Vijesti
Priča o srpskom imenu na nišanu u Potočarima (FOTO)
Među više hiljada muslimanskih imena na bijelim nišanima mezarja u Memorijalnom centru Potočari, stoji i jedno srpsko ime. Iza tog imena se krije tužna sudbina Marka Markovića, sina kovača Marinka.
Nišanom se naziva isključivo muslimansko nadgrobno obilježje. I ovaj se nišan, ni po čemu drugom osim po imenu, ne razlikuje od ostalih. Nalazi se u neposrednoj blizini sličnog, na kojemu je ucrtan krst i ime Rudolfa Hrena, jedinog katolika ukopanog u Memorijalnom centru Srebrenica.
Mersed
Smajlović, direktor Memorijalnog centra Potočari-Srebrenica kaže da ima
neprovjerene informacije o ovoj osobi: „Navodno se radi o Bošnjaku koji je pred
pad Srebrenice, sluteći valjda najgore, promijenio ime. Kažu da se nadao da će
mu to pomoći."
Na nišanu još piše da je Marko rođen 1963. godine u mjestu Zapolje, opština Bratunac. Tim tragom u matičnom uredu ove opštine od Marka Blagojevića, ljubaznog šefa te službe ipak saznajem da se ne radi o Bošnjaku koji je promijenio ime. Blagojević je lično poznavao roditelje, ali ne i samog imenjaka Marka, koji je sin iz mješanog braka, kakvim se nazivaju bračne zajednice među pripadnicima različitih vjera. Ovdje je to bio brak između pravoslavca Marinka i muslimanke Derve ili Devle, kako će nam kasnije reći komšije koji su ih poznavali.
U Bratuncu sanajemo da je Marko
Marković rođen 29.07.1963. u mjestu Zapolje, opština Bratunac od majke Derve
Marković i oca Marinka Markovića. Bio je oženjen Zekirom, a proglašen mrtvim po
pravosnažnom Rješenju Osnovnog suda u Srebrenici broj 285/5 od 17.01.2007.
godine. Kao mjesto i vrijeme smrti naveden je put Srebrenica - Tuzla, 12.jula
1995. godine, kao uobičajeni podaci za sve Bošnjake koji se vode nestalim nakon
pada Srebrenice u julu 1995. godine.
Idem
dalje i kraj samog magistralnog puta Bratunac - Skelani - Srebrenica, pored
rijeke Drine u mjestu Tegare, na dvadesetak kilometara od Bratunca uzvodno,
nailazim na majstore što kraj puta grade spomen obilježje za 105 poginulih
mještana. Sabrija Halilović, povratnik u ovo mjesto, kaže da je znao Markoviće.
„Dobro sam poznavao i Marka i njegove
roditelje. Bila je to čestita i poštena porodica. Otac mu je bio dobar kovač
kod kojeg sam puno puta nosio motike, sjekire i druge alatke na oštrenje i
pokivanje. Zajedno smo odavde morali pobjeći 16. maja 1992. Pobjegli smo gore u
brda. Ja sam se sa porodicom neko vrijeme zadržao u selu Predola kod nekih
prijatelja, tako da smo tek u avgustu sišli u Srebrenicu. U Srebrenicu je izbjeglo
mnogo naroda, bila je velika gužva tako da sam Marka, koliko se sjećam u tim
ratnim godinama u Srebrenici, vidio svega jednom ili dva puta".
Sabrija
mi pokazuje i put u Zapolje, rodno mjesto Marka. Sa magistralnog asfaltnog puta
krećem uz potok nekoliko kilometra makadamom zaraslim u šikaru kao u azijskim
džunglama. Napokon, u divljini su dvije kućice. U prvoj živi Ramo Husić. Sam je
kaže bez igdje ikog. Na moje pitanje da li je poznavao Marka, on odgovara:
„Marko
mi je bio školski drug. Zajedno smo išli u školu. Sjedili smo u istoj klupi do četvrtog razreda ovdje u
seoskoj školi, a kasnije smo išli u školu dole u Bratunac. On je bio svo
vrijeme rata u Srebrenici. Otac mu je bio pravoslavac, majka muslimanka. Marko
je, po mom mišljenju, bio dobar musliman. Išao je u džamiju, klanjao, a eto
nosio je to ime jer oca i majku nije mogao birati", kaže Ramo.
Ramo
je bio borac Armije BiH, sad je bolestan, više puta operisan, bez jednog
plućnog krila. Živi sam, bez ikakvih je primanja, razočaran u vlast i državu od
koje nema nikave pomoći, a svaki dan treba lijekove. On nam kazuje neke podatke
u koje gotovo ne možemo povjerovati. Mjesto Zapolje brojalo je oko 120 kuća sa
610 stanovnika. Ranije su imali čak dvije džamije, a danas u ovoj šumi žive
svega, kako kaže, dvije ili tri porodice.
Tražim
kuću Markovića i vraćam se na glavni put. U zaseoku Orlica nailazim na majstore
što obnavljaju jednu kuću. Raspoloženi su za priču ali kažu da ne vole svoja
imena da vide u medijima. O Markovićima govore sve najbolje.
„Znao sam ih dobro" kaže jedan od
majstora i nastavlja, „Koliko puta mi je samo Marinko pokovao sjekiru. On je
došao odnekud iz Srbije, bio je pismen čovjek, u sve se razumio. Bio nam je
jedno vrijeme učitelj, pokazivao nam kako se grade kuće, ali je bio najbolji
kao kovač. Iz daleka su ljudi dolazili da im on nešto popravi u svojoj
kovačnici. Oženio je muslimanku Devlu, koja je mlada umrla, nisam je dobro ni
zapamtio. Mislim da je ona bila odnekud od Višegrada". Marko je poslije
oženio Zekiru. Imali su dvoje ili troje djece. Čuo sam da se ona poslije rata
opet udala. Ne znam gdje sad živi“.
Majstori
još kažu da su Markovići živjeli u brdu iznad sela.
„Nema
gore više ništa. Put je zarastao ne može se sad ni pješke doći. Sve je zaraslo
u šikaru i ne vjerujem da tamo ima i kamen na kamenu, jer gore niko ne živi.
Marinko je kažu, nestao tokom pada Srebrenice, a sin mu Marko je ukopan u
Potočarima. Tako mu bilo zapisano", kaže na kraju jedan od majstora.
Piše:
Marinko Sekulić/Dojče Vele