Naša posla
Novi Travnik: Korona kao izgovor za prevare
Opština Novi Travnik, tokom 2020. godine, više javnih nabavki nije sprovela u skladu sa zakonom - održavanje vozila za 12.188 KM, sanacije lokalnih cesta za 22.057 KM, sanacije odrona za 13.997 KM, lož ulja za 12.848 KM, dezinfekcionih sredstava i zaštitnih maski za 18.041 KM, kreveta s posteljinama.... upozoravaju revizori Ureda za reviziju institucija u FBiH koji su ovoj Opštini dali ocjenu s rezervom.
"Nabavke istih ili sličnih radova, roba i usluga su izvršili putem više direktnih sporazuma što je za posljedicu imalo javne nabavke koje su iznad vrijednosti dopuštenih za direktni sporazum, a to nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama", pišu revizori.
Napominju da su "javne nabavke u vrijednosti od 185.361 KM sprovedene putem konkurentskog zahtjeva bez zahtjeva za dostavu najmanje tri ponude, a da su pregovaračkim postupkom bez objave obavještenja, pokrenutim po nalogu načelnika na osnovu Odluke o proglašenju stanja nesreće uzrokovano pojavom korona virusa, nabavljeni gorivo, metalna konstrukcija za paravane, sklopivi kreveti i usluga izrade i montaže pregrada u Sportskoj dvorani koja je služila kao karantin."
"Za ove nabavke tenderskom dokumentacijom nisu traženi uslovi za kvalifikaciju ponuđača, nisu definisani kriterijumi za dodjelu ugovora, obavještenje o dodjeli ugovora nije objavljeno, kao ni izvještaj o sprovedenom postupku javne nabavke, a sve to nije u skladu sa Zakona o javnim nabavkama. Uz to je utvrđeno da su u dva postupka dostavljene ponuda neuvezane tako da se onemogući naknadno vađenje ili umetanje listova što takođe nije u skladu sa Zakona o javnim nabavkama", pišu revizori
U vrijeme ove javne nabave načelnik opštine je bio Refik Lendo u trećem mandatu koji je 1. aprila 2020. proglasio budžet za tu godinu.*
"Svi postupci sprovedeni su transparentno, uz kriterijum najniže cijene i zakazanu e_aukciju, te objavljeni uz obavijest o nabavci i natječajnom dokumentacijom na portalu Agencije za javne nabavke u BiH. Osnov za nabavku goriva, paravana i sklopivih ležajeva za osnivanje izolatorija u Sportskoj dvorani, po pregovaračkom postupku bez objave obavijesti, bile su odluke o proglašenju stanja nesreće uzrokovane koronapandemijom donesene na nivou FBiH, Županije i Općine, naredba Kantonalnog Štaba Civilne zaštite u martu 2020. godine", pojašanjava ekonomista Branko Brkan u pismenim odgovorima koje je dostavio po ovlaštenju načelnika.
ekonomista Branko Brkan
Revizori su uočili i da pojedine planirane nabavke nisu izvršene, ali je izvršeno nekoliko onih koje nisu bile u Planu, iako Plan nije mijenjan, Brkan pojašnjava da je riječ o stotinu kompleta kreveta s posteljinom.
"Nabavku smo izvršili na osnovu naredbe kantonalnog Štaba civilne zaštite o nabavci smještajnih kapaciteta i naredbi o fizičkom odvajanju kreveta, te na osnovu odluke Općinskog Štaba Civilne zaštite o nabavi materijala u uvjetima pogoršane epidemiološke situacije. Rukovodili smo se saopćenjem Agencije za javne nabavke u BiH prema kom u slučaju krajnje nužde, kada nije moguće koristiti redovne postupke, pregovarački postupak se može se koristiti bez objave obavijesti. Pregovarački postupak smo proveli s lokalnim dobavljačem koji je ujedno i proizvođač ove robe, na bazi odluke o pokretanju ove nabavke, ispunjavajući uvjete iz natječajne dokumentacije", piše Brkan i napominje da su kreveti kupljeni od kompanije NoBil iz Nove Bile.
Na portalu javnih nabavki u BiH nema obavještenja o dodjeli ovih ugovora, u pretrazi pod Općina Novi Travnik ima 25 obavještenja o dodjeli ugovora ili ispravki obavještenja, ali nabavki o kojima govore revizori nema.
U Transparency International podsjećaju da je "Agencija za javne nabavke na samom početku pandemije, primjetivši zloupotrebe i loše prakse, pojasnila kada ugovorni organi ili kupci roba i uluga javnim novcem mogu koristiti hitne postupke."
"Ugovorni organi su često, izričito nedozvoljenim dijeljenjem nabavki, zloupotrebljavali pandemiju i izbjegavali odgovarajući postupak kako bi smanjili konkurenciju i pogodovali unaprijed određenim ponuđačima", kažu u TI BiH.
I urednik na portalu pratimotendere.ba Slobodan Golubović, kaže da je "usitnjavanje ili cjepkanje javnih nabavki česta zloupotreba s ciljem izbjegavanja transparentnosti."
"Ponekad djeluje da govorimo o malim iznosima jer se to na kraju svede na pojedinačne ugovore na po 6.000 KM, ali to je javni novac, svaka marka je važna i mnogo malih nabavki u zbiru čini velike iznose. Naprimjer, neki ugovorni organ može imati 30.000 KM za određene slične ili iste usluge i oni, da bi te poslove i novac dodijelili svojim favoritima, nabavku iscjepkaju na pet ugovora po 6.000 KM i to je klasična zloupotreba direktnog sporazuma jer je to klasična kupovina – vi meni uslugu ili robu, a ja vama novac, bez konkurencije u postupku koja bi obezbjedila bolji omjer roba ili usluga i plaćene cijene. Kod ovog postupka često možemo čuti da to nije mnogo, ali to su u zbiru na godišnjem nivou milionske zloupotrebe. Imali smo slučaj Instituta za javno zdravstvo u RS koji je usitnjavao nabavke i nisu objavljivali nazive predmeta javne nabavke – tako su za šest godina na direktnim sporazumima zloupotrijebili više od 2 miliona KM", priča Golubović.
urednik na portalu pratimotendere.ba Slobodan Golubović
Smatra da je "kod usitnjenih nabavki i direktnih sporazuma i Zakon o javnim nabavkama ostao nedorečen".
"Te direktne sporazuma i cjepkanje nabavki je nemoguće kontrolisati, zakon i podzakonski akti nemaju mehanizam za to", kaže Golubović.
Golubović upozorava da je "zloupotreba odluka o proglašenju vanrednog stanja usljed koronapandemije česta pojava".