BiH
Neiskorišteni potencijal aviosaobraćaja u Mostaru
Bosna i Hercegovina ne koristi dovoljno potencijale vazdušnog prevoza putnika, navodi se u studiji Evropske unije.
izvor: Al-Jazeera Balkans
Samo aerodrom u Mostaru bi mogao imati veći saobraćaj od onog kakav trenutno ostvaruju sva četiri aerodroma u zemlji zajedno, navodi se u studiji. To se može postići, naravno, uz ulaganja i razvoj.
Počela je sezona hodočašća u Međugorje, pa je i na mostarskom aerodromu živo. Ovdje slijeću uglavnom Italijani, izvještava Ivan Pavković, reporter Al Jazeere.
U jednom trenutku tri su aviona na zemlji, što je za mali aerodrom veliki izazov.
"Mi imamo samo dvije parking-pozicije za referentni avion, tako da treći mora čekati", kaže Marko Đuzel, voditelj saobraćaja i bezbjednosti.
Izbor Italijana
Italijanske kompanije biraju aerodrom Mostar. Najbliži je Međugorju, tek pola sata vožnje, a i zaobilaze se putne granice. Italijani su za letove iskoristili i evropske fondove. Podsticaji bi se mogli koristiti i za druge destinacije, a interesa za vazdušne veze sa Mostarom ima.
"Zainteresovanosti ima, ona je svakodnevna. Međutim, te low cost kompanije traže subvencije, što je za nas teško. Linija Rim-Mostar je pokrenuta na našu inicijativu, s tim da smo mi opet dobili nekakva obećanja i od resornih ministarstva i od županije da će oni pomoći tu liniju", dodaje Marko Đuzel.
Vazdušna luka trenutno se samofinansira i najuspješnije je preduzeće u vlasništvu Grada Mostara. Sa 80.000 putnika doseže maksimume. Mali terminal i skromni kapaciteti prihvata putnika - sve je daleko ispod mogućnosti. A one su ne višestruko, nego čak i dvadeset puta veće, govore studije.
"Prema procjenama stručnjaka Evropske unije, mostarska vazdušna luka mogla bi dosegnuti u idućih 30 godina brojku od 1.800.000 putnika godišnje. Takvo povećanje saobraćaja otvorilo bi dodatnih 2.000 radnih mjesta u cijeloj regiji. Svi su proračuni bazirani, naravno, najviše na Međugorju. No, sve to iziskuje dodatna ulaganja", izvještava Ivan Pavković.
A bez njih, kajmak će pobrati druge, susjedne avio luke, takođe govori studija.
U tome nema ničeg novog, jer je i dosad većina međugorskih hodočasnika dolazila preko Splita, Dubrovnika, te nešto manje Sarajeva. I to nije tek poslijeratni trend, jer je najbliži, mostarski aerodrom i ranije tehnički zaostajao.
Velike mogućnosti
"Prije rata samo dnevna su bila moguća slijetanja i to za avione određenog kapaciteta. Danas su tehnički uslovi poboljšani na mostarskoj vazdušnoj luci, ali, svejedno, ni izbliza nije iskorišteno koliko bi moglo i koliko bismo mi željeli da se iskoristi", ističe Željko Vasilj iz Turističkog ureda Međugorje.
Procjene govore kako trenutno preko Mostara putuje tek četvrtina hodočasnika za Međugorje. No, i to je ogroman pomak. Sam položaj tog grada izuzetno je povoljan za razvoj vazdušnih veza, ne isključivo hodočasničkih, govore turistički stručnjaci.
"Njemu ne gravitira samo Međugorje, kao hodočasničko i vjersko središte ovog dijela Evrope. Kada se pogleda udaljenost od Mostara do Neuma ili Makarske, to je jedan trokut u kojem mostarskoj vazdušnoj luci gravitiraju doslovno svi. Mogućnost Mostara osim Međugorja je povezivanje s Evropskim gradovima", navodi Davor Ljubić iz G-Toura.
Evropska studija preporučuje brže promjene i djelovanje u idućih nekoliko godina ili bi sjajna predviđanja razvoja mogla ostati tek priča kako je moglo biti.