Republika Srpska
Пруга остаје државна, превоз се отвара и за приватнике
БАЊАЛУКА - “Жељезнице РС” очекује велико поспремање, јер је постојећи систем потпуно неодржив, а најизгледнији модел за будућност је издвајање жељезничке инфраструктуре у посебно државно предузеће, док ће се оператери бавити искључиво пословима превоза и међу њима ће моћи да буду ангажоване и приватне компаније.
Годинама гомилани проблеми у “Жељезницама” дошли су до критичне тачке, а губици из пословања и дугови пријете да потпуно уруше ово државно предузеће, које је са тренутним приходима, расходима и бројем радника стигло на ивицу пропасти.
Влада РС је као власник “Жељезница” због тога била приморана да из буџета издваја све више новца, да би их спасила од пропасти и отплатила њихове милионске кредите.
У Министарству саобраћаја и веза РС рекли су да су од 2005. до 2011. године у “Жељезнице” уложена 214,2 милиона марака.
- У буџету РС за ову годину за “Жељезнице” је планиран грант од 25 милиона марака. Прошле године је био планиран исти износ, али су ребалансом буџета обезбијеђена додатна 7,4 милиона марака – рекли су у Министарству саобраћаја и веза.
У покушају да предузеће изведу на зелену грану у “Жељезницама” и Влади спремају велике промјене, које би требало да буду окончане до 2013. године.
- Спремамо потпуну реорганизацију предузећа, послије чега ће инфраструктура остати у власништву РС. Предвиђено је да буду формиране нове фирме, које ће бити препуштене тржишту – рекли су у “Жељезницама РС”.
Осим ових проблема реконструкцију “Жељезница” захтијевају и директиве Европске уније о жељезничком саобраћају. Главни задатак из тих директива је раздвајање инфраструктуре од оператера.
- Влада ће, као власник инфраструктуре, бити обавезна да даје новац искључиво за улагање у инфраструктуру, док оператер може да буде било ко, ако испуни одређене услове и високе критеријуме. Раздвајањем инфраструктуре и оператера “Жељезнице РС” постаће много конкурентније – објашњавају у “Жељезницама РС”.
Упоредо са реорганизацијом пословања радиће се и на промјенама у структури запослених, али у складу са недавном одлуком Скупштине акционара “Жељезница РС” неће бити најављеног отпуштања вишка радника.
- Умјесто отказа усмјерићемо се на доквалификацију и преквалификацију радника и њихово пребацивање у нова предузећа која буду формирана. Биће обављена анализа, на основу које ћемо донијети одлуку о формирању нових предузећа, а једна од идеја је и да у оквиру “Жељезница” заживи угоститељство – истакли су у “Жељезницама РС”.
Премијер РС Александар Џомбић већ дуже вријеме инсистира на реорганизацији “Жељезница”, јер оне одавно не могу да извршавају своје обавезе.
- Најлогичније је да инфраструктура буде у 100-одстотном јавном власништву, док оператери могу да буду и приватни – рекао је Џомбић.
Економисти сматрају да је реорганизација једино могуће рјешење за “Жељезнице”, јер је због огромних губитака и дуговања за њих немогуће наћи стратешког партнера.
- Уколико би реорганизација дала очекиване резултате, може се размишљати у правцу проналаска партнера који су заинтересовани за “Жељезнице” или за њихове поједине дијелове – сматра извршни директор Удружења економиста РС СWОТ Саша Грабовац.
“Жељезнице” су у првих девет мјесеци прошле године направиле нових 15,6 милиона марака губитка, чиме је укупни минус повећан на 182 милиона. Предузеће је оптерећено и краткорочним обавезама, које износе око 80 милиона марака и вишком запослених, којих је пет пута више по километру пруге у односу на земље ЕУ.
Жељезнички саобраћај
Српска располаже са 420 километара пруге, а дневно саобраћа 76 путничких возова свих категорија, који са пројектованим бројем сједишта могу да превезу 3,93 милиона путника годишње.
У теретном саобраћају свакодневно саобраћа 46 међународних возова и 38 у унутрашњем и међуентитетском саобраћају, који годишње могу да превезу 12,12 милиона тона терета.
(Глас Српске/Фронтал)