Svijet

Problemi regionalnih aviokompanija: Svi bi bili Air Serbia

Svi nacionalni avioprevoznici u regiji, izuzevši Air Serbiu, u problemima su. Etihad Airways je kupio 49 odsto vlasništva u srbijanskoj kompaniji Jat Airways, te firmu preimenovao u Air Serbia.

Većina država aviokompanije smatra strateškim investicijama, zato, umjesto prodaje, po uzoru na Srbiju, hoće strateško partnerstvo. Hrvatska Vlada je nakon prvog neuspjelog pokušaja da pronađe partnera u oktobru prošle godine osnovala Komisiju za provedbu postupka i predlaganje odabira strateškog partnera Croatia Airlinesa (CA).

Tako će hrvatska Vlada u narednim danima potpisati ugovor s fondom IFC u okviru Svjetske banke, koji će biti vanjski savjetnik kod odabira strateškog partnera za hrvatskog avioprevoznika. Vlada je, naime, Centru za restrukturiranje i prodaju (CERP) odobrila najviše 259.000 evra za vanjskog savjetnika. Koliko će koštati državno sudjelovanje s IFC-om i kakvi će biti uslovi sudjelovanja, još nije poznato.

Država u CA ima udio od 96,67 odsto, a temeljni kapital kompanije procijenjen je na oko 36 miliona evra (277.879.530 kuna). Posljednja cijena kojom se na Zagrebačkoj berzi trgovalo dionicom CA bila je 16,8 evra te bismo temeljem toga mogli procijeniti da je vrijednost prevoznika, s obzirom na broj dionica, oko 468 miliona evra.

U medijima su se kao potencijalni strateški partner za CA spominjale dalekoistočne kompanije Garuda iz Indonezije i kineski Hainan Airlines, ali i njemačka Lufthansa. Upravo bi ta kompanija, prema nekim špekulacijama, mogla biti najizgledniji kandidat za strateškog partnera u CA.

Lufthansa protiv Turkisha

S obzirom na dolazak i jačanje konkurencije na evropskom nebu, vodeći avioprevoznik u Evropi želi učvrstiti svoju poziciju, stoga njihov ulazak u CA, tvrdi naš izvor blizak procesu, ne zvuči nerealno.

Prema neslužbenim informacijama, Lufthansa bi preuzimanjem CA konkurisala Turkish Airlinesu, jednom od najbrže rastućih preduzeća u svijetu. On je više puta spominjan kao mogući interesent za kupovinu aviopreduzeća u regiji, ali konačnog preuzimanja nije bilo.

Krajem oktobra 2008. Vlada Federacije BiH najavila je da je Turkish Airlines izabran kao najbolji ponuđač za kupovinu 49 odsto dionica BH Airlinesa, no, ovo strateško partnerstvo potrajalo je do juna 2012, kada su se Turci povukli. Od sredine iste godine je avioprevoznik u zajedničkom vlasništvu Vlade Federacije BiH (99,93 odsto) i Energoinvesta (0,07 odsto).

Situacija u kojoj se BH Airlines nalazi veoma je složena s obzirom na to da je ova aviokompanija blokirana od više dobavljača, a dugovi su dostigli 13 miliona evra.

"Dug prema HETA, Hypo Leasingu iz Austrije iznosi 7,5 miliona evra i odnosi se na nabavku dva aviona, koji su kupljeni 2005. na lizing, pod jako nepovoljnim uslovima. Po završetku lizinga ti avioni će biti vlasništvo austrijske Hypo Leasing kuće, a neće biti vlasništvo BiH", kazao je Enver Bijedić, federalni ministar prometa i komunikacija, te dodao kako su potraživanja Međunarodnog aerodroma Sarajevo (MAS) oko 3,5 miliona evra, a dugovi prema ostalim dobavljačima iz zemlje i inostranstva skoro dva miliona evra.

Na sjednici Vlade FBiH istaknuto je kako su voljni pomoći BH Airlinesu te kako trenutno mogu izdvojiti oko 920.000 evra, što bi bilo dovoljno da se odblokira račun BH Airlinesa i da se preduzeće izvuče iz blokade.

Najbolje rješenje za ovu aviokompaniju, smatra direktor Amir Jažić, bilo je da se prije dvije godine prodala Turkish Airlinesu, koji je bio zainteresovan. Međutim, to je prošlo i sada je na vlasniku, to jest Vladi FBiH, da odluči o daljoj sudbini BH Airlinesa.

"Mi smo u blokadi dva mjeseca, a znate šta blokada znači, pogotovo za jednu aviokompaniju. Morali smo obustaviti neke letove, i ovaj za Beograd je upitan, to letimo na veresiju", kazao je Jažić, te dodao kako prema Poreznoj upravi po osnovu penzionog fonda imaju dug od oko 1,2 miliona evra.

Sky Srpska već potonuo

Vlada Republike Srpske je još u proljeće 2007. donijela odluku o osnivanju aviokompanije Sky Srpska i za to izdvojila oko 407.000 evra, međutim ta kompanija nikada nije stvarno zaživjela. Brojni problemi su obilježili "rad" Sky Srpske, od problema sa avionima, koje su jedva nabavili, letova koji nisu bili isplativi, ni iskorišteni, da bi na kraju, opet odlukom Vlade RS-a, prestali da rade početkom 2013, ostavivši za sobom dugove od oko 80.000 evra.

I Crnogorci žele Turke

Crnogorska Vlada je planom za privatizaciju ove godine za nacionalnog avioprevoznika Montenegro Airlines (MA) odredila pronalaženje strateškog partnera, odnosno prodaju akcija u udjelu ispod 50 odsto.

Vlada je i prethodnih godina planirala privatizaciju MA, a u 2014. je prvi put predviđeno strateško partnerstvo, umjesto prodaje većinskog vlasništva. Međutim, u svim tim pokušajima država nije uspjela da nađe međunarodnog partnera ili kupca koji bi posrnulu državnu kompaniju izvukao iz dugova i oporavio je.

Jedini formalni tender za prodaju dijela akcija MA bio je raspisan sredinom 2010, kada se prodavalo 30 odsto akcija, ali nije bilo ponuda.

I tu se kao najozbiljniji kupac spominjao Turkish Airlines, kojeg je i Vlada CG priželjkivala, ali iz turske kompanije nikada nije bilo formalnog interesovanja niti naznaka da su spremni da uđu u taj posao.

Slično drugim aviokompanijama i Montenegro Airlines godinama gomila milionske dugove, a samo preduzeću Aerodromi CG, takođe državnom, duguje 12 miliona evra. Dug prema državi, na osnovu neisplaćenih poreza i doprinosa, iznosi više od pet miliona evra. 

izvor: biznis-plus.com

Komentari
Twitter
Anketa

Da li će novi američki predsjednik Donald Tramp učiniti svijet boljim mjestom za život?

Rezultati ankete
Blog