Republika Srpska
Пирејска врата Европе
Регулатори ЕУ недавно су одобрили кинеском произвођачу аутомобила „Џилију” да купи шведски „Волво”.
„Џилијева” куповина „Волвоа” од „Форда” била је описна као пробој за кинеску аутомобилску индустрију којим је један од њених најамбициознијих произвођача добио познату, престижну свјетску марку аутомобила и приступ високој технологији.
Куповина „Волвоа” може да пружи „Џилију” одлучујућу предност у Кини, која је највеће тржиште аутомобила на свијету и на коме стране марке доминирају. Такође даје кинеској компанији прво крупно упориште у Европи.
Кинеско гнијездо у Грчкој
Кинези нису стали са освајањем Европе на њеном крајњем сјеверу. Једна друга фирма из најмногољудније земље свијета, ''Кинеска океанска бродска компанија'' (China Ocean Shipping Company – COSCO) закупила је на 35 година једно контејнерско пристаниште у грчкој луци Пиреј, за шта је платила 3,4 милијарде евра.
У вријеме када многи инвеститори бјеже из Грчке, овај новац је свакако добродошао.
Извршни директор ''COSCO'', која је највећа кинеска државна компанија, Веј Ђафу изјавио је грчким медијима да је дошао да помогнем како би се луци Пиреј вратила њена стара позиција:
''Надам се да ће за годину дана она бити највећа контејнерска лука у Средоземљу. Ми у Кини имамо пословицу: 'Направи орловско гнијездо и орлови ће сами долетјети'. Ми у Грчкој градимо такво гнијездо како би смо привукли кинеске орлове“.
Пут свиле (кинеске робе)
Пекинг максимално користи прилику која се указује због тренутног момента у којем се Грчка налази, и купује кључне активе по ниским ценама. У плану је стварање читаве мреже лука, логистичких центара и жељезничких пруга, којима ће управљати кинески капитал, а преко којих ће на Стари континент потећи јефтина кинеска роба.
Кинези, ако је судити према најавама, намјеравају да пољуљају стастус холандском Ротердаму, који важи за највећу европску луку и то такође говори о размјерама планова ''COSCO''.
У јуну је у Атини боравила репрезентативна делегација на челу са премијером НР Кине, Вен Ђиабао. „Вјерујем да ће Грчка успјети да превлада текуће економске тешкоће“, изјавио је кинески премијер. „Влада НР Кине ће стимулисати кинеске пословне људе да улажу паре у Грчку“.
Чак 30 водећих кинеских бизнисмена потписало је 14 уговора о инвестицијама вриједним стотине милиона долара у пловне, логистичке и инфраструктурне пројекте.
Грчка је дочекала кинеске инвеститоре раширених руку:
„То је локомотива нашег развоја“, вјерује Николас Арванитис, предсједник Међународног поморског савеза који обједињује највеће пловидбене компаније планете. „Кинези су дошли с добром вољом“.
Избор Пиреја није условљен само тренутном економском ситуацијом у Грчкој. Због близине Босфора и Црног мора, он заузима важан стратешки положај и може помоћи трговинској експанзији Кине и у Европи и у Централној Азији.
До краја године Кина предвиђа да ће, заједно са Грцима, почети стварање логистичког центра у Атини, одакле ће кинеска роба бити упућивана у остале европске земље. Вриједност пројекта процјењује се на 200 милиона евра. Поред поменутог, воде се преговори о куповини великог пакета акција грчких државних жељезница, које једва састављају крај с крајем.
Из Грчке у Ирску
У условима недостатка пара у ЕУ кинески инвеститори се надају да неће наићи на снажнији отпор европских политичара ни у случају наредних иницијатива, а оне се већ спремају.
У Кини с епажљиво прати ситуација у Шпанији, Португалу и Ирској, земљама за које важи да стоје на ивици ''грчког сценарија''. У самом центру Ирске, у Атлону, већ у овом мјесецу, група кинеских инвеститора треба да добије дозволе за преузимање велике парцеле на коју ће упутити двије хиљаде својих радника.
(Фронтал.РС; НГ.ру)