Naša posla
Opština Pale: Mala Miljacka guta budžetska sredstva kao da je Dunav
Opština Pale je za uređenje korita Miljacke i održavanje lokalnih makadamskih puteva tokom 2020. godine s izvođačima radova potpisala dodatne ugovore u iznosu od oko 59.000 KM bez sprovođenja procedure javnih nabavki propisanih Zakonom o javnim nabavkama u BiH, upozorili su revizori iz kancelarije Glavne službe za reviziju javnog sektora u Republici Srpskoj koji su ovoj Opštini dali ocjenu s rezervom.
U Opštini Pale tvrde da su kod uređenja korita Miljacke dodatni radovi iznosili svega 8 posto što je u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama u BiH.
"Zakon o javnim nabavkama dopušta dodatne radove u visini od 20 posto osnovnog ugovora, a naš dodatni ugovor na korito Miljacke je iznosio 25.331,11 KM s PDV-om što je u skladu s pomenutim procentom, jer je osnovni ugovor, uključujući i PDV, predvidio trošak 298.350 KM", kaže šef kabineta načelnika Opštine Pale Srđan Šekara u pisanim odgovorima za potrebe teksta za portal Frontal.
šef kabineta načelnika Opštine Pale Srđan Šekara
Pojašnjava da je odabrana kompanija bila STAM Petrovic d.o.o. i da je Opština Pale i ranije radila s njima. Ali, u evidenciji javnih nabavki od 2017. godine te kompanije nema kao ponuđača u tenderima Opštine Pale, ali jesu radili nekoliko poslova s Olimpijskim centrom Jahorina. Pregled portala javnih nabavki u BiH pokazuje da je za građevinske i infrastrukturne projekte Opština Pale ranije najčešće angažovala kompanije Stanišić, Golden Hands i Velike šume, a da na tenderu za korito Miljacke nije bilo prijava tih kompanija. Prema izvještaju o javnoj nabavci – STAM Petrovic d.o.o. je bila jedan od četiri ponuđača i njihova ponuda od 255.000 KM bez PDV-a je bila najpovoljnija dok je drugoplasirana bila kompanija Radis d.o.o sa ponudom od 255.497 KM. Kasnije je na cijenu STAM Petrovica potpisan dodatni ugovor.
Tender za asfaltiranje lokalnih makadamskih puteva u Opštini Pale podijeljen je na 16 lotova – svaka ulica posebno i posao je dodijeljen većem broju kompanija: Ilidžaputevi- 5 ulica za koje je zbir cijena radova oko 239.000 KM, Velike šume- 5 ulica za koje je zbir cijena radova oko 378.000 KM, Romanijaputevi- 3 ulice za oko 124.000 KM i kompanija Stanišić- tri ulice za oko 304.000 KM. U dostupnoj dokumentaciji nije naznačeno s kojim kompanijama su sklapani dodatni ugovori i za koje iznose.
Urednik specijalizovanog portal pratimotendere.ba Slobodan Golubović smatra da "nije sporan dodatni ugovor ukoliko do dodatnih troškova nije došlo nepažnjom ili greškom ugovornog organa".
"Sproveden je pregovarački postupak i to je legitimno, ali je pitanje da li su to radovi koji nisu posljedica nemara ili koje je proizveo ugovorni organ, u konkretnom slučaju Opština, ali naš portal je put spornih javnih nabavki nepredviđenih radova jer se često desi da ugovorni organ postavi početnu cijenu od recimo 100.000 KM, a konačna cijena na kraju bude 130.000 KM ili više", kaže Golubović i naglašava da je "suština nepravilnosti s dodatnim radovima da se na tender javi firma koja ponudi najnižu cijenu koja je praktično neopravdana, ali tako eliminiše druge ponuđače i onda tokom radova potpisuje dodatne ugovore".
U Transparency International istraživač Damjan Ožegović podsjeća da je nedavno i Agencija za javne nabavke u BiH izdala upozorenje o pogrešnoj primjeni Zakona kod nabavke dodatnih radova.
"Mi smo podnosili i neke krivične prijave za dodatne radove, jer ugovorni organi naprave pogrešne specifikacije radova, pa se prijavi samo onaj ponuđač koji zna da će kasnije taj ugovor biti proširen. Ugovori se mogu proširivati za 10, 20 do 30 posto u zavisnosti od toga da li su predmet nabavke robe, usluge ili radovi, ali se često događa da se manjkavosti specifikacije upotpune dodatnim ugovorima s odabranim dobavljačem. Neki ugovorni organi potpisuju dodatne ugovore bez ikakvih postupaka, to se često dešava kod održavanja lokalnih puteva i mi smo o tome obavještavali Agenciju nakon čega su oni objavili upozorenje i najavili pojačanu kontrolu dodatnih radova", kaže Ožegović.
istraživač Damjan Ožegović
Pojašnjava da "analiza TI pokazuje da postoji mogućnost da među kompanijama srodnih djelatnosti postoji regionalna podjela tržišta u BiH".
"Postoje firme koje posluju u određenom dijelu države BiH ili u susjednim zemljama i javljaju se na tendere za javne nabavke samo u određenom dijelu BiH. Dakle mi imamo isparčano tržište i postoji sumnja u dogovor među ponuđačima da ne smetaju jedni drugima u određenim dijelovima BiH", kaže Ožegović. Ali, u entitetskim udruženjima poslodavaca kažu da "nikada nisu analizirali štetu koja nastaje zloupotrebom postupaka javnih nabavki u kojima prednost imaju podobne kompanije".
Tokom iste godine Opština Pale je za oko 144.000 KM kupila "usluge prevoza, usluge medija, reklame, promocije, informisanja, štampanja časopisa Paljanske novine i usluge reprezentacije, pišu revizori i napominju da te nabavke nisu bile predviđene Planom javnih nabavki i da za njih nisu bile donesene posebne odluke što je protivno Zakonu o javnim nabavkama".
Golubović upozorava da je ovo slučaj kada zbir malih iznosa pravi veliku štetu javnom novcu, ali da je za to kriva rupa u Zakonu o javnim nabavkama.
"Prema Zakonu o javnim nabavkama ugovorni organ u Planju javnih nabavki ne mora objaviti nabavke jeftinije od 50.000 KM i oni to koriste kad god mogu. U konačnici te nabavke nisu sitne, to uglavnom su to poslovi u četiri oka, ugovorni organi znaju kome će dodijeliti te poslove reklame, propaganda… znaju unaprijed koje su to medijske kuće ili agencije i znaju da to moraju iscjepkati na direktne sporazume da bi ih mogli provesti, odnosno dodijeliti pare kome žele, a to je nemoguće provjeriti", pojašnjava Golubović.
Ožegović upozorava da su ove nabavke sporne i jer određeni ugovorni organi nemaju potrebu da se reklamiraju kao javna preduzeće koja posluju bez konkurencije ili, na primjer, opštinski organi.