Naša posla
Banjaluka: Prvo radovi, pa onda procedura
Iako se Zakon o javnim nabavkama u BiH primjenjuje osam godina, opštine i gradovi i dalje prave greške u postupcima koje sprovode i plaćaju budžetskim novcem, a u posljednjem objavljenom izvještaju Glavne službe za reviziju javnog sektora u Republici Srpskoj o poslovanju Uprave Grada Banjaluka nalazi se više primjedbi na postupke javnih nabavki.
"Ne može se tolerisati nepoštovanje zakona, svaka netransparentnost ukazuje na nemar ili namjeru koruptivnih radnji ili rizika. Apsolutno ne postoji prostor da se oproste ili tolerišu propusti u postupcima javnih nabavki jer je zakon na snazi osam godina i bez ikakvih izmjena ili dopuna. Mi još uvijek vodimo bitke s javnim organima da objavljuju planove javnih nabavki, a sve to je nedopustivo", kaže Damjan Ožegović iz Transparency International u BiH.
Krajiška kuća
Revizori su uočili da je 2020. godine Centar za razvoj poljoprivrede i sela dodatne nepredviđene radove na sanaciji i adaptaciji poslovnog objekta Krajiška kuća sproveo putem pregovaračkog posutpka, bez objave obavještenja, pa su dodanti radovi izvedeni prije provođenja procedure javne nabavke što nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama (članovi 3 i 6).
Iz Centra odgovaraju da se radilo o dodatnim radovima nepredviđenim osnovnim ugovorom bez kojih nije bilo moguće izvesti osnovne radove.
"U toku izvođenja radova nadzorni organ nas je obavijestio o potrebi izvođenja dodatnih radova još u toku izvođenja radova koji su se odnosili na predmetni ugovor. Nadzorni organ se u svojoj obavijesti pogrešno izrazio i napisao da su radovi izvedeni, a nije naglasio o kojim se radovima radi, a radilo se o radovima iz osnovnog ugovora koji su izvedeni prema dinamičkom planu koji je izvođač dostavio uz osnovni ugovor nakon provedenog otvorenog postupka. Dodatni nepredviđeni radovi su se počeli izvoditi u toku postupka provođenja procedure putem pregovaračkog postupka bez objave obavještenja. Navedeni radovi su bili neophodni jer nisu bili uključeni u prvobitno razmatrani projekat, odnosno u prvobitno zaključeni ugovor, a bili su neophodni za izvođenje opisanih radova jer se takvi radovi ne mogu tehnički odvojiti od osnovnog ugovora i zato smo morali provesti pregovarački postupak bez objave obavještenja koje je objavljeno na stranici ugovornog organa sa dobavljačem kom je dodijeljen osnovni ugovor", piše u svom odgovoru Draško Ilić, direktor Centra.
Draško Ilić, direktor Centra
Ožegović upozorava da je za dodatne radova koji ne prelaze 20 posto vrijednosti osnovnog ugovor dopušteno uzeti prvobitno odabranog izvođača, ali da ipak treba objaviti obavijest o dodatnim radovima jer se, teoretski, može pojaviti novi izvođač koji ih možda može izvesti za manje novca.
"U svakom slučaju - sve mora biti dogovoreno unaprijed, prije izvođenja radova, pa i dodatni radovi. U pregovaračkim postupcima kojim se nadograđuje postojeći ugovor najčešće dolazi do zloupotreba na način da ugovorni organ namjerno nešto previdi ili umanji kako bi pogodovao nekom izvođaču radova i onda te nedostatke pokrivaju pregovaračkim postupkom. Mislim da je ovdje došlo do nemara ugovornog organa koji je legalizovao izvršene radove, ali je opet Zakon prekršen jer nisu mogli naknadno legalizovati izvršne radove. Osim toga, Krajiška kuća je jedan mali samostojeći objekat u centru Banjaluke koji tu stoji 50 godina i prosto je nevjerovatno da nisu mogli unaprijed procijeniti šta sve treba uraditi na adaptaciji i to ugraditi u osnovni ugovor", kaže Ožegović.
I Slobodan Golubović, glavni i odgovorni urednik portala pratimotendere.ba, upozorava na mogućnost zloupotrebe.
"Opšte su poznate zloupotrebe pregovaračkih postupaka za dodatne radove, najčešće bez objave – ugovorni organ ugovori radove niže vrijednosti i onda dodatnim ugovorima namiruju izvođača radova. Mislim da su revizori jako dobro primjetili da su radovi završeni, pa onda potpisan dodatni ugovor i to je klasična zlouptreba, bez obzira šta govore gradske vlasti", cijeni Golubović.
Inače vrijednost prvobitno ugovorenih radova je bila 89.818,70 KM bez PDV-a, a dodatnih radova 12.006,11 KM bez PDV-a što je manje od 20 posto vrijednosti prvobitnog ugovora. Izvođač radova bila je Unitrade Company d.o.o. Banjaluka.
Nisu znali koliko radnih mjesta i koliko zaposlenih imaju Revizori
su uočili da u Pravilniku o unutrašnjoj organizaciji poslova i sistematizaciji
radnih mjesta u Gradskoj upravi Banjaluka nije naveden ukupan broj radnih
mjesta i broj zaposlenih, pa je za potrebe revizije dostavljena informacija
Odsjeka za razvoj lokalne samouprave i upravljanje ljudskim resursima da je
sistematizovano 921 radno mjesto i 766 zaposlenih, no revizorskim ispitivanjem
i pregledom Pravilnika je utvrđeno da je
sa 31.12.2020. utvrđeno 434 radna mjesta i 932 zaposlena.
Gradska
uprava ne raspolaže informacijom o broju zaposlenih na dan 31.12.2020., kao ni
o fluktoaciji zaposlrnih u toku revidirane godine. S obzirom da je u toku provođenja revizije informacija o broju zaposlenih dostavljena više puta s različitim podacima -
prema dostavljenom tabelarnom pregledu
na dan 31.12.2020. zaposlrno je 784 izvršilaca i pet funkcionera dok je u toku 2020. zaposleno 20 izvršilaca i 4 pripravnika,
a za 37 izvršilaca je prestao radni odnos. Naknadno je dostavljena informacija
Odsjeka za razvoj lokalne samouprave i upravljanje ljudskim resursima o broju zaposlenih koja nije u skladu s informacijama
u tabelarnom pregledu, pišu revizori iz Glavne službe za reviziju
javnog sektora u Republici Srpskoj.
|