Svijet
Rusa sve manje u Crnoj Gori
Ovogodišnj turistička sezona u Crnoj Gori, zbog osjeke ruskih gostiju, pod velikim je znakom pitanja pa pripreme za nju, duž Budvanske rivijere, ali i cijelog južnog primorja, prate strah i neizvjesnost.
Naročito strahuju vlasnici privatnih kuća i apartmana, čija se ponuda mjeri desetinama hiljada kreveta u lepim objektima od Igala do reke Bojane.
Glavobolju donosi rusko tržište koje je posljednjih godina bilo najveće i najvažnije. Ruski turoperatori još nisu potpisali nijedan ugovor o fiksnom zakupu privatnog smještaja. Poređenja radi, proteklih godina su u ovo vrijeme kaparisali većinu privatnih objekata i to na duži rok, od čak 120 dana. Ako je dosad sa privatnicima i bilo nekih ugovora, oni se svode na jedva 60 dana fiksnog zakupa za ljeto 2015. Gotovo je izvjesno da Rusi ovog ljeta neće biti prvi na "top-listi" posjetilaca u Crnoj Gori, već će mahom dolaziti individualno, malo i povremeno.
Razloga za nezainteresovanost ruskih agencija, koje su do sada uveliko "prodavale" južni Jadran, a naročito Budvu, tokom zimskih mjeseci je više. Kriza u Ukrajini ne jenjava, već dobija nove obrise. Ruska rublja je toliko pala da im je ljetovanje u Crnoj Gori daleko skuplje nego prošle godine, a u Rusiji se uveliko vodi kampanja da turisti iz ove zemlje odmor provode u svojoj državi.
Ono što se u Crnoj Gori malo pominje, a što takođe čini da se Rusi sve više hlade kada je u pitanju južna obala, jeste (ne)očekivano uvođenje sankcija Rusiji od strane crnogorskih vlasti. Turizam je - toga su svjesni oni koji se dugo bave ovim poslom - labilna privredna grana. Zbir sitnica i utisaka čini svoje a političke krize znaju da drastično poremete odnose na tržištu. U crnogorskom turističkom udruženju kažu:
- Situacija je teška, prognoze su nezahvalne, ali je izvjesno da crnogorski turizam može lako da sklizne u minus, ali je moguć i pozitivan rezultat. Sve zavisi od nas samih.
A šta je to što zavisi od samih turističkih poslenika južne obale? Po mišljenju stručnih ljudi, to su neprestane kampanje crnogorske turističke ponude na svim evropskim tržištima, i šire. Treba, naime, tražiti "rezervne zone", ali nikako ne zanemarivati rusko tržište.
- Cijene su najvažniji faktor - ističu u CTU. - Skupo je i Rusima i gostima iz zapadne Evrope, koji uzgred traže i dobre hotele kojih još nemamo u dovoljnoj mjeri. Uz manje cijene treba i podići kvalitet.
izvor: Novosti