Svijet
Žašto američko povlačenje sa Srednjeg istoka ima smisla?
Iz drugih medija(Foreign affairs): Kraj Pax Americane ("mira pod okriljem Sjedinjenih Država")
Obamina administracija se očigledno povukla iz donedavnih ofanziva na Srednjem istoku, uprkos jačanju Islamske države (ISIS). Kritičari pripisuju te promjene ili averziji administracije prema američkom aktivizmu u regionu, odnosno njenoj nespremnosti da se upusti u jača borbena dejstva, ili Obaminom navodnom ideološkom željom za umanjenim globalnim angažmanom.
Ali realnost je takva da su američke intervencije u regionu nakon 11-og septembra (posebno one u Iraku) neuobičajne i uokvirene pogrešnom percepcijom o “novoj normalnoj” američkoj intervencij, kako u svijetu, tako i u regionu. Nevoljnost uprave da koristi kopnene snage u Iraku i Siriji predstavlja ne toliko povlačenje koliko korekciju, odnosno pokiušaj da se obnovi stabilnost koja je trpila nekoliko decenija zbog američke uzdržanosti.
Moguće je raspravljati o tome da li je povlačenje više izbor ili potreba. Neki (realisti) analitičari tvrde da u vremenu nestabilne ekonomije i vremenu kada je došlo do smanjena vojnog budžeta SAD, ekspanzivna politika je jednostavno postala preskupa. Na osnovu ovog shvatanja SAD-a su, kao i Ujedinjeno Kraljevstvo ranije, žrtva svog „imperijalnog rastezanja“. Drugi tvrde da su američke inicijative, pogotovo nedavni pregovori sa Iranom zbog nuklearnog programa, udaljile SAD od svojih tradiconalnih srednjoistočnih saveznika; drugim riječima SAD se toliko ne povlači koliko odbacuje.
Zapravo, glavni razlog povlačenja nije ono što se dešava u Vašingtonu već ono što se dešava u regionu. Politički i ekonomski razvoj Srednjeg istoka je smanjio mogućnosti efikasne američke intervencije do tačke iščezavanja, a političari u Vašingtonu su to prepoznali i ponašali su se u skladu sa tim. Na osnovu ovoga, povlačenje ne treba da stane, već da se nastavi, barem u odsustvu značajnih prijetnji za jezgro američkih interesa.
Vraćanje normalnosti
Između Drugog svjetskog rata i napada 11-og septembra., SAD su suštinski postale status quo sila u Srenjem istoku, peuzimajući vojne intervencije u regionu samo u izuzetnim okolnostima. Diretkna vojna intervencija nije postojala, minimlna ili indirektna u Arapsko-Izraelskom ratu 1948. godine, u Suetskog krizi 1956., u Šestodnevnom ratu 1967., Jom-Kipurskom ratu 1973., Iračko-Iranskom ratu 1980-tih. Mirovna misija u Libanu je bila notorni neuspjeh i dovela je do jačanja doktrine “velike sile” koja je naknadno spriječena intervencijom SAD-a protiv Iraka 1990.
Vašingtonu nije potrebna "forward-leaning" politika jer se američki interesi u velikoj mjeri poklapaju sa strategijama saveznika i partnera u regiji, te može biti instrumentalizovana preko ekonomskih i diplomatskih odnosa u kombinaciji sa skromnim vojnim prisustvom. SAD i Arapske zemlje Persijskog zaliva dijele potrebu za održanjem stabilnog snabdijevanja i cijena nafte, a šire gledano i političku stabilnost. Nakon Iranske revolucije 1979. godine, SAD, Izrael i Arapske zemlje Persijskog zaliva imale su zajednički cilj da obuzdaju Iran. Na početku sa Ugovorom iz Kemp Dejvida, američki, izrealski i egipatski interesi su se poklapali, njihov trilateralni odnos je ojačan zahvaljujući značajnoj američkoj pomoći Izraelu i Egiptu. Nakon 11.9. SAD, Egipat i Arapske zemlje Persijskog zaliva su dijelile prioritete u borbi protiv terorizma.
Ministar odbrane Sjedinjenih Države Eš Karter dolazi na aerodrom Kralj Abdulaziz u Džedi (Saudiska Arabija) u julu 2015. godine.
Tokom prethodnih decenija, nekoliko faktora koji uglavnom i nisu povezani sa američkom političkom agendom su oslabili osnove za ovakvo partnerstvo. Prvo, pojava hidrauličkih lomljenja je značajno smanjila američku zavisnost od persijske nafte i smanjila strategijsku vrijednost i prioritete američkih odnosa sa Saudijskom Arabijom: zaista, SAD će uskoro prestići Saudijsku Arabiju po proizvodnji sirove nafte i manje će uvoziti fosilna goriva. Iako će proizvođači iz Persijskog zaliva i dalje određivati cijenu nafte, američke kompanije će i dalje imati udio u tim dobrima, samo što će uživati veću političku diskreciju i fleksibilnost.
Širenje i intenziviranje džihadističkih aktivnosti je takođe oslabilo strategijske veze između SAD i regionalnih partnera. U protekloj deceniji, kombinacija američkog pritiska i šokantnih napada Al Kaide u Saudiskoj Arabiji je uvjerila državljane Saudiske Arabije i njihove komšije da osujete džihadiste u okviru svojih granica. Ali sada, Arapske zemlje Persijskog zaliva su podredile suzbijanje džihadista smjeni sirijskog predjsjednika Bašara al Asada i suzbinjaju njegovih patrona u Iraku. Oni to rade tako što podržavaju sunite u Siriji uprkos američkom negodovanju, a na osnovu želje Saudijske Arabije da zauzda post-Asadovu Siriju koju bi vodili radikali. Regionalni partneri SAD vide sebe kao sve manje odgovarajuće Vašingtonu i Vašington osjeća sve manju obavezu da štiti interese tih partnera što izgleda veoma uskogrudno u poređenju sa američkim interesima i vrijednostima. Dodatno, rašireni islamski radikalizam je doveo do pojave pan-islamskog identiteta koji komplikuje uključivanje Zapada na Bliskom Istoku.
Ovdje je potrebno uzeti u obzir nevoljnost mnogih umjerenih sirijskih sunita, protivnika Asada, da prihvate evropsku ili pomoć Sjedinjenih Država, jer smatraju da će ih to diskvalifikovati u očima islamista. U međuvremenu, sa tačke gledišta SAD-a, Srednji istok je postao veoma nesigurno mjesto za ulaganje zbog nefunkcionalnog političkog i ekonomskog sistema. Regionu nedostaje vode, zbog toga i poljoprivredno obradivog zemljišta, a s druge strane, karakteristična je masivna suficitarnost radne snage. Države Srednjeg istoka, koje su još uvijek funkcionalne, obično su zahvaćenje fiskalnim problemima i spoljnjim dugom, zatim preopterećenom i neefiasnom državnom službom i velikim subvencijama za gorivo. Aktivni konflikti u ovim državama uzrokovali su izmiještanje velikog dijela stanovništva i uskratili su mladima šansu za obrazovanjem i nadu u bolju budućnost. Ovakvi uslovi su produkovali ili prezirni očaj ili, što je još zlosutnije, političku i religijsku radikalizaciju. Trud da se sistem Srednjeg istoka uspostavi po standardima liberalne demokratije koja će pacifikovati mlade muslimane, je bio uzaludan, čak i kada su Sjedinjene Države imale dosta novca koga su mogli usmjeriti u razne projekte. Potencijal američke vojske da utiče na velike promjene u ovoj regiji je ispario. I najzad, grupe unutar srednjoistočnih društava koje su nekada bile prozapadni bastion – kao npr. državne vojske, naftne industrije, sekularne tehnokrate - su svjedočile drastičnom padu svog uticaja. A u dijelovima gdje su tradicionalni prozapadni elementi zadržali moć, njihovi se interesi i politike sada drastično razlikuju od američkih. Egipatska vojska, na primjer, decenijama je služila kao stub američko – egipatskih odnosa. Nakon državnog udara 2013., bivši general egipatske vojske Abdel Fatah el-Sisi je došao na vlast i uspostavio autoritarni režim. Danas je vojska u Egiptu moćnija ne ikada. Ovo nikako ne ide na ruku Vašingtonu: brutalna vojna intervencija nad Muslimanskom braćom, sasvim sigurno će dovesti do povećanja džihadističkog nasilja.
Preveo i prilagodio: Stefan Blagić