Tehnologija
Kako pokrenuti auto kad je akumulator prazan
Čak i potpuno ispravan i pun akumulator, u slučaju da se auto zimi ne vozi danima, može da otkaže poslušnost
Akumulator koji ne startuje motor automobila mnogima zna da bude problem tokom zime. Vozači često okrivljuju sebe, ali bezrazložno, jer čak i potpuno ispravan akumulator u slučaju da se ne koristi danima otkazuje poslušnost.
Kapacitet akumulatora zavisi i od temperature. Pri višim temperaturama kapacitet se povećava, a pri niskim smanjuje.
Jedan od najvažnijih podataka za novokupljeni akumulator je „struja hladnog starta”, koja predstavlja mjeru za sposobnost starta motora na nižim temperaturama od minus 18 stepeni Celzijusa. Kada se optereti ovom strujom napon akumulatora za 10 sekundi ne smije da padne ispod 7,5 volti.
Danas postoje akumulatori za koje je potrebno održavanje, oni kod kojih je održavanje neznatno i oni koji se koriste potpuno bez održavanja, sa pločama livenim od olova i cinka i legiranim kalcijumom i srebrom.
Novi i veoma rasprostranjeni AGM akumulatori koriste se bez održavanja, kod kojih je elektrolit natopljen u „stakleni mat” (vunu). Kod njih se elektrolit ne razliva čak i ako se razbije kućište akumulatora, prilikom sudara vozila. Koriste se za vozila sa proširenom start-stop tehnologijom. Jedina mana im je što su osjetljivi na povišenu temperaturu. Ovi akumulatori često imaju i kontrolni sistem iznad blok-poklopca, koji različitim bojama pokazuje pražnjenje akumulatora. Postoje i gel-akumulatori koji su takođe čvrsto zaptiveni i mogu da se ugrađuju i u horizontalnom položaju, bez opasnosti od izlivanja elektrolita.
Najmodernija litijum-jonska tehnologija predstavlja budućnost svih akumulatora. Ova tehnologija se za sada koristi u mobilnim telefonima ili prenosnim kompjuterima, a snažnije verzije, kojima se ograničava voltaža, koriste se i u auto-industriji.
Punjenje akumulatora
Akumulator se puni „strujom”, koja odgovara 10 odsto vrijednosti njegovog kapaciteta. Za 45 amper-časova vrijeme punjenja traje od 10 do 14 sati.
Metodom „brzog punjenja” ispravni akumulatori mogu da se, bez posljedica, napune do 80 odsto svog kapaciteta, što traje oko jedan sat. Ako nemate punjač, vozite najmanje 30 minuta, ukoliko je moguće, sa isključenim svim potrošačima (svjetla, audio-sistem, navigacija...) Punjenje malim, amaterskim punjačima, koji obično nemaju nikakvu regulaciju, traje duže, a može da dovede i do prepunjavanja akumulatora.
Pomoć pri startu kablovima
* Kablovi za povezivanje ne smiju da budu tanji od 16 mm2, a za dizel-motore od 25 mm2. Naravno, oba akumulatora moraju da budu istog napona
* Ako se radi o kvaru ili nekoj grešci u instalaciji vozila, pomoć se ne smije koristiti, jer bi moglo da dođe do oštećenja akumulatora ili alternatora na vozilu koje daje pomoć
* Plus pol praznog akumulatora spoji se sa plus polom punog, a minus pol punog veže se za masu (minus) na motoru, koji se startuje, što može da bude i kabl za spoj mase sa motorom
* Provjeriti sve spojeve na kablovima
* Najprije se pokrene motor ispravnog vozila s punim akumulatorom, a poslije kraće pauze i motor s praznim akumulatorom
* Poslije uspešnog starta, korišćeni kablovi se skidaju obrnutim redom
Kvarovi koji utiču na akumulator
Ako akumulator nema unutrašnjih smetnji, kvar mora da se traži u instalaciji vozila, a uzroci mogu da budu:
* neispravni alternator (akumulator stalno prazan)
* labav ili neispravan kaiš alternatora
* neispravan regler što dovodi do prepunjavanja akumulatora
* neispravan prekidač ili relej za isključenje pojedinih prijemnika koji tako ostaju stalno uključeni
* razna elektronska oprema (sat, radio, alarm...) imaju preveliku potrošnju preko „struje mirovanja”, kod vozila koja se rijetko voze na duže puteve
* starosti akumulatora koji je već davno preživio garantni rok proizvođača (duže od pet-šest godina)
Čišćenje akumulatora
Korozija sa polova i klema najlakše može da se ukloni kuhinjskom žicom, sitnijom šmirglom ili čeličnom vunom. Od masnoće i prljavštine poklopac baterije čisti se vodom u koju je dodata soda bikarbona, a kleme mogu da se namažu mašću koji sprečava stvaranje vlage i koroziju.
izvor: politika.rs