Intervju
Voki Erceg: Traženje granice između imaginacije i patologije
Voki Erceg, autor predivno bezobraznog romana „Senka“, završio je snimanje svog diplomskog filma koji se sada nalazi u fazi postprodukcije, a to je i bio povod ovog razgovora. Tema ovog dokumentarnog filma sama po sebi je neobična i na određen način uznemirujuća. Priča se plete oko oko pjesnika šizofreničara iz Velike Kladuše, koji je ubio svog oca.
Razgovarao: Boris Maksimović
„Mene nije u toliko mjeri interesovao taj senzacionalistički trenutak kod našeg junaka, ta činjenica da je on ubio oca, već me je interesovalo gdje ta imaginacija - koja je kod njega prisutna dodatno kroz poeziju – gdje ona zapravo postaje patologija? I zapravo, da li je ta njegova poezija patološka?“, počinje priču Voki.
Kako ste uopšte došli do vašeg
junaka – pjesnika, šizofrenika i oceubice?
Došli
smo do njega na najbanalniji mogući način – preko crnohronične klaonice. Ja sam
te članke sačuvao i 2013. sam odlučio da se pokušam približiti toj temi.
Shvatio sam da je diplomski film idealna prilika za realizaciju zbog toga što
imam na raspolaganju opremu, snimatelja, montažu...
Prvo
smo odlučili da mu se približimo kroz njegovu poeziju. Nabavili smo njegove tri
zbirke pjesama, a nakon toga smo se upustili u avanturu istraživanja same
bolesti.
Voki Erceg ili Nik Kejv?
Nama
je jako teško bilo stvoriti pjesnika kao lika u filmu – citirati njegovu
poeziju nije dovoljno. Kako tog čovjeka predstaviti kao pjesnika, ali u onoj
mjeri u kojoj on zaslužuje da to bude? Temi kao što je ova može se prići sa
bezbroj strana. Ali tema nije garant uspješnosti djela. Daš li prosječnom piscu
da obradi jednu temu i daš li, recimo, Pekiću, istu tu temu – razlike bi bile
evidentne.
Kako ste riješili to?
Meni
je neka vrsta filmskog predloška bio diplomski film Milorada Milinkovića o
Satanu Panonskom. Njegov zadatak je bio
da demitologizuje tu priču o ovom performeru koja je već postojala u svijesti
ljudi. On je od te neprijatne slike o Satanu Panonskom napravio film o jednom nesrećniku.
Malo ljudi zna da je on takođe bio psihički bolesnik i - ako se dobro sjećam -
mislim da je i kod njega bila paranoidna šizofrenija. I ako čovjek gleda njegov rad u tom kontekstu
vidi da je on više izraz ludila nego neke koncepcije.
Pa kakav je odnos T. P.
prema stvarnosti?
Jedini
njegov odnos prema stvarnosti, kako je mi doživljavamo, mi, pod znacima navoda, normalni, jeste poezija. On je prema
tome pjesnik jer jedina njegova želja, ono čega je on svjestan - to je da je on
htio da bude pjesnik, što mu nažalost nije pošlo za rukom, jer više zbog
bolesti nije u stanju da stvara. Bolest je toliko ugrozila njegovu ličnost da
on više ne može da piše.
Postoje
mnoge predrasude o šizofreničarima i šizofreniji. Ta bolest je čudesna. Jedna
od njenih manifestacija jeste ta da su ti ljudi izuzetno religiozni. Zašto? Naš
junak kaže da ima izvjesna eshatološka saznanja koja se ne mogu objasniti
riječima i to će reći veći broj šizofreničara.
Psihijatrija to prepoznaje tek kao manifestaciju bolesti, a meni je to
čudo i to me fascinira. Zašto su ti ljudi toliko opsjednuti religijom, bogom,
demijurgom?
A šta ako su oni u pravu,
ako zaista znaju nešto što me ni ne znamo?!
Psihijatriju
kao instituciju to ne interesuje. To može eventualno da interesuje ljude koji
se bave pisanjem ili filmom. Autoriteti
na polju neuropsihijatrije su često ravnodušni prema toj činjenici. Ali postoji
pravac tzv. antipsihijatrije koji ukazuje na taj „excessive religiosity“.
Inače, tu postoje dvije vrste šizofrenika, oni koji su skloniji suicidu i oni
koji su skloniji da svoju agresiju okrenu prema drugima, poput našeg
nesrećnika. To je takođe fascinantno, on je svog oca ubijao dva sata, a otac je
bio nepokretan. Da je on svjesni ubica
jednostavno bi uzeo pištolj, ubio oca i završio to za 10 minuta. Patološki
slučaj će to da radi dva sata.
Pa šta je radio dva sata?
Ima
optužnica pri Kantonalnom sudu Unsko-sanskog kantona i to je nezamislivo šta je
on njemu radio. Nevjerovatno je koliko imaginacija jednog ubistva može da ode
daleko. Za mene je jedan fragment te optužnice u potpunosti literaran kad se
opisuje čin davljenja i lomljenja kičmenog stuba. Ono što me je na emotivnom planu savladalo jeste sva ta agonija
kroz koju prolaze šizofreni. Zaista se postavlja pitanje kada oni sebi stegnu
omču oko vrata je li to izraz ludila ili normalnosti. Koliko je njihovo prilagođavanje na stvarnost
teško i praćeno agonijom? Oko 80% šizofrenih prati od najgorih oblika
anskioznosti i depresije. Pored svih stvari, pored deluzija, halucinacija, u
percepciji jedne osobe pojavi se naredbodavni glas koji kaže da ubiješ svog
oca. Ali šizofrenija nije nešto poput
kancera što dolazi kao neki priljepak na tijelo. Ona postoji, takoreći, u svima
nama.
Detalj iz trejlera
Definicija
šizofrenije, ona najsvedenija, bila bi da je to pucanje granice između svjesnog
i nesvjesnog. U nama taj svijet postoji i činjenica da mi ne možemo doći do
svih tih uzročnika mene duboko fascinira. A naš junak je neko ko citira
Bibliju, Kuran... Proučavao je istočnjačke religije i to je posljednje što je
radio dok je koliko-toliko normalnosti bilo u njemu.
Gdje je on sada?
Živi u izolovanom dijelu porodičnog doma sa majkom.
Koliko imate snimljenog materijala?
Mi
imamo 13 sati materijala. Nama nedostaje jedna scena iz Sarajeva, scena iz
Kliničkog centra Sarajevo iz njegove sobe gdje je ležao i gdje se kretao. I
naravno, fali nam sve što se tiče postprodukcije, obrada slike i zvuka i zbog
toga smo pokrenuli akciju skupljanja sredstava preko sajta Indiegogo.
Kako je tekao vaš prvi
susret?
Ja
sam njemu prišao sasvim otvoreno jer smatram da je on autentičan pjesnik. Šta
god neki kritičari rekli, u smislu htijenja, u smislu tzv. pjesničke duše,
hrabrosti i gotovo romantičarske želje - on je iskreni i autentični pjesnik. Ja
sam otišao kod njega, pokucao na vrata u tom izolovanom dijelu njegovog doma, gdje
se na prozorima nalaze rešetke, a on mi je otvorio. Naravno, svi oni gledaju na
svijet sa velikim nepovjerenjem. I on je bio spreman da mi zatvori vrata dok
sam mu se predstavljao i dok sam se izvinjavao što tako dolazim. Međutim, kad
sam rekao da nosim njegove tri zbirke poezije on je izašao iz kuće i otišao sa
mnom na kafu. Za doktorku neuropsihijatra koja vodi njegov slučaj to je bilo
toliko neshvatljivo, jer su oni izuzetno asocijalni. Njoj je bilo čudno što je
uopšte pristao da razgovara sa nama, da pravi film, a bio je vrlo svjestan.
On je dakle otišao s tobom
na kafu. I kako je dalje teklo?
Ona
nije htjela da uzme učešće u filmu jer ga se boji i plaši se svaki put kad dođe
kod nje u Dom zdravlja. Nakon tog susreta prošlo je mjesec dana do početka
snimanja, a on je mene svakog dana zvao, nekad u vrijeme jeko čudno, recimo, u
tri sata ujutro. Nekad su to bili normalni razgovori koji su se bavili, na
primjer, njegovom poezijom, a ponekad su to bili zaista nenormalni razgovori.
Nekoliko puta me je nazvao ujutro u šest sati samo da me pita kako sam i nakon
tog bi spustio slušalicu.
Mi
smo njega na kraju filma suočili sa svim činjenicama preko platna i to je bilo
veliko pitanje da li je to moralno u takvom jednom slučaju. To je bilo pitanje
koje smo postavili svim saradnicima, tu nam je Tatjana Maglov, neuropsihijatar,
jako mnogo pomogla. Ona je rekla da to ne predstavlja problem ukoliko je on
saglasan. I upravo u tom trenutku kad se suočava sa činjenicom da je ubio oca
on to negira, on nije svjestan te činjenice. On smatra da je to laž, što je
opet za njih normalno, ti ljudi nisu svjesni činjenice da su počinili zločin?
Šta je na tebe ostavilo
najpotresniji utisak tokom snimanja?
Ovako
ću to formulisati: mi smo duboko poraženi tom i takvom stvarnošću. Otuda i
naslov „Božji ljudi“. Najbolnije je to da jedna ljudska egzistencija može biti
bačena u takav ambis. A pitanje je zašto i kako. Mi radimo takav film da jednostavno
ne možemo biti zadovoljni. Ne možemo da kažemo: „Napravili smo sjajan film“ kad
se radi o jednoj takvoj pojavi. Najpotresniji trenutak je bilo upoznavanje
njegovog sina, koji isto tako pati od šizofrenije i to je bilo ne samo za mene
već i za Duška Stanivuka najteže. Sjećam se kad smo se vraćali od tog malog
odvrnuli smo neku muziku i na sav glas pjevali, više se i ne sjećam šta, samo
da izbacimo svu tu negativnu energiju iz sebe. Nakon svega duboko sam potišten
ako ne i poražen, uprkos tome što se taj film kreće ka nekom finišu.
Kako se osjećate nakon
svega?
Pitanje
je da li je umjesno sve ovo što smo uradili. Filmska kamera je jedan čisti
voajerizam. Mi prosto upadamo u tuđi svijet. Na jednom mjestu T. P. kaže: „Nije
lijepo ni umjesno kopati po tuđem životu.“ To je istina. Ali mi te istine nismo
bili svjesni na početku. Hoću da ti skrenem pažnju da je jedno praviti igrani
film, ma koliko ta tema bila provokativna, skandalozna, neobična ili dobra. Čin
stvaralaštva kod dokumentarnog filma je protkan odgovornošću prema stvarnosti. I
to pitanje odgovornosti se u tolikoj mjeri smješta u čin stvaralaštva i upravo
zbog toga spominjem Kiša, Hergoca i Trumana Kapotea. Kiš kaže da je prosto
došlo vrijeme u kojem su ljudi prestali da vjeruju u ljubavne priče i da je
zadatak umjetnika možda, podvlačim možda, da se bavi ne angažovanim temama nego
stvarnosno odgovornim.
Ako već pričamo o
stvarnosno odgovornim temama, šta ste vi htjeli da postignete tim filmom?
To
pitanje društvenog angažmana je evidentno od samog početka filma. Teško je za
dokumentarizam reći šta će da bude konačni ishod zbog njegove nepredvidljivosti,
međutim, naša inicijalna ideja se usmjerila ka propitivanju nemotivisanog ubistva
i paralelno s tim pitanja imaginacije, dakle, onoga što Kiš naziva
šizopsihologijom. Nas je taj lik privukao, taj lik o kojem se prvi put kroz
novinske članke govorilo kad je ubio oca, a ne dok se bavio poezijom.
Da li je naziv „Božji
ljudi“ svjesna aluzija na Boru Stankovića?
Apsolutno!
Više zbog toga što mi je Bora jedan od pisaca koje strašno volim ...
... a Boru je teško ne
voljeti...
...
da, Boru je teško ne voljeti, ali „Božji ljudi“ i jeste doslovno neko moje
upiranje prstom u demijurga, u Boga, ili šta znam, i zapravo taj naslov i jeste
ironija, ali iskrena ironija. Jer oni fakat i jesu božji ljudi. Ma za njih
uporno pokušavamo da kažemo da su – ljudi. Ne šizofreničari, nego prije svega
ljudi. Šizofreni su, to je opšte poznato, obilježeni, stigmatizovani.
Vjerujem da si u svom
proučavanju psihijatrije kao nauke došao i do imena Franka Bazalje.
Kako
da ne! Bazalja je jedan od tih „antipsihijatara“. Međutim, antipsihijatrija
nije dobila svog odjeka. Ja sam za antipsihijatriju. Čini mi se da je
šizofrenija za psihijatriju samo neurološki poremećaj. Hajde da postavimo
pitanje da li šizofreničar može da bude dobar ili loš čovjek. Recimo, Kuper je
pokušavao da radi sa šizofrenicima držeći ih na najmanjim mogućim dozama
lijekova, na sedativima itd. Međutim, evo šta se desi sa jednim pjesnikom da
čim prestane da uzima neuroleptike u njemu se razbeštija ta bolest. Mene
je taj film poprilično, podvlačim poprilično, iscrpio.
****
Ukoliko
želite da pomognete završetak ovog filma možete donirati koliko god želite
preko ovog linka. Za donacije su predviđeni pokloni zahvalnosti.