BiH
Drvarska drenjina u Evropi zahvaljujući “crowdfunding” platformi
Zahvaljujući alatu „crowdfunding“, odnosno grupnom finansiranju u kojem učestvuju ljudi iz cijelog svijeta i pomažu realizaciji dobre poslovne ideje, drvarska drenjina postaće prepoznatljiva i na tržištu Evropske unije. Projekat „Budi zdrav k'o dren“, u okviru kojeg u drvarskoj porodici Sabljić nastaju proizvodi od drenjina, dobiće tako 12.000 evra potrebnih za put prema inostranom tržištu.
Jovanka Sabljić i njena šestočlana porodica godinama koriste prirodne blagodeti ovog kraja i prave proizvode od plodova, a sada namjeravaju da biznis ideju šire van granica BiH.
„Poznato je da se finansijski tok novca slio u fondove Evropske unije. Sredstva najvećeg, ali ne i jedinog donatora na svijetu su nedovoljno iskorišćen potencijal u razvoju privrede u BiH. Napisati i implementirati dobar projekat nije lako, ali i za to postoje rješenja koja su dostupna svima nama. Postoji više platformi za ‘crowdfunding’ i mnogo toga je dostupno na internetu“, rekla je Sabljić za portal CAPITAL.
Kako radi na razvojnim projektima koje finansira Evropska komisija u Ministarstvu privrede Kantona 10 i vodim kooperativu „Budi zdrav k'o dren“, prijava na „KATANA“ projekat za nju je bio logičan sijed.
„'KATANA’ biznis akcelerator finansiran je od strane Evropske komisije kroz program ‘Horizon 2020’. Ciljevi projekta su bili prije svega da se obezbjedi pristup znanju, tehnologijama, kapitalu i tržištima, kako bi preduzeća kreirala i ojačala svoju ponudu u domenu poljoprivrede i novih tehnologija, ali i ostvarila prisustvo na globalnom tržištu. Pravo da se prijave na ‘KATANA’ projekat imali su preduzetnici koji žele započeti vlastiti posao, start-up firme kojima je potreban investitor, MSP koja žele eksperimentisati sa novim proizvodima, Istraživači koji žele istražiti kako komercijalizovazi tehnologiju“, objašnjava ona.
U prvom ciklusu takmičenja, ističe, od prihvaćenih 506 ideja iz Evrope njena ideja izabrana je posredstvom „peer to peer“ evaluacije, gdje je došla do 16. pozicije među 100 najboljih ideja. Poslije toga, takmičenje je nastavljeno kroz „Reward Katana Corwdfunding“ platformu koja je trajala tri mjeseca. Na platformi je učestvovalo 54 kampanje iz Evrope.
„U finalnom djelu takmičenja, od 54, mi smo 26. po iznosu prikupljenog novca. Prvih 10 je dobilo direktnu novčanu podršku Evropske komisije u iznosu od 100.000 evra kao i prikupljeni novac. Mi nismo ušli u prvih 10, ali smo ostvarili cilj – skupili novac koji nam je bio i potreban, a to je 12.000 evra“, istakla je.
Novac koji će dobiti, zaključuje, pomoći će joj da unaprijedi proizvode proizvoda od drenjina, kako bi se naši proizvodi našli na evropskom tržištu.
Drenja, imber, bistri sok, pekmez od drenjina, sušene drenjine jesu samo dio proizvoda porodice Sabljić koja svake godine radi na poboljšanju proizvoda kroz analizu i kontrolu.
Izvor: Capital