Naša posla
Opština Lukavac: Ponuđači diktiraju cijene javnih nabavki ili šta znači malo
Opština Lukavac, koja je sredinom februara 2022. odlukom Parlamenta FBiH postala grad, je tokom 2020. u nekoliko javnih nabavki prihvatila ponude s cijenama višim od procijenjenih vrijednosti postavljenih u pozivu za ponuđače i dok revizori kažu da je to kršenje zakona, u Opštini kažu da im je iz Agencije za javne nabavke rečeno da mogu prihvatiti malo povećanje cijene.
Revizori pojašnjavaju da je, npr. u postupku Nabavke radova za rekonstrukciju izgradnje puteva na području opštine Lukavac procijenjena vrijednost nabavke iznosila je 800.280 KM. Prema Zapisniku o pregledu i ocjeni ponuda, dostavljene su tri ponude - Roading d.o.o. Gračanica (880.519 KM), Geo-put d.o.o. Maglaj (899.907 KM) i Holex d.o.o. Živinice (948.268 KM). Nakon e-aukcije konačna rang lista bila je Roading d.o.o. Gračanica, Holex d.o.o. Živinice i Geo-put d.o.o. Maglaj. Služba za investicije i poslove mjesnih zajednica je za ovu nabavku obezbijedila dodatna sredstva u iznosu od 77.220 KM, pa je prihvaćena veća cijena ponude.
Procijenjene vrijednosti nisu utvrđene tako da njihovu vrijednost čini procijenjena tržišna vrijednost u vrijeme objavljivanja obavještenja o nabavci. Budući da su cijene ponuda bile znatno veće od procijenjenih vrijednosti i osiguranih sredstava za predmetne nabavke, Opština je bila u obavezi poništiti postupke, u skladu s članom 69. stav 2. e) Zakona o javnim nabavkama, pišu revizori.
U Opštini Lukavac kažu da imaju tumačenje Agencije za javne nabavke da, ukoliko u budžetu ima novca, mogu prihvatiti skuplju ponudu jer cijene stalno rastu, a ponavljanje procedure troši vrijeme.
"Naša procjena je bila da 10 posto nije mnogo i time smo se rukovodili. Ali ima nekoliko stvari gdje se Ured za reviziju institucija u FBiH i Agencija za javne nabavke mimoilaze. Recimo Ured za reviziju stavlja primjedbe da ne završimo proces javne nabavke tokom budžetske godine iako za iole složenije postupke to nije moguće dok u Zakonu o javnim nabavkama nema stava o tome, a mi radimo u kontinuitetu jer svaki izgubljeni javni poziv za nas znači neutrošena sredstva u budžetu i neriješeni problemi građana. Kada raspišem javni poziv za, recimo, asfaltiranje i poziv padne - mi narednih šest mjeseci do godinu dana nemamo nikoga da to radi i mi se onda dovijamo kako znamo da sklopimo poslove. Moje načelo je bilo do 10 posto i nadam se da nisam pogriješio s tim iako sada ne mogu ruku u vatru staviti da je bilo toliko, a ne 12 posto ili koliko već", kaže sada gradonačelnik Edin Delić.
gradonačelnik Edin Delić
Smatra da je manjkavost propisa to što nigdje ne piše koliko je odstupanje dozvoljeno prihvatiti.
"Ako imate novac u budžetu - možete i 50 posto, ali vjerujem da i na sudu lako možete dokazati da 10 posto nije puno, ali teško ćete dokazati da je 50 posto opravdano. Na milion KM je 100.000 puno, ali mi recimo planiramo asfaltiranje u 15 sela, pločnike zbog djece koja idu u školu i možda odbijemo ponudu 100.000 KM veću od procjene, a možda nam naredna bude na milion i po, ali na nama je da se dovijamo jer smo mi preuzeli obavezu da rješavamo probleme građana kako znamo, a da ne napravimo krivično djelo s tim da je vrlo neugodno kad vas propisi pritisnu", kaže Delić i cijeni da ko hoće da radi pošteno – trpi pritiske,a ko hoće da provodi korupciju – ne treba biti ni posebno pametan, ali ga niko ne dira.
Prema obrazloženju iz Agencije za javne nabavke, "ako se ugovorni organ nađe u situaciji da su cijene svih primljenih prihvatljivih ponuda znatno veće od budžeta ugovonog organa, odnosno od sredstava obezbijeđenih za predmetnu nabavku - u pravilu je obavezan poništiti postupak... Međutim, ovdje se postavlja pitanje šta znači znatno veće cijene? Naime, to je vrlo relativan pojam, a u postupku javne nabavke odgovor zavisi od niza faktora: veličine ugovornog organa, budžeta ugovornog organa, priliva sredstava, značaja konkretne nabavke, mogućnosti prestrukturisanja sredstava i tako dalje. U nekim slučajevima, kada ugovorni organ nema finansijska sredstva, i 500 KM može biti znatno veće jer ugovorni organ jednostavno nema dodatna sredstva, dok u nekim slučajevima ni 50.000 KM ne predstavlja značajna sredstva za ugovorni organ. U svakom slučaju, nije isključena mogućnost da rješenje bude ponovno razmatranje raspodjele budžeta. Ugovorni organ može prilagoditi svoj budžet i raspodijeliti dodatna sredstva za finansiranje ugovora. Dakle, u situaciji kada cijena najniže ponude prekoračuje budžet, postoje dva jednako raspoloživa izbora: da se poveća budžet i dodijeli ugovor ili, ukoliko je to nemoguće, postupak se obavezno poništava."
Glavni revizor u Uredu za reviziju institucija u FBiH Dževad Nakić kaže da je za njih zakon jasan – ponuđena cijena ne može biti veća od procijenjene vrijednosti.
"Zakon kaže da može poništiti ako je ponuda značajno iznad procijenjene vrijednosti i ako u momentu kada su raspisali javnu nabavku na budžetskoj poziciji za tu nabavku nisu imali više novca. Ako nešto odstupa 5 ili 10 posto - to nije strašno jer se cijene u posljednje vrijeme mijenjaju iz dana u dan, ali da se razlika između procijenjene vrijednosti i potpisanog ugovora 50 posto ili više, kao što se događa u nekim opštinama i gradovima – to je velika razlika i to ne bi trebalo biti ni prihvaćeno od onog ko raspisuje javni poziv, nego bi se trebali pozabaviti procjenama i kriterijima", kaže Nakić. Pojašnjava da neprecizna formulacija u Zakonu o javnim nabavkama revizorima ne pravi probleme.