavljenih obećanja, kroz koja su i aktuelna vlast, i opozicija, obećali po 2000 novih radnih mjesta. Ukoliko se pola od navedenog ostvari, ja vam obećavam da ćemo morati uvoziti radnu snagu“, rekao je Sikimić.
On je zaključio da će na kraju pobjedu odnijeti trenutni gradonačelnik Slavko Vučurević, sa 800 – 1000 glasova razlike.
Etnonacionalne podjele dominantne
Prema mišljenju direktora projekta Koalicije ''Pod lupom'' Darija Jovanovića u Republici Srpskoj nezaobilazna tema je bila referendum o Danu RS, nastavljen je trend vođenja izborne kampanje na bazi izazivanja osjećaja straha od drugog i drugačijeg među biračima, obično vezanim za etnonacionalne podjele u bh. društvu.
,,Izborna kampanja se može ocijeniti „prljavom“, pogotovo u pojedinim, etnički nehomogenim, sredinama. Dosadašnji tok izborne kampanje pokazuje da je veliki broj političkih subjekata usmjeren na manipulaciju izbornom voljom birača'', kazao je Jovanović.
Iz Koalicije poručuju i da su uočene brojne nepravilnosti kada je riječ o radu izbornih komisija, a da pritom Centralna izborna komisija ne reaguje na adekvatan način.
,,Kada govorimo o posmatranju rada izborne administracije, za veliki broj uočenih nepravilnosti nedostaju adekvatne sankcije. Centralna izborna komisija BiH koristi različite izgovore za nedjelovanje po ovim prijavama“, istakla je koordinatorica za javne politike Jelena Tanasković Mićanović.
I Ilija Trninić iz Instituta za razvoj mladih i zajednice „Perpetuum mobile“ slaže se sa ovim ocjenama i navodi da je primjetno odsustvo pripljemljenosti govornika na stranačkim skupovima i nedostatak ideje i vizije kako rješavati konkretne probleme.
„I u ovoj kampanji preovladavala je nacionalna retorika koja se fokusirala više na opšta, a manje komunalna pitanja. Takođe, uglavnom, primjetno je odsustvo argumentacije i pripremljenosti govornika na skupovima kada je riječ o principima i načinima rješavanja lokalne problematike uzimajući u obzir realne činjenice kao što su raspoloživa i planirana finansijska sredstva i resursi. Dominirale su fraze „nova radna mjesta“, dok se pristup obećanja fokusirao na populistički princip „sve za široke mase“ , objašnjava Trninić.
On je dodao i da je kampanja koja je iza nas obilovala velikim brojem kandidata koji su se prvi put pojavili na političkoj sceni uvjeravajući birače da svojim ugledom i stručnošću mogu doprinijeti poboljšanju kvaliteta života građana. Mnogi od njih nisu vodili ni lokalno udruženje a ni KUD (kulturno-umjetničko društvo). Takođe, povećan broj registrovanih političkih subjekata indirektno nam daju poruku da je politika shvaćena kao unosan posao/profesija. Karakter kampanje je, kako kaže, obilježio tradicionalni politički marketing.
Autor: Stefan Blagić