Region
Istraživanje: Ko su vlasnici medija u Srbiji?
Srbija je dobila prvu javno dostupnu bazu podataka o najuticajnijim medijima u zemlji, povezanim kompanijama i njihovim vlasnicima.
U toj bazi su i rezultati istraživanja "Monitoring vlasništva nad medijima", BIRN-a i Reportera bez granica, koje je ukazalo da politički uticaj na medije i koncentracija narušavaju cjelokupno medijsko tržište.
Ko je vlasnik medija u Srbiji, moglo bi da bude nagradno
pitanje. Jer, vlasništvo nad mnogim javnim glasilima u zemlji - nije javna
stvar. BIRN i Reporteri bez granica upozoravaju - medijsko tržište ogleda se u
dvije riječi: "netransparentnost i politizacija". Alarmantno je i da
medijskom pluralizmu prijeti koncentracija publike.
Prema istraživanju Reportera bez granica i Balkanske
istraživačke mreže BIRN, 62,35 odsto publike koncentrisano je oko
Radio-televizije Srbije, čije programe uz Radio-televiziju Vojvodine prati
23,17 odsto publike, kanale Pink medija grupe prati 16,44 odsto gradjana,
Antena grupe u čijem sastavu su TV Prva i B92, prati 15,27 odsto i televiziju
Hepi prati sedam odsto publike.
Sedam od 48 uzorkovanih medija ima netransparentnu vlasničku
strukturu - upozoravaju istraživači Birna i Reporteri bez granica - dok dva
vodeća štampana medija, Večernje novosti i Politika i dalje imaju nerješeno
vlasništvo i efektivno pripadaju državi.
"Imamo na primjer Politiku, imamo određenu rusku firmu,
čiji je vlasnik određena osoba Aleksandar Trbović - čini mi se da se zove,
međutim, kada pogledate čitav kontekst, šta se sve dešavalo, šta se
pojavljivalo u medijima i slično, zapravo možete vidjeti da iza tog privatnog djela
50% vlasništva Politike stoji Miroslav Bogićević", kaže Vladimir Kostić,
član tima.
Baza je podjeljena na TV, štampane medije, radio i onlajn.
Sadrži podatke o vlasničkoj strukturi, povezanim kompanijama, godinu osnivanja
i gde je medij registrovan. Iz baze je predstavljen primjer TV N1, koja je
registrovana u Luksemburgu.
"U slučaju N1, u vlasničkoj strukturi je KKR, ovde
imamo i informacije ko je izvršni direktor televizije, članove menadžmenta, uključujući
i uređivački kolegijum", izjavila je Nafisa Hasanova, koordinator
Reportera bez granica.
A novinarska pitanja o vlasništvu nad medijima upućena
pomoćniku ministra kulture i informisanja ostala su bez konkretnih odgovora, uz
objašnjenje da to ministarstvo nije jedino nadležno, već da je pitanja potrebno
uputiti i Ministarstvu privrede. Pomoćnik ministra je, bez dileme, najavio:
izrada nove medijske strategije počeće tokom ljeta.
Izvor: N1