Banja Luka
Vozači jači od rampe: Na Banj brdo ipak automobilom!
Savjet za bezbjednost saobraćaja je nakon sprovedenih analiza predložio da budu izmijenjene postojeće odredbe Naredbe o regulisanju saobraćaja na području grada, a koje se odnose na Banj brdo, na način da se dozvoli kretanje svim vozilima koja će na putu poslije rampe moći voziti brzinom maksimalno 30 kilometara na čas.
Ovo su prve informacije nakon gotovo godinu dana koliko traje saga o sprečavanju inicijative za podizanje rampe i za očuvanje puta prema spomeniku na Banj brdu kao pješačke zone. Šetači okupljeni oko „Rekreativne zone Banjaluka” nizom protesta i akcija pokušali su da čelnim ljudima grada dokažu i pokažu koliko je važno da ovaj put ostane pješačka zona, odnosno da na snazi bude bar aktuelna odluka po kojoj je prolaz dozvoljen samo dostavnim vozilima i onima koji, recimo zbog invaliditeta ili zdravstvenog stanja nisu u mogućnosti da pješače do vrha izletišta, piše Press.
Ova naredba je, smatraju neki, šamar svim šetačima koji su se nadali i borili za svoju šetačku zonu.
Kako Press saznaje, dio od postojeće rampe do spomenika biće proglašen za tzv. zonu 30, odnosno zonu u kojoj se vozila ne smiju kretati brzinom većom od 30 km/h. Takođe, na dijelu od postojeće rampe do spomenika biće postavljeni “ležeći policajci” da bi vozači bili primorani da voze propisanom brzinom. Planirano je i postavljanje nestandardne saobraćajne signalizacije za obavještenje pješacima da se oprezno kreću kolovozom, za što je već pokrenuta javna nabavka i prije nego što je javnost upoznata s novom odlukom Savjeta za saobraćaj.
” Na ovom putu će biti postavljena sva zakonskim i podzakonskim aktima propisana saobraćajna signalizacija kojom će biti regulisano odvijanje saobraćaja i stvoreni uslovi za bezbjedno učešće svih učesnika u saobraćaju. Ali potrebno je pronaći i način naplaćivanja vozilima koja idu na Banj brdo (parking-karta, eko-taksa i slično)”, stoji u mišljenju Savjeta za bezbjednost saobraćaja, koji je do ovog zaključka došao nakon tri sjednice.
Odluci je prethodila analiza činjenica i okolnosti koje su dovele do zabrane saobraćaja za vozila na Banj brdu (izuzev stanara, vozila sa posebnim odobrenjem i drugo), te analize geometrijsko-tehničkih uslova saobraćajnice, brojanja pješaka, biciklista i vozila parkiranih ispred rampe.
Finalni stav
U Centru za životnu sredinu, kojem je dostavljena ova informacija, kao i u „Rekreativnoj zoni” zatečeni su odlukom savjeta, a tek će odlučiti koji će im biti daljnji koraci i aktivnosti, jer njihovi zahtjevi nisu uvaženi.
“Iako nam je obećano na sastanku sa gradonačelnikom u oktobru prošle godine da ćemo biti uključeni u aktivnosti u vezi s donošenjem konačne odluke, to se nije dogodilo. Budući da je tada rečeno da će savjet donijeti odluku mi ovo smatramo njihovim finalnim stavom. Zasad ne možemo ništa više reći. Održaćemo sastanke i odlučiti o daljnjim koracima”, rekao je za Press Tihomir Dakić iz Centra za životnu sredinu, koji je i član „Rekreativne zone”.
Podaci i brojanje
Iz Savjeta za saobraćaj dostavili su i podatke koje su prikupili o kretanju pješaka u oktobru 2015. i to za subotu 17. oktobra i srijedu 21. oktobra. Te subote su, u periodu od 16.30 i 17.30 časova, zabilježili da je rampu prošlo ukupno 80 pješaka, da je na nekoliko lokacija postavljeno kamenje i komadi drveta i da je ispred restorana “Novak Cafe & Restaurant” bilo parkirano 10 vozila. Od sedam do 19 časova, 21. oktobra zabilježen je prolazak 415 pješaka, 33 vozila i 20 biciklista.
Izvor: Press