Intervju
Filip David: Čovjek nema samo jedan identitet
Pisac Filip David, izdanak čuvene književne generacije u kojoj su bili Danilo Kiš, Borislav Pekić i Mirko Kovač, nedavno je objavio treći roman „Kuća sećanja i zaborava“ (Laguna).
„Prvenstveno sam htio da na jedan književni, pripovjedački način govorim o sudbinama jedne generacije koja je na izmaku. To je u suštini priča o djeci koja su izgubila roditelje ili su roditelji morali da ih se odreknu po svaku cijenu u najužasnijim situacijama. Mislim da do dana današnjeg ta priča nije do kraja ispričana. Tu sam našao prostor da umetnem svoje viđenje tog vremena i tih sudbina“, kaže David u intervjuu za RSE.
U Vašem novom romanu „Kuća sećanja i
zaborava“ gotovo svi likovi zaokupljeni su pitanjem o prirodi i porijeklu zla.
To je pitanje kojim se na neki način bavite u cjelini svoje spisateljske
karijere. Otkud ideja da se još jednom okrenete ovom pitanju?
Tačno ste to uočili. Čak sam u jednom
trenutku imao ideju da podnaslov bude “Roman o zlu“, a onda mi se učinilo da je
to suviše pretenciozno. Jer, ipak, ja se ne bavim filozofskim fenomenom zla,
nego sam pripovjedač i govorim kroz sudbine, a i nije tema samo zlo, ima tu i
nekih drugih tema. Činjenica je da je tema zla prisutna ne samo u ova moja dva
prethodna romana, nego i u pripovjetkama. Mislim da je to jedna od glavnih tema
naše epohe uopšte. Kad pogledam i moj život – rođen sam 1940, uoči Drugog svjetskog
rata – i šta se sve događalo do dana današnjeg, vidim da je to borba da se zlo,
u ljudima ili oko ljudi, prevlada.
Moj posljednji roman jeste roman o
zlu. On jeste i fikcija, ali veliki dio priča koje se tu provlače su
autentične. Roman se stalno kreće ivicom dokumentarnog i nečega što prelazi u
neku vrstu fantastike.
Ne manje značajan aspekt knjige je
pitanje identiteta. Kada se Urijel Koen, lik u romanu, zapita šta je
„jevrejstvo“ i ko je Jevrejin, slijed događaja će mu pokazati da je Jevrejin
onaj koga drugi vide kao takvog. Je li to nešto što ste i Vi lično osjetili kao
pisac na ovom podneblju?
Da, apsolutno, ali ne samo Jevrejin,
nego i musliman, hrišćanin, kako god hoćete. Možete mijenjati svoj identitet,
ličnu kartu, lični opis, šta god hoćete, ali ako vas drugi vide na drugačiji
način od onog kako vi želite sebe da vidite, vi ste zapravo to što vas drugi
vide. Uoči Drugog svjetskog rata, većina Jevreja u Njemačkoj su se osjećali kao
Nijemci, ali kad su došli rasni zakoni i preispitivanje genealogije – pronašli
su im ono što su oni sami pokušali da izbjegnu. Potpuna asimilacija nije moguća
ukoliko vas sredina u kojoj živite ne prihvati.
Kroz priču nekih likova u romanu
spomenuo sam i jednu drugu tezu o takozvanoj jevrejskoj samomržnji. Ako vas
sredina ne prihvati, a vi želite da budete njen dio, onda počinjete da mrzite
sami sebe. To je jedan psihijatrijski sindrom. Ispitivan je na slučaju Jevreja,
ali se odnosi i na sve druge manjine u društvu. Tako smo imali primjere i u
našoj nedavnoj prošlosti da veliki Hrvati postaju najveći srpski nacionalnisti,
ugroženi Srbi postaju veliki hrvatski nacionalisti... Sve se to miješa i
pokazuje koliko je identitet jedna varljiva osobina, koliko ga je nemoguće
čvrsto postaviti.
Često citiram Amina Malufa, jednog
vrlo zanimljivog pisca sa Istoka, koji kaže da, ako postoji jedan glavni
identitet koji gura u stranu sve druge identitete, to je onda ubilački
identitet i u njegovo ime se sve opravdava – ubistva, pljačke, sve. Međutim,
čovjek nema samo jedan identitet. Identitet je nešto što je rasuto. Pozivati se
na jedan identitet je opasno, naročito u nekim turbulentnim vremenima.
Koliko je opresija nacionalnog
identiteta, kakvog smo imali ovdje devedesetih, izražena danas?
Meni se čini da su te stvari koje su
devedesetih bile dominantne sada samo malo prikrivene. One još uvijek postoje,
ali zbog nekih političkih razloga one nisu toliko prisutne u javnom diskursu. Sjećam
se da je sredinom devedesetih Brana Crnčević, dramski pisac i pisac za djecu,
rekao: ’Ako je u interesu domovine, onda je dozvoljeno i lagati.’ E sad, ako je
dozvoljeno lagati, onda je dozvoljeno i pljačkati, možemo otići i malo dalje,
onda je dozvoljeno i ubijati. To je opasnost takvog jednog izrazito nacionalnog
identiteta.
Oni ljudi koji su nas doveli dotle gdje
smo bili krajem devedesetih su isti oni koji sad treba da nas spasavaju i vode
u Evropu. Malo mi je sumnjivo koliko su oni iskreni. Ili nisu bili iskreni onda
ili nisu iskreni danas. Čisto sumnjam da razni drecuni, vulini, vučelići mogu
da nas odvedu u Evropu.
Mislite da se vlast još uvijek nije
opredijelila? Čini se da nas svakodnevno preko svojih medija uveravaju da
stremimo ka EU.
Nisam uopšte uvjeren da je to iskreno mišljenje. Imamo taj sukob između premijera i predsjednika. Da li je on fingiran? Ja mislim da nije. Toma vuče ka Istoku, on želi da se Srbija opredijeli za Rusiju i takozvani Evroazijski savez. Predsjednik Vlade Vučić, znajući našu ekonomsku situaciju, shvata da nema drugog izlaza osim da se okrenemo ka Evropi, ma koliko to bilo protiv njegovog političkog uvjerenja.
Ukazivao sam na to da je osnivanje
Evroazijskog saveza ideja Aleksandra Dugina, geopolitičara i ruskog
ultranacionaliste, koju je prihvatio Putin. To je ideja o jednoj imperijalnoj
Rusiji. Ulaziti u takvu vrstu saveza je jako opasno i u budućnosti može donijeti
ogromne neprilike. Kada se govori o Rusiji, uvijek se spominje neko bratstvo
koje nas veže na pravoslavnoj i slovenskoj osnovi. To znači insistiranje na
krvi i tlu, na nekim rasnim vezama.
Nismo mnogo naučili iz prošlosti.
Ponovo rastu tenzije koje jako podsjećaju na ono što je bila dominantna teorija
Hitlerove Njemačke, a to je geopolitika. To je nauka čiji je zastupnik bio Karl
Haushofer, kome je nakon Drugog svjetskog rata trebalo da bude suđeno upravo
zbog geopolitike – teorije rase, krvi i tla – ali se on ubio i nije dočekao
suđenje.
Danas se ta vrsta teorije prihvata,
doduše u nešto izmenjenom obliku. Shvatam da je s druge strane jedna
birokratizovana Evropa, ali mi, mislim, nemamo drugog izbora osim Evrope takva
kakva je. Ako nas Evropa hoće.
Čini se da je najveći uspjeh neoliberalnog sistema to što je uspio da na istu stranu stavi ljevicu i ekstremnu desnicu i da na taj način stvori konfuziju iz koje ne možete da izvedete nešto produktivno?
Tu ste u pravu. Ja nisam pristalica
tog neoliberalnog sistema, jer mi se čini da ne vodi dovoljno računa o ljudima.
Jedan veliki dio stanovništva postaje suvišan. Ti ljudi više nemaju zaposlenja,
ne znaju više kako da izdržavaju porodice, nemaju kome da se obrate, a država
postaje krajnje indiferentna prema njima; kaže im: ako možeš, snađi se, ako ne
– crkni.
S druge strane, ako me pitate da li
sam optimista ili pesimista, to su me često pitali devedesetih godina, ja sam
odgovarao da nisam ni jedno ni drugo. Ako bismo posmatrali ove sadašnje
trendove, čovjek bi morao reći da je pesimista. Ali, budućnost nije do te mjere
predvidljiva da sve baš ide u jednom smjeru. Događaju se neke neočekivane
stvari i onda istorija krene nekim drugim tokom. Uvijek postoji nada da će se
pojaviti neka nova ideja, da će se dogoditi nešto dobro i zato morate sačuvati
neku vrstu prisebnosti.
Istoriju ne mijenjaju mase. Mijenjaju je
pojedinci. Kada pogledate velike prevrate i promjene u istoriji, to je zasluga
prije svega pojedinaca koji su imali hrabrosti, ideja… Znači da uvijek ima nade
za čovječanstvo, iako to u ovom trenutku ne izgleda tako.
Kad ste pomenuli čudo, sjetio sam se
jednog od tri citata koje navodite kao moto u novom romanu. Citirate Ajnštajna
koji kaže: „Postoje samo dva načina da se proživi život. Jedan je kao da ništa
nije čudo. Drugi je kao da je sve čudo.“ Čemu se vi priklanjate?
Moramo vjerovati u čuda, jer smo u
situaciji koja se čini bezizlaznom. S druge strane, ponavljam, ne vjerujem da
ima bezizlaznih situacija.
izvor: RSE