Republika Srpska
Cijena dizela na nekim pumpama niža od nabavne cijene u Rafineriji!
Ako ste se ovih dana zatekli u Zvorniku, u mjestu Šepak mogli ste da kupite litar dizela za dvadeset pfeniga jeftinije nego bilo gdje u BiH. Ono što je apsurdno, medjutim, da je cijena po kojoj se prodaje gorivo niža od veleprodajne rafinerijeske cijene po kojoj se nabavlja. Po kojoj ekonomskoj računici u Šepku prodaju gorivo jefitnije nego što ga nabavljaju?
Upoređujući cijene od 20. oktobra, dizel 5 u mjestu Šepak kod Zvornika, koštao je u prosjeku 1,57 KM. Cijena po kojoj se gorivo nabavlja iz Rafinerije Brod na isti dan bila je 1,62 KM.
U Grupaciji za promet naftom pri Privrednoj komori to su objasnili time što su vlasnici pumpi gorivo mogli da nabave po nižim cijenama od drugih dobavljača.
"Potrebno je da znate da distributeri nafte i naftnih derivata u Republici Srpskoj ne nabavljaju naftu i naftne derivate isključivo iz Rafinerije nafte Brod, nego i iz rafinerija u okruženju. Postoji mogućnost da zbog toga nastaje razlika u cijenama pojedinih goriva koja distributeri prodaju u nekim opštinama", stoji u saopštenju Grupacije.
I ostali dobavljači iz okruženja, NIS ali i INA, imaju više veleprodajne cijene od onih na pumpama u Šepku, a više informacija iz Grupacije nismo mogli da dobijemo. Postoje samo dva načina na koji se može dobiti niža cijena od rafinerijske, tvrde ekonomisti. Uvoz iz udaljenih rafinerija poput onih iz Mađarske, što zbog skupog transporta podrazumijeva nabavljanje ogromnih količina i prevoz obično željeznicom ili, ono što je kod nas do sada više puta bio slučaj, miješanje sa baznim uljima.
"To je bila afera koju je otkrila UIO jer je naglo porastao uvoz velikih količina baznih ulja. Konstatovano je da su ta oplemenjena bazna ulja završila na tržištu kao dizel gorivo. Afera je završena tako da su neki distributeri zaradili krivične prijave", istakao je Zoran Pavlović, ekonomski analitičar.
Inspekcije u BiH prekontrolišu tek oko dva odsto prodatog goriva, pa je gotovo nemoguće biti siguran u kvalitet derivata bilo gdje u BiH.
"Ako imate bolji automobil. možda je bolje se osloniti na brednirane imena koja čuvaju kvalitet. Male oscilacije u cijeni postoje, ali ako imate automobil star 20 godina, to vas može natjerati da sipate i lož ulje", dodaje Pavlović.
Prema podacima rafinerije u Brodu, litar dizela koji proizvede rafinerija košta oko 80 pfeniga. Na cijenu se dodaje akciza od 30, te dvije takse za puteve od deset i 15 pfeniga, a nakon dodavanja PDV dobije se veleprodajna cijena od 1,6 maraka. Što znači da je zarada vlasnika pumpe, ako ga prodaje po 1,80, oko 20 pfeniga po litru. Apsurdno je da je u ovom momentu vlasniku pumpe u Banjaluci jeftinije da nabavi gorivo sa pumpe iz Šepka nego iz Rafinerije.
Izvor: RTRS