Društvo
Na današnji dan prije 74 godine počela izgradnja prve pruge u sjevernoj BiH
"To, zasigurno, nije prva pruga u svijetu, ali je prva pruga koju su djeca izgradila golim rukama!"
Ovako je pisac Miroslav Krleža opisao prvu prugu napravljenu nakon Drugog svjetskog rata.
Prvom omladinskom radnom akcijom u poslijeratnoj komunističkoj Jugoslaviji počela je izgradnja željezničke pruge Brčko-Banovići. U izgradnj ove pruge učestvovalo je 62.268 omladinaca iz cijele tadašnje Jugoslavije i više od 1.000 brigadira iz inostranstva. Bila je namjenjena za transport uglja iz rudnika Banovići.
Izgradnja pruge započeta je 1. maja 1946. godine, a bilo je isplanirano da se sagradi za sedam mjeseci. Taj zadatak je završen u rekordnom roku i to za samo šest mjeseci, a prvi voz njome je prošao 7. novembra 1946. godine.
„Brčko-Banovići, to je naša meta, izgradićemo prugu još ovoga ljeta“
Pruga Brčko-Banovići je duga 92 kilometra. Tokom izgradnje pruge iskopano je 1.361.680 km² zemlje i 134.460 km² kamena. Izgrađena su tri tunela u dužini 667 m i 22 mosta ukupne dužine 455 m.
Kultna pruga koja je nekada bila ponos Jugoslavije a koju su još nazivali i „prugom uglja i kamena“, danas je zapuštena i zarasla u korov.
Optimizam, snaga volje i jake emocije su bili dovoljni pokretači miliona omladinaca da grade autoputeve, pruge, fabrike i gradove.
Najveće radne akcije dešavale su se u periodu od 1946. do 1952. godine, a 1.april se obilježavao i kao dan Omladinskih radnih akcija u SFRJ.
Frontal/D.S.