Svijet
Godina od nestanka aviona: Sve što trebate znati o letu MH370
Osmog marta navršila se tačno godina od misterioznog nestanka Boeinga 777 Malaysia Airlinesa na letu broj MH370. Ni do današnjeg dana ne postoji zvanična potvrda šta se u stvari desilo sa avionom koji je letio iz Kuala Lumpura prema Pekingu, prevozeći 227 putnika i 12 članova posade.
Ono što je zastrašujuće je da rodbina nestalih putnika i članova posade još očekuje informacije o svojim najmilijim.
Guardian je objavio članak o nekoliko ključnih teorija koje obuhvataju neka nova saznanja koja bi mogla dovesti do razrješenja jedne od najvećih misterija u istoriji.
Momenat prije nego je avion nestao
Nedelja, 8. Mart 2014, 00.41 po lokalnom vremenu
Let Malaysia Airlinesa broj MH370 polijeće iz Kuala Lumpura za Peking sa 227 putnika i 12 članova posade. Za kormilom aviona bio je kapetan Zaharie Ahmad Shah, a prema planu leta avion se trebao kretati linijom sjeveroistočno od Kuala Lumpura iznad Malezije.
Uobičajena ruta podrazumjevala je prelet preko Tajlandskog zaliva, a potom preko Kambodže, Laosa, Vijetnama i kopnenog dijela Kine, prije slijetanja planiranog za 6.30. Posljednji kontakt za zračnom kontrolom zabilježen je u 1:19, kada je kopilot, pretpostavlja se Fariq Abdul Hamid, rekao: „U redu, laku noć".
Dva minuta kasnije, nije uslijedilo planirano prijavljivanje aviona zračnoj kontroli u Ho Chi Minhu, u Vijetnamu. Nikakav signal nije zabilježen.
Radar je pokazao da je avion napravio oštar manevar u lijevo, sa sjeveroistoka skoro prema zapadu.
Prema izvještaju Malezijske vlade, objavljenom prošlog maja, 17 minuta kasnije, u 1.38, vijetnamska zračna kontrola je iskazala zabrinutost tražeći od okolnih zemalja i aviona u blizini da pokušaju uspostaviti kontakt.
Nekih 37 minuta kasnije, u 2.15, pozicija leta MH370 je uočena posljednji put pomoću radara malezijske vojske, sjeverozapadno iznad Andamanskog mora. Konačno, nakon četiri sata panike i konfuzije, alarm je upaljen i pokrenuta je operacije potrage i spašavanja.
U početku je fokus potrage bio u Južnom kineskom moru, južno od vijetnamskog poluostrva Ca Mau. Nestanak aviona potvrđen je na pres-konferenciji u 11:14 slijedećeg jutra.
Šta se desilo sa avionom nakon što je izgubljen kontakt?
Theorija A: Nastavio se kretati sjevernom putanjom
U 2.15 malezijski vojni radar uočio je MH370 na poziciji južno od Phuketa u pravcu Malajskog prolaza, zapadno od posljednje poznate lokacije. Tajlandski vojni radar takođe je kasnije potvrdio da je avion skrenuo prema zapadu, a potom sjeverno preko Andamanskog mora. Sedmicu kasnije objavljeno je da su sateliti iznad Indijskog okeana prijavili sedam kontakata, poznatih kao "rukovanje", tokom noći tog kobnog 8. marta, a posljednji je zabilježen u 8.19 ujutro. Iz ovoga se čini mogućim da je avion letio sjevernim koridorom između Tajlanda i Kazahstana.
Teorija B: Otišao je prema zapadu
Oštri zaokret u lijevo, nakon gubitka kontakta, može značiti da je avion odletio prema uskom ostrvcetu Diego Garcia, u Indijskom okeanu, koji je pod britanskom kontrolom i koristi se kao vojna baza američke vojske. Haveeru, najčitaniji list na Maldivima, napisao je kako je nekoliko otočana sa Kudahuvadhoo u Dhaalu Atoll, uočilo nisko leteći avion iznad njihove teritorije oko 6.15, onog jutra kada je avion proglašen nestalim. Stanovnici tvrde da se avion krtetao prema Addu Atollu, sjevernom vrhu Maldiva.
Teorija C: Skrenuo je južno
Satelitski snimci mogu da budu indikator da je avion napravio zaokret ka jugu, između Indonezije i južnog dijela Indijskog okeana. Dva objekta uočena na satelitu u Južnom indijskom okeanu, nekih 12 dana kasnije, pokazala su se kao potvrda ove teorije. Kao posljedica toga potraga se fokusirala na "Roaring Forties", jedan od najtežih dijelova okeana, 1.800 km udaljenom od obale Zapadne Australije. Međutim, 40% od targetiranog područja površine 60.000 kvadratnih kilometara još uvijek nije ponudilo nikakav trag nestalog Boeinga 777. Britanski pilot, kapetan Simon Hardy, prošle je sedmice potvrdio da je izračunao lokaciju nestalog aviona nakon šestomjesečnog pregledavanja podataka o letu koristeći jedinstvene matematičke tehnike. Prema njegovom mišljenju, oblast koju treba pretražiti nalazi se 100 nautičkih milja daleko od mjesta gdje australijska spasilačka služba - trenutno provodi istragu.
Zašto se srušio?
Pretrpio je otkazivanja
Oštar okret MH370 ka zapadu nakon gubitka kontakta može se objasniti naglom dekompresijom u kabini. Njegovo nasilno skretanje lijevo nakon što se izgubio kontakt, mogao bi biti neuspješan pokušaj posade da dostigne do 4 kilometra duge piste u Pulau Langkawi, arhipelagu 30 km od glavne obale sjeverozapadne Malezije.
Izbio je požar u skladištu
Među prtljagom putnika i četiri tone mangostina koji se nalazio među službenim inventarom u avionu, nalazila se i pošiljka od 200 kg litij-ionskih baterija. Izvori napajanja, koji se koriste u mobilnim telefonima i prenosnim računarima, poznati su kao zapaljivi. Ranije ovog vikenda United Airlines najavio je da više neće nositi grupne pošiljke baterija nakon što su nova testiranja potvrdili sigurnosnu opasnost. Iz Malaysia Airlinesa su dvije sedmice nakon nestanka aviona priznali da su nosili baterije, dok su prije toga to poricali.
Bila je sabotaža
Prema preliminarnom izvještaju australijskih istražilaca avionskih nesreća, na Boeingu 777 desio se tajanstveni nestanak struje u ranim fazama leta, a eksperti vjeruju da je to bio dio pokušaja da izbjegne radar. Satelitska jedinica aviona koja služi za podatke je poslala neočekivan zahtjev za logiranjem, ili "rukovanje", 90 minuta nakon polijetanja. Moguće da je ovo bilo izazvano prekidom električnog dotoka na samom avionu.
Teorija je dobila vjerodostojnost zakašnjelim otkrićem da su dvojica iranskih putnika na letu MH370 putovali sa lažnim pasošima. Međutim, daljnja istraga pokazala je da su Pouria Nour Mohammad Mehrdad (19) i Delavar Seyed Mohammadreza (29) putovali u Evropu preko Pekinga i da nisu imali vidljive veze s terorističkim grupama.
Oboren je slučajno
Prema toj teoriji - objavljenoj u knjizi pod nazivom "Let MH370: Misterija" britanskog pisca Nigela Cawthornea - MH370 je bio slučajno pogođen tokom zajedničke vojne vježbe SAD-a i Tajlanda u Južnom kineskom moru. Vojna vježba uključuje lažno ratovanje na kopnu, moru i u zraku, uključujući i bojeve vježbe. Neispravan, toplinski navođen prijektil mogao je izazvati katastrofalne posljedice.
Namjerno je oboren
Jesu li američke snage vidjele neočekivani mlaznjak kako se približava udaljenom otoku Diego Garcia u Indijskom oceanu gdje se nalazi američka vojna baza (i pistu dovoljno dugu da se prizemlji Boeing 777), i pomislile da se radi o još jedno napad u stilu 9/11 na američkom tlu? Bivši francuski šef zrakoplovstva Marc Dugain kaže da su mještani na Maldivima spominjali "ogromni avion na jako niskoj nadmorskoj visini" s bojama Malaysia Airlinesa kako leti prema otoku Diego Garcia.
Zarobili su ga teroristi za "buduću upotrebu"
Takozvana "9/11/14" teorija sugeriše da se MH370 uopšte nije srušio, nego je sletio sigurno i zapravo se nadogradio u spektakularnom terorističkom činu. U YouTube videu Christopher Greene, član grupe "Alternative Media Television (AMTV)", sugeriše da su teroristi ili čak neki otpadnički režim oteli avion i da ga sada naoružavaju s nuklearnom bombom za kasniji napad koji bi doslovno mogao da uništi ili raznese cijeli američki grad ".
Zarobila ga je CIA
Prema He Xin, kineskom blogeru, misterija MH370 je rezultat posebne operacije CIA-e kako bi se uspostavila kontrola nad nekim "posebnim osobama" ili "posebnim predmetom" u avionu. He je tvrdio da je avion bio prisiljen da sleti na otok Diego Garcia, što objašnjava zašto rodbina vjeruje da su mobilni telefoni njihovih najmilijih i dalje zvonili, satima nakon nestanka aviona.
Zarobili su ga Rusi
Pisac naučne fantastike Jeff Wise je prošlog mjeseca za CNN rekao da je avion možda otet po nalogu Vladimira Putina. Wise vjeruje da je avion možda namjerno letio duž državnih granica, kako bi se izbjeglo otkrivanje radara, i da je sletio na Bajkonur koji ima pistu za svemirske letjelice. Na pitanje šta bi Rusija željela s avionom, Wise je rekao da su tri "etnička Rusa" bila u avionu: "Može li neko od tih ljudi biti član specijalnih ili tajnih jedinicia", upitao je.
Sletio je sigurno ... negdje
Poznata i kao Lost theory. Mnoge porodice uopšte ne vjeruju da se avion srušio, jer krhotine aviona nisu pronađene. "Svi mi još uvijek vjerujemo da su članovi naših porodica i dalje živi", kaže Jack Song iz Pekinga, čiji je sestra Chunling bila u avionu. "Ako se avion srušio trebalo bi da bude dosta olupine, baš kao kod MH17 [još jednog Malaysia Airlines leta koji se srušio prošle godine u istočnoj Ukrajini], kao i u drugim nesrećama. Ali za MH370 ne mogu naći ništa. Dakle, mi ne vjerujemo da se avion srušio u okean."
Teorija je stekla toliku popularnost da su američki zvaničnici bili prisiljeni da je poreknu.
Šta se dogodilo s pilotom?
Ubio se sredinom leta
Naširoko je znano da je kapetan Shah (53) bio nesretan nakon razvoda. U septembru prošle godine, Ewan Wilson, bivši izvršni direktor Kiwi International Airlinesa, tvrdio je da je Shah sebe i 227 putnika namjerno ubio isključivši snabdijevanje kisikom. Ali, ovog vikenda, Shahova sestra pozvala je javnost da prestane da ga krivi za nestanak aviona, rekavši kako se "nije razlikovao od normalnog" neposredno prije leta, a da su tvrdnje da se njegov brak raspadao "smeće". Međutim, od 1976. godine za osam avionskih nesreća krivi su piloti koji su izvršili samoubistvo
On je namjerno oteo vlastiti avion
Simulator leta dobiven iz doma kapetana otkrio je izbrisanu putanju leta na udaljeni otok daleko u južnom Indijskom oceanu. Istražioci sugerišu da je možda namjerno skrenuo svoj avion sa putanje do Pekinga, no njegove kolege piloti kažu da je to rutinska praksa tokom dugih letova.
izvor: Oslobođenje