Kultura
До виђења, Мистер Но, још једном
Данас доносимо други дио својесврсног омажа Мистер Ноу, једном од популарних стрип јунака, чији се серијал угасио.
Пише: Богдан Елез
Нашао је уточиште у Амазонији јер је згрожен ратним страхотама, жели мир, али тамо ће га наћи само привремено.
Ради као пилот и туристички водич и спреман је да туристе својим авионом одведе у било који крај Амазоније, Бразила, па и цијеле Латинске Америке.
Али често се иза маске отмених и финих туриста, научника који желе да истражују Амазонију крију окорјели криминалци, тако да је очигледно да га ни овдје нису мимоишле невоље због којих је, на крају крајева и отишао из Америке.
Зачеци Мистер Ноа
Серијал о Мистер Ноу настао је у вријеме велике популарности биоскопа и шпагети вестерна, у вријеме када су Текс и Загор већ увелико имали култни статус и били афирмисани код читалачке публике.
Самим тим, нови јунак, који се налазио тотално ван те вестерн приче, у почетку је представљао ризичан подухват за издавача.
Не надајући се великом успјеху, аутори су га замислили као дио мини серије од пет наставака, али неочекивано достижу тираж од 200000 примјерака, и настављају са одличним причама и тиражом дуго година послије.
„Очеви“ Мистер Ноа
Мистер Но је креиран средином седамдесетих у Италији (тачније 1975) у радионици сценаристе Серђа Бонелија (ака Гвидо Нолита) и цртача Галиена Ферија, иначе твораца Загора.
Међу многобројним ауторима који су учествовали на изради серијала најзначајнији су цртачи Роберто Дисо, Галиено Фери, покојни Франко Бињоти (познат по раду у Загоровом стафу), браћа Ди Вито, Марко Бјанкини, Бустики&Паесани, Грамаћиони итд., а од сценариста то су Гвидо Нолита, Луиђи Мињако, Маурицио Коломбо, Микеле Масиеро, Алберто Онгаро, Марко Дел Фрео...
Галиено Фери нацртао је само прву епизоду, али је дуго времена цртао насловнице за серијал, да би га на том послу касније замијенио Дисо, уз изузетак неколико насловница које је нацртао Бињоти.
Поменути Франко Бињоти нацртао је велики број квалитетних епизода, и дуго времена међу фановима постојала је дебата ко је бољи, он или Дисо. Вријеме је показало да је дефинитивно прво име „цртачког стафа“ Роберто Дисо, човјек који је највише заслужан за коначни изглед Мистер Ноа.
Од сценариста највише је „дао“ Гвидо Нолита (Серђо Бонели) који се повукао 1993. и оставио задатак Луиђију Мињаку, да уз помоћ Микелеа Масиера, Маурициа Коломба и других настави рад на серијалу. Нолита се вратио поново у тим 12 година касније да би написао завршну сагу серијала.
Творац Дилана Дога писао је и Мистер Ноа
Када су сценаристи у питању, два имена треба посебно издвојити.
То су Тициано Склави (отац Дилана Дога), и Алфредо Кастели (творац Мартија Мистерије).Они су у једном периоду партиципирали у Мистер Ноовом тиму и урадили низ квалитетних прича.
Занимљиво је да је 1993. у виду специјала објављена заједничка епизода Мистер Ноа и Мартија Мистерије „ Скајнетово бјекство“.
Заслуге Мистер Ноа
Мистер Но као атипичан лик, као први „нон-вестерн“ у едицији „Бонели“, прокрчио је пут Дилану Догу, Мартију Мистерији, Нејтену Неверу и осталим стрип јунацима других жанрова насталим под окриљем овог издавача много година касније. То је заслуга коју му нико не може оспорити.
Треба рећи да је за популаризацију овог стрипа у бившој Југославији веома заслужан новосадски „Дневник“, који је кроз едицију „Лунов магнус стрип“ објавио већину култних епизода Мистер Ноа (нажалост, у прилично слабој штампи).
Одлазак најхаризматичнијег стрип јунака
И поред тога што је серијал имао огроман потенцијал „ Бонели“ је одлучио да га угаси, највише због засићења читалачке публике, а и због неиновативности нових сценариста, који једноставно нису били у стању да одрже квалитет прича из времена Нолите (па и Склавија и Кастелија).
Иако се радња најбољих епизода дешавала негдје другдје, они су Мистер Ноа држали често прикованог за Амазонију. А наш Џери је пилот, по природи авантуриста, и држати га стално на једном мјесту свакако је нешто што им се морало осветити.
А можда они и нису толико криви за гашење серијала. И сам Г. Нолита, као творац лика, изјавио је да је посљедњом сагом рекао све што је имао о Мистер Ноу и Ама-зонији.
Завршна прича почиње отприлике почетком седамдесетих и говори нам о разочарењу нашег јунака. Повратком у Манаус са једног од својих дугих путовања, схватио је да се град промијенио и да то више није оно исто мјесто на које се склонио, да би пронашао мир и склад са природом и нашао склониште од „american way of life”.
Остаје нам нада да је серијал привремено угашен ради прикупљања нових идеја, окупљања новог тима цртача и сценариста који би харизматичног пилота и његов пајперр вратили на мјесто које им је некада припадало.
Надамо се да ипак није збогом, Мистер Но. Зато ћемо само рећи, до виђења.