Student Info
Iz knjige "Bekstvo od slobode"
Erih From: Kako vaspitanje suzbija individualnost i spontanost djeteta
Dijete počinje odustajanjem od izražavanja svoga osjećanja, a završava odustajanjem od samoga tog osjećanja... Stotine razbacanih i nepovezanih činjenica trpaju se u glave studenata; oni su zauzeti saznavanjem sve većeg broja činjenica, te im tako ostaje malo vremena i energije za razmišljanje.
Suzbijanje spontanih osjećanja, a time i razvoja istinske individualnosti započinje veoma rano – u stvari najranijim vaspitanjem djeteta. To ne znači da vaspitanje neizbježno mora dovesti do suzbijanja spontanosti ako je pravi cilj obrazovanja podsticanje unutrašnje nezavisnosti i individualnosti djeteta, njegova razvitka i integriteta. Ograničenja koja takvo obrazovanje možda mora da nametne djetetovu razvitku jesu samo prolazne mere, koje uistinu potpomažu proces razvitka i ekspanzije. U našoj kulturi, međutim, obrazovanje odviše često ima za posljedicu isključivanje spontanosti i zamjenjivanje originalnih psihičkih činova pridodatim osjećanjima, mislima i željama. (Pod originalnim ne razumijem to da se nekom drugom jedna ideja nije ranije javila, već to da ona nastaje u pojedincu, da je rezultat njegove vlastite aktivnosti i da, u tom smislu, predstavlja njegovu misao.) Uzmimo jedan donekle proizvoljan primjer: jedno od najranije suzbijanih osjećanja jeste osjećanje neprijateljstva i nedopadanja. Prije svega, većina djece je, u izvjesnoj mjeri, neprijateljski i buntovnički raspoložena, što je posljedica djetinjih sukoba sa okolnim svijetom, koji teži da spriječi njihovu ekspanzivnost, a kome ona, kao slabiji protivnik, obično moraju da se povinuju.
Jedan od osnovnih
ciljeva procesa obrazovanja jeste uklanjanje te oprečne reakcije. Metodi su
različiti; oni idu od prijetnji i kazni, koje zastrašuju dijete, do tananijih
metoda potkupljivanja ili „objašnjenja“, koje zbunjuju dijete i primoravaju ga
da odustane od neprijateljstva. Dijete počinje odustajanjem od izražavanja
svoga osjećanja, a završava odustajanjem od samoga tog osjećanja. Uporedo s tim
njega poučavaju da suzbije svjesnost o neprijateljstvu i neiskrenosti drugih;
ponekad to nije sasvim lako, pošto su djeca kadra da zapaze takva negativna
svojstva u drugih, a ne daju se tako lako zavarati riječima kao što obično čine
odrasli. Njima se, ipak, neko ne dopada, iako za to „nemaju jak razlog“ – sem
veoma jakog razloga što osjećaju da iz te osobe zrače neprijateljstvo ili
neiskrenost. Ova reakcija se ubrzo spriječava; djetetu nije potrebno mnogo
vremena da dospije do „zrelosti“ prosječne osobe i da izgubi smisao za
razlikovanje pristojne osobe od nitkova dok god ovaj ne učini nešto bezočno.
S druge strane, dijete
se tokom ranog vaspitanja poučava da gaji osjećanja koja uopšte nisu „njegova“;
posebno ga uče da voli ljude, da se sa njima ophodi nekritički ljubazno, i da
se smeši. Ono što možda ne postigne obrazovanje, obično se kasnije postigne
društvenim pritiskom. Ako se ne smiješite, o vama sude kao o „neprijatnoj
ličnosti“ – a potrebno je da vaša ličnost bude prijatna ako hoćete da prodate svoje
usluge, bilo kao konobar, kao prodavac ili ljekar. Samo oni u podnožju
društvene piramide, koji ne prodaju ništa do svoj fizički rad, i oni na samome
vrhu, ne treba da su naročito „prijatni“. Ljubaznost, raspoloženost i sve drugo
što se očekuje od jednog osmijeha postaju automatski odziv kojima neko rukuje
kao električnim prekidačem.
Svakako, u mnogim
prilikama osoba je svjesna da čini samo gest; u većini slučajeva, međutim, ona
gubi tu svjesnost, a time i sposobnost razlikovanja pseudo-osjećanja od
spontane ljubaznosti. U našem društvu ometaju se emocije uopšte. (…)
Istom izopačavanju
kome podliježu osjećanja i emocije, podliježe i originalno mišljenje.
Od samog početka obrazovanja, originalno mišljenje se ometa i u glave ljudi ulijevaju
se gotove misli. Taj postupak može se lako sagledati kada su posredi mala deca.
Svijet pobuđuje njihovu radoznalost, ona žele da ga uhvate fizički, kao i
intelektualno. Ona žele da saznaju istinu, pošto je to najbezbjedniji način da
se snađu u jednom neobičnom i moćnom svetu. Nasuprot tome, njih ne uzimaju
ozbiljno, i nije važno da li taj stav dobija oblik otvorenog nepoštovanja ili
tanane snishodljivoti uobičajene u opštenju sa svima onima koji ne posjeduju
nikakvu moć (na primjer sa djecom, starim ili bolesnim osobama). Mada se samim
ovim postupanjem veoma ometa nezavisno mišljenje, postoji i teža smetnja;
neiskrenost – često nenamjerna – koja je tipična za ponašanje prosječne odrasle
osobe prema djetetu. Ta neiskrenost djelimice se sastoji u fiktivnoj predstavi
o svijetu koja se djetetu pruža. Ona je otprilike isto toliko korisna koliko bi
čovjeku koji se sprema za ekspediciju u Saharu bila korisna uputstva o životu
na Arktiku. Pored te opšte pogrešne predstave o svetu, mnoge posebne laži teže
da prikriju činjenice sa kojima, iz različitih ličnih razloga, odrasli ne žele
da upoznaju djecu. Od rđavog raspoloženja roditelja, koje se racionalizuje kao
opravdano nezadovoljstvo djetetovim ponašanjem, do njihovih seksualnih
aktivnosti i njihovih svađa prostire se oblast sa kojom dijete „ne treba da
bude upoznato“ i njegova se raspitivanja neprijateljski ili učtivo ometaju.
Tako
pripremljeno, dijete polazi u školu, a možda i na koledž. Želim ukratko da
pomenem neke metode obrazovanja koji se danas koriste, a koji, u stvari, dalje
ometaju originalno mišljenje. Jedan od njih je isticanje poznavanja činjenica
ili, kako bih radije rekao, isticanje obaviještenosti. Preovlađuje patetično
sujeverje da se sve većim poznavanjem činjenica dospijeva do poznavanja
stvarnosti. Stotine razbacanih i nepovezanih činjenica trpaju se u glave
studenata; oni su zauzteti saznavanjem sve većeg broja činjenica, te im tako
ostaje malo vremena i energije za razmišljanje. Svakako, razmišljanje bez
poznavanja činjenica ostaje prazno i fiktivno, ali sama „obaviještenost“ može
upravo isto toliko da smeta razmišljanju koliko i njen nedostatak.
Izvor: Detinjarije.com