Republika Srpska

Стање у јавним набавкама у БиХ се отело контроли

Дуго очекивани Извјештај Агенције за јавне набавке БиХ о закљученим уговорима по проведеним набавкама роба, услуга и радова у 2010. години, усвојен 23.02.2012. године на Савјету министара БиХ коначно је угледао свјетлост дана, потврђујући у потпуности виђења, ставове и оцјене УГ Тендера да се стање у јавним набавкама у БиХ из године у годину континуирано погоршава...


по питању смањења транспарентности, неефикасности у провођењу поступака и недомаћинског трошења јавних средстава и да се, као такво, отело контроли надлежних институција и постало готово анархично.
Такво створена клима опште неодговорности неминовно подстиче и додатно охрабрује коруптивна понашања неодговорних појединаца у многим уговорним органима и понуђачима, искључиво на штету интереса пореских обвезника и грађана.

Наведено, недвосмислено потврђују и сљедећи бројни конкретни негативни показатељи презентовани у Извјештају:
•    укупан број уговорних органа који су обавезни да проводе јавне набавке, ни након 7 година примјене јединственог ЗЈН-а није утврђен, а сматра се да их је знатно више од 2.000, док је од истих само 742 доставило Агенцији податке о потписаним уговорима;
•    вриједност закључених уговора у анализираној години, за не повјеровати је достигла рекордних 3.469.981.647,59 КМ, што представља повећање од 163,30% у односу на закључене уговоре у 2009. години, када је регистрован укупан износ набавки од 2.124.813.917,41 КМ;
•    док све земље у свијету воде борбу да се набавке што више проводе транспарентно, дакле јавно, Отвореним поступком, у БиХ је регистрован њихов драстичан пад, тако да је проценат од 88,17% у 2008. години, који је био изнад европског и за сваку похвалу, у анализираној години се свео на само 38,73% од укупно проведених набавки. Примјера ради, склопљени уговори по проведеним Отвореним поступцима у истој години у Републици Србији су учествовали са 56,84%, а у Републици Хрватској са 79,36%. Наведено је свакако посљедица подигнутих новчаних цензуса (фебруар 2009.) и праксе многих уговорних органа да веће јавне набавке цијепају на мање, проводећи их без јавног оглашавања;
•    у односу на 2008. годину, Конкурентски захтјеви су са 191.465.328,57 КМ порасли у 2010. години на 423.359.603,82 КМ или за 121%, Аналитичко-истраживачки тим сматра да је наведени проценат најмање двоструко већи, али да га уговорни органи у Извјештају нису приказали, док је истовремено забиљежен раст директних споразума са 41.829.981,63 КМ на 144.180.185,00 КМ или за 244%, што се такође треба сматрати упитним;
•    у цјелини посматрано, најдрастичнији енормни пораст биљеже Преговарачки поступци, који су нпр. од 78.788.985,57 КМ у 2008. години, порасли на чак 1.510.857.866,84 КМ у 2010. години или за невјероватних 1.817,60%. Иначе, учешће Преговарачких поступака у укупним набавкама је достигло проценат од 43,54%, док је тај однос у Републици Србији 21,25%, а Републици Хрватској 18,09%.
•    да се стање у јавним набавакама отело контроли, најупечатљивије потврђују чињенице да су Преговарачки поступци заједно са Ограниченим, Конкурентским захтјевима и Директним споразумима, као тзв. „црни“-„тајни“ видови, који се у правилу јавно не објављују, учествовали у укупним набавкама роба, услуга и радова са 2.126.159.988,01 КМ или 61,27% и значајно су премашили Отворене поступке, што је за претпоставити риједак случај у свјетским размјерама. У прилог наведеном, свакако иде и спознаја да је од 20 највећих потписаних уговора у 2008. години, 19 уговора било резултат проведених Отворених, а само један Ограниченог поступка, док је у 2010. години чак 15 највећих уговора било посљедица Преговарачких поступака без објаве обавјештења, а 5 Отворених поступака.
•    На енормно забрињавајући пад транспарентности, увелико је допринијело и смањење броја обавјештења у Службеном гласнику БиХ, који су са 9.074 у 2008. години, смањени на 7.148 у 2010. години или за 21,22%;
•    Наведеном, погоршаном стању треба додати и чињеницу да се стално повећава и број жалби понуђача упућених Канцеларији/Уреду за разматрање жалби БиХ на незаконита понашања уговорних органа у провођењу јавних набавки, што је резултирало у 2009. години упућивању 1.476 жалби, а у 2010. години 1.831 жалбе и представља повећање од 25% обезбјеђујући тако, по годишњем броју жалби, још један неславан рекорд у европским размјерама.

Разлоге за овако неодрживо и у многоме коруптивно стање треба тражити прије свега у непримјереном раду и поступању три основне институције: Агенције за јавне набавке, Канцеларије за разматрање жалби и Суда БиХ, сматрају у УГ Тендер. Будући да се овога пута ради о Извјештају Агенције, Удружење нарочито указује на проблем у недосљедном провођењу мониторинга на евидентним бројним незаконитостима у уговорним органима, као и крајње толерантном односу према многим деструктивним понашањима у поступцима провођења јавних набавки.

Удружење посебно замјера Агенцији што упорно годинама одбија да измијени мањкаве и нејасне одредбе у ЗЈН-у, које многим недоговорним појединцима у уговорним органима омогућавају да свјесно и са намјером врше манипулације и злоупотребе Закона искључиво из коруптивних разлога. Такав, благонаклон и готово незаинтересован однос Агенције за рјешавање бројних проблема у јавним набавкама, који су се годинама нагомилавали и постајали све анархичнији, што би народ рекао „нити се дјеца боје хоџе, нити хоџа дјеце“, неодложно захтијева од најодговорнијих у законодавној и извршној власти да овом проблему неодложно посвете дужну пажњу, не бјежећи при томе ни од одговарајућих кадровских рјешења, јер свима нам је јасно да они који су креирали и створили проблеме, исте не могу успјешно разријешити.

Будући да се налазимо пред доношењем новог ЗЈН-а, документа у којем се задржавају бројне постојеће нормативне слабости, али и отварају нови простори, који ће многе неодговорне појединце у уговорним органима и понуђачима додатно подстицати и охрабривати на још коруптивније радње, Удружење готово очајнички апелује да сви добронамјерни и одговорни, предстојећем доношењу новог ЗЈН-а посвете дужну пажњу, како би се јавна средства у јавним набавкама најефикасније заштитила и користила, што је свакако интерес свих, а поготово најсиромашнијих грађана. У томе погледу УГ Тендер предлаже конкретне антикоруптивне Амандмане, који садрже ефикасне механизме и рјешења, чијом би се уградњом у одредбе новог ЗЈН-а обезбиједило одговорније и досљедније понашање свих учесника у јавним набавкама и што је најбитније, постигла већа транспарентност, успјешност у провођењу поступака и домаћинско трошење средстава са могућом годишњом уштедом од око 500 милиона КМ.

(Фротнал)

Komentari
Twitter
Anketa

Da li će novi američki predsjednik Donald Tramp učiniti svijet boljim mjestom za život?

Rezultati ankete
Blog