Intervju
Ivan Ćosić: Danas je znanje više nego dostupno gdje god da ste
Ivan Ćosić je jedan od idejnih tvoraca internet konferencije wwvršac koja se po prvi put održala prošle godine. Kako je privukla veliku pažnju i ostvarila značajan uspjeh u povezivanju i promociji novih tehnologija, frilensinga, startapova, to je bio podstrijek da Vršac i ove godine ugosti priznate predavače i one željne znanja na jednom mjestu.
Takođe, Ćosić je vlasnik marketing agencije Plain&Hill, ali i kreativac, bloger, dio srpske internet zajednice, predavač i organizator na brojnim domaćim konferencijama. On je domaćin konferencije i moderator panela.
Ovogodišnja internet konferencija wwwvršac predstavlja II etapu prošlogodišnje. Da li ste u samom startu predviđali njen dalji razvoj i prerastanje u jednu od regionalno jakih konferecija koja obuhvata nove tehnologije, frilensiranje, startap?
Da, tako smo je zamišljali kada smo prvi put krenuli u realizaciju, ali nismo znali da li će ovaj koncept naići na dobar prijem među publikom. Kako je prva konferencija doživela ogroman uspeh i prevazišla sva očekivanja, red je da krenemo da gradimo jednu ozbiljnu priču. Ali ne želimo da idemo prebrzo, već ćemo svake godine po nešto novo dodati i blago unaprediti celu priču.
Zašto je baš Vršac odabran kao domaćin ovakve konferencije?
Pa ja sam iz Vršca. Pre 15 godina kada sam iz Vršca prešao u Beograd, bilo je neophodno da pređeš u veće centre kako bi imao veću ponudu poslova. Danas to više nije tako. Tržište je postalo globalno i više nije bitno gde se fizički nalaziš. Sa druge strane, svi veći gradovi su imali neku svoju konferenciju. Kada su prošle godine Zrenjanin i Kikinda "povukli nogu" i organizovali svoje konferencije, više nije bilo nazad, okupili smo ekipu, osmislili program i realizovali konferenciju. Voleo bih da u budućnosti svi "manji" gradovi imaju po neku svoju konferenciju sa određenim temama, imamo toliko lepih delova širom cele bivše Juge, konferencije su dobar povod da ih obiđemo i spojimo lepo i korisno.
Moto konferencije "Živi lokalno, djeluj globalno" govori zapravo da postoji mogućnost da u oblastima novih tehnologija i kroz upotrebu interneta i računara iz svojih manjih sredina razvijaju svjetski brendovi. Biste li mogli napraviti određenu komparaciju u tom smislu Srbije i BiH?
Da, skroz je izvodljivo. To je nešto što nazivamo ekonomijom 21. veka. Sve što je potrebno jeste da ljudi ulože vreme u učenje kako bi ovladali nekim znanjima koje mogu da ponude na globalnom tržištu. A danas je znanje više nego dostupno gde god da ste. Sledi par godina rada dok se ne stekne kakav takav novac, a onda povezivanje sa sličnima u tim koji bi ponudio veći obim usluga na tržištu, te kasnije da kreiraju svoju uslugu ili proizvod koju bi ponudili. Verujem da u potencijalu nema puno razlike između bilo kojih država u regionu, ali verujem da ona država koja se okrene unapređenju usluga za razvoj ovog tipa poslovanja može da brzo stekne prednost. Ukoliko imate vremena pogledajte kako je to Rumunija uradila, i za kratko vreme postala veoma željena destinacija za outsourcing usluge.
Da li je Srbija u meti interesovanja wwvršac konferencije ili vidite i mogućnosti regionalnog razvoja?
Što se nas lično tiče mi ćemo se zadržati na Vršcu, ali je koncept kompletno otvoren za bilo koga u regionu ko bi želeo da u svojoj režiji organizuje konferenciju sa istim formatom i konceptom. Za razliku od matematike, kada se ideja deli ona se ne umanjuje nego se širi.
Uvijek je ista priča, da su naša podijeljena tržišta premalena za uspješno djelovanje i proizvodnju svjetskog proizvoda ili brenda. Koliko međusobna saradnja više manjih pojedinaca ili kompanija može da nadvlada skromna ekonomska primanja građana i da bude svjetski reprezentativna?
Naše okruženje nam omogućava da naši troškovi budu manji, a to ne treba da utiče na cenu finalnog proizvoda. Zato smo u startu rentabilniji i imamo prednost nad konkurencijom iz sveta.
S obzirom da je prošlogodišnja konferencija imala uspješan odaziv i program, da li osjećate svojevrsni pritisak „ biti još bolji “? U par rečnica, šta posjetioce očekuje ove godine...
Naravno da osećamo, već u startu smo bolji od prošle godine, imamo sva tri bloka; freelance, outsourcing i startup, a pored svega toga glavno predavanje u Keynote bloku će održati Kjetil Olsen, potpredsednik Elance | oDesk kompanije zadužen za međunarodni razvoj koji će pričati upravo o evoluciji poslova putem Interneta. Verujemo da ćemo ovim ponoviti prošlogodišnji uspeh, i blago pomeriti granice, kao Sergej Bubka, svake godine pomalo.