Intervju
Aleksandra Čvorović: Malim koracima svi možemo da popravimo svijet
Aleksandra Čvorović, pjesnikinja iz Banjaluke, za kratko vrijeme dobila je dva bitna priznanja. Za svoju knjigu „Čarobna ruža“, bajku u stihu, u izdanju „Kuće poezije“ dobila je priznanje „Stanko Rakita". Riječ je o nagradi koju dodjeljuje banjalučka podružnica Udruženja književnika Republike Srpske. „Nadrastanje“, knjiga poezije koja je zrila šest godina i za koju kaže da predstavlja njen stvaralački maksimum, dobila je nagradu „Slovo Podgrmeča".
O nagradama, pisanju za djecu, feminizmu, svojoj poetici i mnogo čemu drugom govorila je za Frontal. Našli smo je na radnom mjestu u dječjem odjeljenju Narodne biblioteke RS. S tom temom smo i započeli razgovor.
Kako čovjek uopšte počinje da piše za djecu? Kako dođe do tog nivoa poistovjećivanja sa djecom?
Iskreno, ja sam
već 15 godina na književnoj sceni i mislila sam da nikad neću pisati za djecu.
Iako sam 10 godina bibliotekar u dječjoj biblioteci i jako sam dobro upoznata s
tom literaturom. Magistrirala sam na oblasti bibliotekarstva za djecu i
magistarski rad mi je bio podsticanje djece na čitanje. Doktorski rad koji sam sada uzela je knjiga za djecu u
prvoj polovini dvadesetog vijeka. Stalno se bavim tim, ali dok nisam postala
majka nisam imala potrebu da pišem. Ali kad sam postala majka i dobila dvije
djevojčice, kroz priču i igru sa njima uvidjela sam da negdje bi možda trebalo
da i ja ponudim nešto jer vidim da bih imala šta. Sa njima sam se igrala pa smo
smišljali raznorazne male priče i predstave iz kojih su nastajale kasnije prave
priče i pjesme. Moja književnost za djecu je zapravo rasla sa mojom djecom. I
sad smo stigli negdje do uzrasta od šest godina, a ova knjiga upravo je uzrasta
za djecu od pet do 10 godina. Drugi pisci su možda imali to poistovjećivanje
prirodno u sebi, ja sam to dijete u sebi bila potisnula u potpunosti, ali se
ono vratilo kroz majčinstvo. Kada sam odlučila da napišem ovu bajku u stihovima
to mi je bio potpuni novitet jer sam sve svoje pjesme pisala u slobodnom stilu
i bez rime. Međutim, djeca traže rimu, jer je pamtljiva, dopadljiva, lepršava i
lagana i radije slušaju takvu poeziju. Izabrala sam polje kojim se tada nisam
bavila, ali sam se rado upustila u to i ispostavilo se da je to bilo uspješno.
Ako čovjek ima talenta onda nije bitno u kojoj će ga formi izraziti.
Otkud baš dvanaesterac?
Dugo sam se poigravala
ovom formom, dugo sam tražila najbolji način i taj dvanaesterac je nekako
prirodno došao. Priča se sama ukalupila u njega. Tokom tog poigravanja shvatila
sam da mi se neki stihovi zaista sviđaju i da su baš oni u tom metru. Kasnije
sam ostatak uskladila s tim i tako sve uklopila.
Gledajući ove ilustracije čini mi se da namjerno imitiraju
dječje crteže.
Ilustracije je
radila akademska slikarka Ranka Peulić i njena ideja je bila da oni budu laki,
jednostavni, pomalo naivni, pomalo dječji i, naravno, da im ti crteži budu
bliski i dopadljivi. Jednostavne su linije, a puno se polagalo na boju.
„Nadrastanje“ je takođe skoro objavljena, a već je
imala odjeka.
„Nadrastanje“ je
opet druga priča. Kao što govori ova slika na naslovnici. Ona prikazuje tri
ciklusa zbirke - Čovjek, Žena i Prostor - a ova slika objedinjuje sve to. Tu su
čovjek i žena i oni izrastaju jedno iz drugog. Tu je i jaje kao simbol stvaranja
novog života. Dugo sam tražila tu sliku i na kraju sam uspjela kod jednog
američkog slikara koji se zove Endru Gonzales. On se bavi spiritualnim
slikarstvom, ja sam s njim kontaktirala i njemu je bilo jako drago što želim da
mi ta slika bude na naslovnoj strani jer se dosta podudaramo u kreativnom
smislu. Njegovo slikarstvo je jako slično mojoj poeziji. Poruka zbirke je da svako
mora nadrasti sam sebe, sebe kao muškarac, sebe kao žena. Na ovoj zbirci sam
radila nekih šest godina i mislim da je to najbolja knjiga poezije koju sam
objavila. I ostale su dobijale nagrade, ali meni se čini da sam ovdje dala svoj
maksimum. Uzimala sam obične likove iz svakodnevnog života od nekih prostijih,
jednostavnijih ljudi do intelektualaca. Recimo, pjesma „Još jedan prijatan dan“,
gdje sam prikazala momka koji ustaje, ide u kladionicu, teretanu, izbjegava
obaveze, mama mu kuva, neće da razmišlja ni o čemu. I on opisuje svoj savršen
dan. S druge strane, imam pjesmu o istoričaru, o tim ljudima koji su zašli u
intelektualne sfere i dok život promiče pored njih oni uživaju u svojim
svjetovima. Kad sam radila ženski ciklus obrađivala sam teme, recimo, od
ženskih neuroza do onih žena amazonki koje gaze sve pred sobom. Pisala sam o
surovo realnom životu, recimo u pjesmi „Za ostavljene žene“, o gaćama s mirisom lenora, o deterdžentima i
bolnim kičmama, o užitku koji se vidi
samo na TV-u, o ženama koje su ostavljene i koje se osjećaju promašeno i
obezvrijeđeno. Tu je i pjesma „Stani, ne idi“, koja je dobila drugu nagradu za
najljepšu ljubavnu pjesmu u Srbiji 2011.
Neću reći feminizam, ali recimo, okrenutost ka
ženskom je možda i okosnica vašeg stvaralaštva?
Malo se piše o
tome. U suštini, ženske muke na Balkanu su neopjevane. A ko će da ih opjevava
nego mi – žene pisci? Po meni žene pisci koje pišu samo o tralala temama
izbjegavaju da pišu o pravim problemima
i zatvorenih očiju idu kroz život. Mi činimo pola čovječanstva, moramo pisati i
o toj polovini, o onome što nas muči, tišti, zbog čega patimo... Mora da
postoji dijalog između polova i da u njemu razgovaramo o tome što nas muči, da
to nadrastemo. I sami sebe, i svoje probleme, i frustracije, i svoje psihološke
zamke, i da pružimo ruku bilo kome drugome. I da idemo dalje. Koliko god da se
pomjerimo iznad svojih problema – biće dobro.
Vidite li neke tragove svjetlosti u novijoj
književnosti koji aktualizuju taj dijalog?
Postoje autori i
autorke koji se bave tom tematikom i neki mali pomak postoji. Ne znam koliko je
dobro da izdvajam neka imena, ali recimo grupa koja je pravila Pro Femina u
Beogradu. Tu je bilo nekoliko književnica ili doktorki književnosti koje su se
bavile tom tematikom.
Na kraju, tu je i jedan banjalučki glas – Lana Bastašić.
Da, mada se bojim
da ona više nije ovdje, u Španiji je, ako se ne varam. Lana se bavila tim
temama i dobro joj je to išlo. Ono što je do sada uradila mi se jako dopalo. Mislim
da je na dobrom putu što se tiče književnosti. Njene priče su bile prepoznate u
regionu i dobijala je nagrade gdje god bi se pojavila. Ima još žena autora, tu
je i Tatjana Bijelić, ona je dosta izučavala feminizam. Ona je magistrirala na
Oksfordu sa temom motiva vještice u književnosti, tu je i Tanja Stupar
Trifunović, ona takođe ima svoj pristup, a sve su banjalučke autorke. Koliko
sam primijetila, starije generacije pjesnikinja ne bave se pretjerano tim.
Da li vidite kao kontraproduktivno forsiranje tzv.
ženskog pisma ili ženskog pera?
To se ni meni
nije nešto sviđalo. U suštini, ja mislim da i muškarac može da piše ženskim
pismom. Kod nas se nazivalo ženskim pismom ako bi se pisalo o osjećajnosti, o
liričnosti, ali po meni je žensko pismo zapravo pravi i iskreni glas žene koja
govori o svom problemu. Ali budimo realni – ne postoji muško i žensko pismo.
Zna se, recimo, da je Žorž Sand bila
žena i da je pisala pod muškim imenom da bi bila primijećena. Bilo je i drugih
primjera. Dakle, ako se potpišem drugačije onda se ne zna koje je to pismo.
Onda više nema smisla o tome pričati. Recimo, Džoana K. Rouling je napisala
knjigu o vojniku, potpisala se kao muškarac, prosto da pobjegne od svog imidža
jer od nje se očekuju samo priče o čarobnjacima. Uzela je to muško ime, roman
je doživio veliku slavu. Tek kasnije je otkriveno da je to ona. Kao pisac mogu
da uđem u psihologiju i muškog i ženskog lika i da hoću ne bi se moglo procijeniti
ko je to pisao. Nema potrebe za tim podjelama.
Koliko su česte povratne reakcije koje dobijate od
čitalaca?
Pa one povratne
reakcije koje su u stvari i najčešće jeste kada mi ljudi priđu nakon čitanja
poezije. Jednom sam čitala pjesmu koja govori o braku na balkanski način i čak
me je malo bio strah prilikom tog čitanja kad sam osjetila muk i neodobravanje
nekih glasova, ali nakon toga mi je prišlo jako mnogo ljudi koji su rekli: „Pa
to je moj život, prvi put čujem da ga
tako neko opisuje!“ To su bile uglavnom žene, ali bilo je i muškaraca. Moja
čitalačka publika je raznovrsna, od doktora nauka do domaćica. Baš mi je za „Nadrastanje“
jedna domaćica rekla: „Uzela sam je i čitala i ništa nisam shvatala, ali me je
nešto u njoj tjeralo da je opet čitam jer sam željela da je potpuno razumijem i
nakon 3-4 čitanja shvatila sam ne samo o čemu je riječ već i da je to o čemu
pišeš veoma važno.“ Takve reakcije mi jako znače.
Koja je poruka koju želite da pošaljete „Nadrastanjem“?
Mi moramo duhovno
da nadrastemo vrijeme u kojem živimo. Ono je i katastrofično i teško za život.
Mi kao ljudi smo do toga doveli i samo mi možemo iz toga da nas izvučemo. Moje
je bilo da ponudim neku vrstu rješenja. Da žena mora postati mudra žena, da
čovjek mora postati novi čovjek. Ženi je potrebna mudrost, muškarcu je potreban
neki novi stav. Moramo da se mijenjamo, da prihvatimo promjene, da nadrastemo
šovinizam, sebičnost, negativnu tradiciju, naprosto, da damo sebi neke više
zadatke i vrijednost koji će nas voditi. Ne treba se držati slijepo nečega što
je bilo dobro možda u devetnaestom vijeku, ali za dvadeset prvi možda i nije
baš najbolje.
Kao što je T. S. Eliot rekao, da tradicija nije
obožavanje pepela već održavanje vatre. Čini li vam se nekada da to ljudi ne
shvataju?
Ne, ne shvataju. Izuzetno
je jaka ta tradicionalistička struja i u poeziji i u politici, što po meni
uopšte nije dobro jer se jako mnogo time ograničavamo. Moramo se prilagoditi
vremenu u kojem živimo i prihvatiti neka pravila. Naravno, ne kažem ni za
pravila današnjeg vremena da su savršena i dobra, ima tu i jako puno loših
stvari.
Šta je to u današnjem vremenu što vam najviše
smeta?
Meni su
međuljudski, a posebno muško-ženski odnosi neiscrpna tema. Mislim da tu postoji
ogroman prostor za napredovanje. Svaki čovjek može da radi na pobošljanju.
Možda ne možeš da promijeniš svijet, ali možeš da popraviš odnos sa svojim
roditeljima, sa prijateljima... Radi na tome da
ti odnosi budu pozitivniji. Ako se svi potrudimo i damo sve od sebe na
mikroplanu svijet će odmah biti bolje mjesto. Malim koracima svi možemo da
popravimo svijet.
Da stvorimo svoju ličnu tvrđavu.
Da, svoje malo ostrvo,
a kada bude dovoljno tih ostrva lako će da se spoje. Osnovna ideja u mom
stvaralaštvu je neprekidni kontinuitet u samousavršavanju. Stalno raditi na
sebi i koliko god možeš uticati na ljude oko sebe. Ako ti je bog dao da si umjetnik,
radi na tome da budeš najbolji mogući umjetnik. Ako si profesor, budi najbolji
profesor. Nebitno je koje je tvoje zanimanje. Važno je da daš svoj doprinos da
svijet bude bolje mjesto.
Boris Maksimović