Gostimir Popović

Jaвност

Врло често помињан термин “јавност” трајно је актуелан на целој планети а да не говоримо о нивоу значаја за Републику Српску и Федерацију БиХ где се одвијају турболентни политички, али и други процеси од значаја за мир, развој, а неки богами и за опстанак. Због тога, за почетак, да мало појаснимо овај термин и као форму и као саджај.


Јавност, у опште политичком смислу, представља појам који означава;

а) небројену масу појединаца – грађана који имају релативно трајан и активан однос према свим политичким збивањима у одредјеном друштву. Они тај свој однос изражавају преко својих плитичких ставова и политичке воље коју на мање више демократски начин испољавају у политичкој пракси.

б) Сферу друштвеног живота која је различита од приватне сфере qудских активности. Јавност у овом смислу представља и друштвено поље политичко социјалних интеракција медју појединцима и друштвеним групама у процесу јавне комуникације са носиоцима извршних функција у систему.

Када општетеоријске поставке преведемо на практични језик свакодневних активности долазимо до стања у коме врло мало фактора поштује теоретска одређења а неки раде баш супротно од тога што наука, искуство и потребе налажу.

Конкретно, у процесу фамозних уставних промена или реформе или ко зна који ће све термин да употребе,  за које сада и врапци на грани знају да је циљ, свих из Федерације БиХ, многих из заједничких органа и огромне већине чиновника разних међународних организација и снага, да кроз нестанак уставних овлашћења нестане и сама Република, а вероватно и народ као њен творац и најбитнији елемент.

У овом послу, поред многих, искристалисала су се четири фактора;

1. Република Срспка,

2. Представници два кључна народа из Федерације БиХ,

3. Представници међународних организација и снага те

4. многобројне невладине организације свих облика и провенијенција.

У односу према јавности присутна су два потпуно опречна односа која се изражавају према карактеристикама које су веома видљиве и јасне свима који имају и мало воље да сагледају реално стање;

Прво, Република Српска је овај процес, тешком муком, вратила у институције система које јасно и без двоумљења реализују политичку вољу. Организационо је све дефинисано од носилаца после, преко одговорности али и обавезе консултовања и обавештавања јавности.

Друго, представници политичких и свих других кругова из Сарајева уз здушну асистенцију групације мађународних представника и снага, невладиних организација и разних појединаца све чине да овај процес заврше подвалом о испуњавању неких “принципа европске уније” а којих у Унији ни практично ни теоретски једноставно нема.

У све ово се упетљао, као и много пута до сада Високи и многи око високог,  чија активност даје веома значајан допринос негативном односу према јавности (ко зна који пут). Али не само према јавности већ и према основним правилима организације рада у процесу доношења одлука.

Рад политичких фактора и институција система у Републици Срспкој, за разлику од Сарајева и разних високих и мање високих представника, представља прилично добар, али за сада недовољан, пример као се реализује процес доношења одлуке заснован на политичкој вољи, демократским принципима и у складу са савременом организацијом рада. Постора за посао има још веома много.

Можда би било добро да на ову, али и друге теме, институције Републике Срспке позову на бесплатну обуку (или како би они рекли едукацију) представнике међјународних организација и снага, али у знак добре воље и политичке факторе из Федерације БиХ. Сигурно би имали много тога да науче, наравно ако хоће.

Komentari
Twitter
Anketa

Da li će novi američki predsjednik Donald Tramp učiniti svijet boljim mjestom za život?

Rezultati ankete
Blog