Svijet

Unosan biznis: Prodaja auta iz poplava

Beograd -- Kupiš polovan auto, star četiri godine, za koji je prodavac "dao ruku“ da radi kao nov.

Samo je zaglavljen mehanizam na desnom prozoru i unutra se osjeća neki čudan, pomalo ustajao miris.

Poslije mjesec dana i drugi prozor krene da koči, poslije dva crkne servo volan, poslije tri se pokvari elektrika, a ustajao miris se i dalje osjeća. I onda odeš kod majstora i saznaš da su kola, zapravo, "nastradala" u majskim poplavama.

Vladimir S. kaže da je prodaja poplavljenih automobila postala veoma unosan biznis.

"Jedan moj kolega je radio za švercera koji je kod njega dovezao cijeli šleper automobila iz Obrenovca. Tamo ih je platio po 500, 600 evra, a prodavao po regularnoj cijeni od 3, 4 hiljade evra".

"Ljetos sam, na jednom autoplacu u Čačku, kupio žutu “škodu fabiju”, koja je na prvi pogled zaista izgledala sasvim okej. Farba je bila očuvana i kola su išla super. Kako su mjeseci prolazili, kao da je sve krenulo da otkazuje. Kad mi je, poslije dva mjeseca, otkazao servo volan, otišao sam kod majstora i on mi je poslije par dana rekao da su morali da mi zamijene cijeli mehanizam, jer je pukao kad su pokušali da ga poprave. Znajući da su kola relativno mlada, to mi je bilo jako čudno", priča on. 

Jer, naravno, kad kupite kola koja su 2009. godište i platite ih 4.000 evra, ne očekujete da će vam se nešto toliko brzo pokvariti. Ali to nije bio kraj. Nedugo zatim, na kolima se pokvarila elektrika i farovi nisu radili ispravno, a unutra je počeo da se osjeća nekakav miris paljevine. 

"Kad sam kupio kola, primjetio sam da, kad malo duže stoje zatvorena, iz njih krene da isparava pomalo ustajali miris. Kupovao sam osvježivače, ali ništa. Onda je počeo da se osjeća miris paljevine, plina, pa sam se uplašio da se nešto nije zapalilo", objašnjava Uroš.

On je tad, odvezao kola kod majstora na generalnu provjeru, koji je ubrzo utvrdio da je njegov auto izvučen iz poplave. Automehaničar i električar Vladimir O. kaže da mu je bio dovoljan jedan pogled, da u svoju tvrdnju bude potpuno siguran. 

"Čim sam primjetio blato i travu na kablovima za elektriku znao sam koliko je sati. To sam potvrdio kad sam izvukao pojas do kraja i na njemu, takođe, našao blatnjave tragove, što znači da su ga samo spolja oprali. Sredio sam već 7, 8 automobila koji su izvučeni iz poplave, ali Urošev je stvarno urađen “ofrlje”. To se radi do najsitnijih detalja", priča on.

Savjeti:

- Izvući cijeli pojas i proveriti da li je blatnjav

- Skinuti ventilacionu rešetku i provjeriti da li ima prašine

- Otvoriti kutiju sa osiguračima, izvaditi jedan i vidjeti da li je promijenio boju

- Pogledati da li ima prašine ili blata u farovima i štop svjetlima

- Provjeriti da li je metalni dio ispod instrument tabli korodirao

- Otvoriti haubu i pogledati da li ima trave oko motora i kablova

Vladimir kaže da je, za razliku od Uroševe žute “fabije”, većina automobila iz poplave “zamaskirana” toliko dobro, da bi rijetko koji kupac mogao da primjeti da nešto nije u redu. 

"Laik neće moći da primjeti, jer se to spolja ne vidi, ali majstor zna gdje da pogleda. Mnogo mi je ljudi dolazilo sa sličnim problemima i nevjericom u očima kad im kažem da su im kola bila poplavljena", kaže on. 

Ovakvih slučajva ima širom Srbije, a pogotovo u Beogradu, koji je jedno od najvećih tržišta poplavljenih automobila. Jedan od beogradskih automehaničara Nikola S. priča da je prije neki dan radio na automobilu, koji je do krova bio pod vodom. 

Auto je bio u totalnom rasulu, a spolja je djelovao potpuno očuvano. Bilo je blata pod haubom, ispod tapacirunga na vratima, u štop svjetlima. Kad sam rekao čovjeku da su ga prevarili, prvo nije mogao da povjeruje, a poslije je samo odmahnuo i rekao “Pa šta sad da radim, nemam pare za drugi”. Dolazio mi je i čovjek koji je htio da sredi kola iz poplave za prodaju, ali kad sam video da će dijelovi koji treba da se zamjene koštati preko 3.000 evra, odustao sam od posla. Ko zna šta je bilo sa tim kolima – kaže Nikola. 

Nijedan automobil iz poplave nije sređen u potpunosti, priča on. Kako se voda uvlači u sve pregrade i tako pravi veliku štetu, potrebno je zamijeniti skoro sve dijelove, da bi automobil funkcionisao normalno. Ali, to se ne isplati prodavcima, jer nijedan nije spreman da se “isprsi” za toliko novca. 

Majstori su saglasni da su takvi automobili “pokretne bombe” i savjetuju da se pri kupovini polovnih automobila potraži njihova dijagnoza. 

"Auto iz poplave nikad više ne može da radi sasvim normalno. Može da se dogodi da se ugasi u toku vožnje, jer baš u tom trenutku crkne neki osigurač. I šta poslije?" pita se majstor iz Kragujevca, Vladimir O.

izvor: B92

Komentari
Twitter
Anketa

Da li će novi američki predsjednik Donald Tramp učiniti svijet boljim mjestom za život?

Rezultati ankete
Blog