Intervju
Tatić: Radno vrijeme ugostiteljskih objekata u Banjaluci još uvijek bolna tačka
O poboljšanju turističko-ugostiteljske usluge kao i problemima sa kojim se susreću radnici razgovarali smo sa predsjednikom Udruženja radnika ugostiteljstva i turizma RS Željkom Tatićem.
Sa kojim ciljem je, sredinom prošle godine, osnovano Udruženje radnika u ugostiteljstvu i turizmu Republike Srpske?
U razgovoru sa radnicima iz ove grane došli smo do zaključka da nam je neophodno jedno jako i zdravo udruženje koje će da okupi sve radinke koji rade u okviru ugostiteljstva i turizma. Udruženje je formirano sa ciljem da se pruži pravna i stručna pomoć, kao i edukacija i seminari za članove udruženja. Što se tiče naših članova, od 01.01.2013. godine, sa članskim kartama udruženja moći će se ostavariti razni popusti kao što su osiguranja, hotelski smještaji, usluge turističkih agencija, restoranske usluge. Postepeno ćemo raditi na tome da se proširuje broj subjekata koji će ući u udruženje. Takođe smo i u pregovorima sa jednom bankom koja će imati i specijalne pogodnosti za članove udruženja. Smatramo da se još dosta toga može uraditi da se poboljša turistička ponuda Republike Srpske, te da će i to biti jedan od naših glavnih ciljeva.
Republika Srpska, poznato je posjeduje brojne prirodne potencijale (planine, banje, rijeke, šume). Iskorištavaju li se u punom kapacitetu i ulaže li se dovoljno u turizam?
Mi imamo potencijal koji je jako zanimljiv za goste koji dolaze u Republiku Srpsku, samo to treba iskoristiti na najbolji mogući način. Potrebna je i pomoć države koja mora da prepozna da je u ugostiteljstvu i turizmu šansa koja može da doprinese poboljšanju imidža Republike Srpske. U ovoj privrednoj grani radi skoro 50 hiljada radnika, tako da je ona jedna od vodećih u RS.
Što se tiče ponude ona postoji, ali neke su nedovoljno izreklamirane. Između ostalog mi imamo Eko zonu Šipovo, Etno selo Kotromanićevo. Pored već poznatih vina iz Hercegovine tu je i sjajna vinarija Jungić nadomak Banjaluke. Postoje smještajni kapaciteti u banjskom i planinskom turizmu. Sa druge strane, ne smije se dozvoliti da hotel Bistrica na Jahorini bude zapušten, a mnogo je takvih objekata. Smatramo da bi sa malo pomoći države i zaposlenih u ministarstvu imali još bolju iskoristivost potencijala, objekata i samim tim mnogo veću posjetu.
Može li Banjaluka dodatno razviti svoju ugostiteljsku i turističku ponudu? Ugostitelji se često žale na prekratko radno vrijme lolala.
Što se tiče Banjaluke smatram da se još dosta toga može uraditi da se poboljša turističko-ugisteljska ponuda. Po nama jedna od bolnih tačaka su Šehitluci na kojima je postavljena rampa i gdje dva ugostiteljska objekta ne rade zbog nečijeg hira. Takođe planinarski dom Šibovi, u koji je uloženo mnogo novaca, ne radi zbog imovinsko-pravnih problema.
Kada je riječ o radnom vremenu lokala to pitanje je uvijek aktuelno. Problem je nastao kada su pojavili raznorazni borci protiv buke. Mislim da svi trebaju da budu svjesni činjenica da postoji cijene života u gradu. Ukoliko nekome smeta i najmanja buka onda možda treba da razmisli da živi negdje izvan grada.
Imali smo problem kada smo imali goste iz Beograda i Novog Sada koji nisu imali gdje da izađu poslije 23h. Klubovi koji jedini rade duže nisu riješenje, jer mnogi ne žele tamo da se guraju sa maloljetnicima ili slušaju preglasnu muziku.
Naravno mi ne želimo da kršimo zakone i da remetimo javni red i mir, ali zašto dirati ugostitelje koji rade po zakonu i nikoga ne uznemiravaju?
Da li ste o tome razgovarali sa nadležnima u upravi Grada?
Prije par mjeseci smo razgovarali, ispred udruženja, sa sadašnjim gradonačelnikom Banjaluke, a tadašnim predsjednikom skupštine grada gosp. Gavranovićem. Rečeno nam je da problem predstavlja komplikovana procedura izmjene zakona, kao i da su pomenuta udruženja protiv produženja radnog vremena. To po nama predstavlja apsurd jer je nemoguće izbjeći buku u bilo kom većem gradu, jer na kraju nisu lokali isključivo ti koji proizvode buku, već naprotiv pojedinci, navijači i ostali.
Da li ste zadovoljni saradnjom koju ostvarujete sa TOBL i Ministarstvom turizma RS?
Sa ministarstvom smo jako zadovoljni te je postignut dogovor da sve što radimo radimo u saradnji sa min. Upravo uz njihovu pomoć smo organizovali obilježavanje Svjetskog dana turizma 27.9.2012. u okviru kojeg je bilo uključeno preko 400 ljudi (radnici iz turizma i ugostiteljstva, učenici, gosti). Cilj je bio pokazati turističku ponudu grada Banjaluke te smo organizovano išli na rafting, u posjetu vinariji Jungić, obišli Banjalučku pivaru, zatim Bowling centar, a predstavljeno je i CKDUM “Veselin Masleša“.
Što se tiče TOBL-a nismo imali nikakav kontakt sa njima. Oni rade to što rade i mi ne želimo da se miješamo u njihov posao. Na kraju, mi smo uvijek otvoreni i za njh i za sve ljude koji žele da razvijaju turizam u Banjaluci i Republici Srpskoj.
Frontal