Intervju
Bosić: Dodikovi spin doktori pokušali od muve napraviti medvjeda
- Naš plan je bio da oko kandidata okupimo najširu podršku svih opozicionih stranaka, prepustili smo kandidaturu za Predsjedništvo u cilju zajedničkog nastupa opozicije. Dogovor Saveza za promjene je da ja budem mandatar vlade RS ukoliko se glasači opredijele za promjene. Čini mi se da će to biti najteža dužnost, ali moja kandidatura za nju treba i poslati poruku da namjeravamo ispuniti ono što obećamo. Ja sam u nekom vidu garancija promjena.
U RS je formirana koalicija opozicionih stranaka 'Savez za promjene', što su mnogi protumačili kao jednu od najjačih opozicionih koalicija u Srpskoj uopšte do sada. Ipak, postoje i male nesuglasice - koliko je Koalicija složna i jaka te koja su očekivanja kada je riječ o predstojećim izborima?
- Mi smo imali za cilj i postigli najšire moguće objedinjavanje opozicije u RS. To
je na političkoj sceni napravilo crno-bijelu situaciju. Birači će imati jednostavan izbor između nastavka vladanja, kako je to radio Dodik i SNSD proteklih devet godina, i dubinskih promjena političkog mentaliteta koji nudi Savez za promjene.
Koalicija je definisana i jedinstvena, osim problema koji je bio oko osporavanja Ivanićeve kandiature od strane Jovana Hadži Mitrovića. Ali to ni na koji način nije ugrozilo snagu Saveza. Što su bili čiji motivi oko tog slučaja, ne bih komentarisao, ali je više nego uočljivo da su Dodikovi spin doktori pokušali od muve napraviti medvjeda.
Može se kazati da je u BiH, pa tako i u RS, predizborna kampanja već odavno počela. Kakva su vaša očekivanja kada su u pitanju rezultati izbora? Dolaze li u Srpskoj smjena dugogodišnje vlasti ili ne?
- Uvjeren sam da su svi svjesni da je došlo vrijeme za promjene i da više nema vremena za čekanje. U suprotnom ubrzano srljamo u provaliju. Ova vlast je došla s velikim očekivanjima i velikim obećanjima i sve su to iznevjerili. Ništa nisu uradili na privrednom sistemu, nezaposlenošću, borbi protiv korupcije, zdravstvo i školstvo su u očajnoj situaciji, svakim danom smo sve zaduženiji i svakim danom smo sve siromašniji. Zar to nisu više nego dovoljni argumenti da je krajnji trenutak da se trgnemo i napravimo zaokret? To nije moguće s aktualnom vlašću i zato to moramo mi uraditi. Nažalost, nema ko drugi.
Zajedno s predsjednikom SNSD-a i predsjednikom RS Miloradom Dodikom, bili ste član nekadašnje, tzv. "šesotrke', sada pomalo zaboravljene. Pregovori oko ustavnih promjena krenuli su optimistično, međutim, potpuno neslavno su završili. Vaše mišljenje o tome - je li se moglo učiniti puno više, usuglasiti stavove i danas imati evropskiji Ustav? Ko je blokirao ovaj proces?
- Stvari oko vlasti na nivou BiH su loše krenule odmah po završetku izbora prije četiri godine. Jasno je bilo da postoje snage koje žele dovesti do dublje krize, pa čak i do situacije u kojoj ne bi bilo moguće izabrati Savjet ministara, pa čak ni formirati Parlamentarnu skupštinu BiH blokadom procesa izbora njenog rukovodstva.
Povremeno mi se činilo da je jedino nama bilo stalo da se ne ide u blokadu i izbjegne situacija koja se ne bi mogla kontrolisati. I međunarodna zajednica snosi veliki dio odgovornosti zato što je donosila nerazumne odluke ili iz neznanja, ili iz nečije loše namjere. Kada na sve to dodate nadmetanje Dodika i Lagumdžije ko je važniji i veći, nije ni čudo što su ove četiri godine izgubljene.
SDS je koalirao sa SNSD-om, što je bilo relativno iznenađenje. Koje ste stavove tada imali zajednička s Dodikom?
- Ideja je bila da se kroz zajednički nastup iz RS u BiH ojačaju pozicije RS. U tom periodu zaista stavovi iz RS bili dominantni.
Poznato je da je SNSD, smjenom SDS-ovog ministra iz Savjeta ministara BiH Mirka Šarovića, jednog od najefikasnijih ministara, pokazao da ide potpuno u eliminaciju SDS-a jer niste bili spremni bespogovorno "slušati". Koji je, zapravo, razlog smjene ministra Šarovića?
- Dodik se uplašio rezultata lokalnih izbora i krenuo u obračun. Pored toga je došlo na red rješavanje kadrovskih pitanja u RAK-u i UIO koji su bili dio koalicijonog sporazuma. Dodik nije mogao dozvoliti da umjesto Zdravka Cvjetinovića dođe drugi čovjek na čelo carine i siguran sam da je i to bio jedan od glavnih motiva koji tada nije bio vidljiv. Očigledna je kontrola nad carinama bila važnija od interesa RS.
Moguće je da istraga kriminala u carini dovede i do ovih političkih veza, jer se
Cvjetinović javno hvalio da ima Dodikovu podršku.
Kakav je kao politički partner Milorad Dodik?
- Nepouzdan. Pokazalo se da nikad ne znate kada će vam zabiti nož u leđa.
Često smo svjesni zapaljive retorike na relaciji Sarajevo-Banja Luka ili Mostar-Sarajevo. Radi li se zaista o tolikoj netrpeljivosti ili je to samo stalno (i potrebno) držanje tenzija?
- To je čista politička manipulacija iza koje stoje isključivo pojedinačni lični interesi. Bilo bi dobro za sve da se odnosi prave na osnovu zajedničkih interesa, a ne na osnovu podgrijavanja nacionalnih strahova.
Mogu li, po vama, narodi i građani ove zemlje uistinu zajednički funkcionisati na dobrobit svih, razvoja privrede i cjelokupnog društva ili smo mi zemlja - izgubljen slučaj?
- BiH nije država koja je stvorena voljom naroda, nego kompromisom koji je diktirala međunarodna zajednica. U tom kompromisu su svi nešto izgubili od prvobitnih ratnih ciljeva i zato promjena može nastati samo drugim kompromisom koji se sada ne vidi. U takvoj situaciji bi u ovom vremenu trebalo svi odustati od ciljeva koje ne mogu ispuniti i počnu se baviti boljim životom svojih građana. Što će donijeti vrijeme i kakvi odnosi u svijetu će vladati u budućnosti to nitko ne zna. U svakom slučaju BiH je odlučujuće definisana odnosima ne samo u regiji nego i na velikoj svjetskoj sceni.
Povratak u RS, ali u u FBiH, i nakon toliko godina nakon rata, još jedna je nedovršena tema. Zašto se, konkretno, u Srpsku vratilo tek oko 20 odsto izbjeglih?
- U FBiH se vratio još manji postotak Srba. U svim građanskim ratovima ove vrste se događao isti proces. Svjetski prosjek vraćanja izbjeglica na svoja ognjišta je značajno manji. Treba stvoriti uslove i volju da se ljudi mogu vratiti, ali ih ne možete na to natjerati, pogotovo ako su našli mir i dobar život u nekoj od razvijenijih država ili se skućili u drugom entitetu. Mislim da je taj proces manje-više završen i to je realnost.
Zahvaljujući SDS-u nedavno su MUP i tužilaštvo susjedne Republike Srbije pokrenuli istragu protiv predsjednika Republike Srpske Milorada Dodika i Ranka Škrbića, bivšeg ministra zdravlja tog entiteta, a sadašnjeg ambasadora BiH u Srbiji zbog sumnji da su oštetili Srbiju, Republički zavod za zdravstveno osiguranje kojem nisu plaćene zdravstvene usluge. O čemu se tu radi i koji je iznos u pitanju?
- Mi smo dobili iz 'insajderskog' izvora podatke i dokumentaciju iz koje se vidi da je u izmirenju blizu 11 milijona evra duga za zdravstvene usluge prema Srbiji vidljivo da se radi o kriminalu. Ranko Škrbić koji je uništio zdravstvo RS ima mnogo slučajeva za koje sam siguran da će odgovarati. Umjesto toga Dodik ga nagrađuje ambasdorskim mjestom u Beogradu. To pokazuje da se vjerovatno sve događalo pod njegovim pokroviteljstvom.
Premijer susjedne Srbije Aleksandar Vučić, vodi znatno drugačiju politiku nego njegovi prethodnici, a Srbija je statusom zemlje kandidata već na pragu EU. Zašto su u BiH, uprkos i znatno većoj pomoći međunarodne administracije, skoro svi razgovori na ovu temu zamrznuti?
- BiH je drugačiji sistem u kojem postoji puno igrača koji se pitaju i koji moraju imati volju da se nešto pokrene. U Srbiji je bilo dovoljno da se pojavi Vučić i da se stvari počnu mjenjati. Osim toga, garnitura političara koji su bili na vlasti protekle četiri godine nije ni imala namjeru uraditi bilo šta korisno za građane.
Ako ostane ista garnitura, uvjeren sam da će i sljedeće četiri godine biti izgubljene.
Vi slovite kao jedan od rijetkih korektnih političara, odmjeren u izjavama, nesklon 'zapaljivoj' retorici. Međutim, gospodine Bosić, kao što i sami vidite, izgleda da su narodi u BiH više skloniji suprotnom. Kada će doći vrijeme savremene, evropske politike u BiH?
- Ovdje politiku vodi plejada živopisnih likova koji sebe doživljavaju kao vođe koje narod voli, a oni narod tretiraju kao primitivnu rulju. Kod jednog dijela naroda zaista postoji nedostatak osjećaja za demokratiju i vizije što vlast treba za njih uraditi. Najočigledniji primjer za to je trošenje narodnog novca kao da je on vlasništvo onih koji su na vlasti. Pogledajte kako podjelu novca za poplavljene u RS dijele funkcioneri vlade - kao da su im oni donijeli poklone, iako je to novac koji su skupili građani ili donirali dobronamjerni. Mi smo dugo živjeli u nekoj vrsti izolacije i to je ostavilo posljedice i na mogućnosti shvaćanja politike i sistema. Promjeniće se i to brzo i shvatiće da je puno važnije šta imaju u frižideru nego kako Dodik pjeva pod šatorom.
Dugogodišnja koalcija HDZ-SNSD je, pokazalo se, i dalje snažna, a saradnja te dvije stranke još je uočljivija u parlamentima. Ima li SDS planove oko mogućih koalicija i koje su to?
- Sačekaćemo rezultate izbora za procjenu mogućnosti postizbornih koalicija.
Vaša ocjena: Ko će sjediti u Predsjedništvu BiH?
- Mladen Ivanić će biti član predsjedništva iz RS. U FBiH ne mogu napraviti relevantnu procjenu jer nisam potpuno upoznat sa situacijom.
Kako gledate na zamisao jedan predsjednik umjesto tročlanog Predsjedništva i je li to moguće u bližoj budućnosti?
- Ne vjerujem da je izvodljivo. Možda je izvodljivije da uopšte i ne bude Predsjedništva. Pokazalo se da je ta institucija za stari muzej voštanih figura.
Pitanje je trebaju li građani uopšte izdvajati toliki novac za instituciju koja skoro ništa ne radi.
Kakvu budućnost vidite u BiH, trebaju li mladi ljudi nastaviti za iseljavanjem iz zemlje u potrazi za boljim životom ili ovdje ipak ima nade?
- Treba u oktobru dati narodu nadu u budućnost koju smo izgubili u prethodnom periodu. To ne mogu uraditi ovi koji su nosili odgovornost protekle četiri godine i zato vjerujem da će doći do promjena.
Izvor: Republikainfo