Kultura
Momo Kapor: Imati i nemati
Iz "Razmišljanja dokonog šetača".
Gladni stolećima, kupujemo više hleba nego što nam je potrebno. A, onda ga
bacamo. Hleb u đubretu nije dobar prizor. On sluti na zlo. I zlo dolazi.
Vidim, na trotoaru
kontejner za đubre. Nad njim nagnuta mlada žena u uflekanoj haljini, koja pamti
i bolja vremena. Nešto gleda. Nekome nešto govori.
Vidim, iz kontejnera
izlazi tamnoputa devojčica duge kovrdžave kose. Ona liči na Botičelijevog anđela.
Izranja iz đubreta kao mala Venera iz školjke i mutne morske pene koju je izbljuvao
grad.
Devojčica kaže
majci: „Nema…“
Ima li kraće i
strašnije reči u našem jeziku od tog večnog „nema“? Ta reč predugo traje.
Majka kaže: „Pogledaj
još malo…“, i dete ponovo iščezava u đubretu.
Stojim zapanjen
tim prizorom. Moj prijatelj, i sam siromašan, nikada ne baca ostatke hleba u đubre.
On ih stavlja u plastičnu kesu i polaže pokraj kontejnera. Hleb volšebno iščezava,
čim ovaj uđe u kuću. Glad ima četvore oči.
Gladni stolećima,
kupujemo više hleba nego što nam je potrebno. A, onda ga bacamo. Hleb u đubretu
nije dobar prizor. On sluti na zlo. I zlo dolazi.
Naši stari su
nas učili da podignemo komad hleba koji je pao na zemlju, da dunemo u njega, poljubimo
ga i prekrstimo se. Jedanput sam video princezu Jelisavetu kako podiže komad hleba
koji joj je pao, kako ga ljubi i krsti se. Dobar, zaboravljeni običaj, pun poštovanja
prema hlebu. Zaboravljen, kao i stara reč – zadužbina.
Stari beogradski
trgovci, proglašeni posle rata okorelim kapitalistima, ostavili su iza sebe zadužbine.
Šta je s novim?
Danas ima mnogo
bogatijih od njih, pa opet, niko ništa ne ostavlja. Stisli se i ćute. Naši, koji
su uspeli u belom svetu: naftaši, bankari, industrijalci… niko da pokloni gradu
česmu, javnu zgradu, skulpturu, stipendiju, topli obrok za sirotinju… Kome će sve
to da ostave? Svojoj deci? Ali, zna se: uvek postoji generacija koja stiče, i ona
druga, koja rasipa. Niko neće ništa poneti na onaj svet, kada jedanput bude odlazio.
Izgubljene su
sve vere, sem religije sticanja.
I ako su otimali,
krali, eksploatisali, cicijašili, stari trgovci, tadašnji kontroverzni biznismeni
su, opet, sve to ostavljali otačestvu, da nekako iskupe grešnu dušu. Šta mi da ostavimo?
Šta su naše zadužbine? Možda treba početi od nečeg malog, gotovo nevažnog? Svet
se ne popravlja velikim gestama, već sitnicama. Možda, za početak, treba ostavljati
stari hleb u plastičnu kesu pokraj kontejnera? Dve uvele viršle, dopola popijen
jogurt? Dotrajale cipele? Kakvo vreme, takve zadužbine! Mogu sasvim lepo da stanu
u plastičnu kesu.
Ostavljam je pokraj
kontejnera i okrećem se posle par koraka. Nestala je! Ta naša mala zadužbina nekada
se zvala sevap.
Šta je sevap?
To je kad činiš dobro delo, a ostaješ nepoznat. Nečija zahvalnost hranila bi tvoju
sujetu. Stara gospoda, u prevrnutim grombi-kaputima, obilaze pijace i skupljaju
lišće kupusa, poneki otkotrljani krompir, zaboravljenu šargarepu, dva lista zelene
salate… Prevrću po kontejnerima i izvlače novine i nedopušene cigarete. Zovu ih
– đubroselektori! Jedan nosi karirani kačket (znam i čiji je bio). Oni više nemaju
obavezu da budu gospoda. Oslobođeni su…
Nedavno sam u
nekim novinama, u dodatku „Nekretnine“, video fotografije vila na Dedinju koje se
prodaju. Bile su tu i cene: šest miliona evra, četiri i po miliona, tri miliona,
dva i po… Zanimljivo, među tim cenama nije bilo nijedne od milion evra – jedine
koju bi mogao da plati dobitnik Nobelove nagrade za književnost, koja toliko iznosi.
Neverovatno da najslavniji svetski pisac ne može da kupi ni najmanju vilu u jednom
kontroverznom beogradskom kraju. Od časa kad sam to saznao, prestao sam da se nadam
Nobelovoj nagradi. Ne vredi; ostaću zauvek u jednoj staroj kući, građenoj 1926.
godine, sa lipom, česmom i tri komšije u zajedničkom dvorištu, koje mi s vremena
na vreme donose tek ispečene uštipke ili parče gibanice.
Zanimljivo, novi
bogataši, potekli s juga, navikli na stari kraj, oko svojih vila na Dedinju podižu
visoke zidove sa prorezima, nalik na puškarnice, a jedan od njih je na ulazu u svoje
imanje podigao pravu Trijumfalnu kapiju. On ima i grb, koji je odnekud maznuo: na
njemu su dva lava (omiljene životinje u njegovom selu), ali ti lavovi nose bele
čarape na crne mokasine.
Nema većeg straha
od onog kad čovek oseti da će biti zaboravljen. Taj strah od zaborava nagonio je
najmoćnije ljude sveta da angažuju velike umetnike i da im budu mecene, pa su tako
Mediči i Sforce, kao i mnoge pape, unajmljivali Mikelanđela, Leonarda i Rafaela
da bi, upisani u istoriju njihovih dela, preplovili more vremena i zaborava.
Mladi ljudi, u
naponu snage i groznice sticanja, ne stižu da misle o tome.
Gutajući energiju,
vreme i prostor, oni veruju da su večni i ne sanjajući da će im sve to potrošiti
i upropastiti, već kao što to biva, naredna generacija. Zbog toga su najmudriji
od prebogatih još za života ostavljali zadužbine otačestvu koje ih i danas svakog
dana pominje. Ilija Milosavljević, zvani Kolarac, tako, ostavi Beogradu velelepno
zdanje, a njegovo ime se svake večeri još uvek pominje. On je bio iz sela Kolara,
sin abadžije i ratnika aba-Milosava, sa kojim je jednoga jutra 1813, bežeći od Turaka,
preveslao Dunav dok je za starim čunom plivao njihov jedini imetak – belo ždrebe
na povocu. Vidim to jutro u bledoj izmaglici reke. Otac i sin vežu svoj čamac za
daščani dok pančevačkog pristaništa. Tamo dalje je stočna pijaca na kojoj će Ilija
Kolarac postati najčuveniji trgovac nadmudrivši Grke, Cincare, Jevreje, Jermene
i Turke – postavši Ilija Srbijanac ili Servijaner, čiji će tovari brašna i krda
svinja zaploviti Dunavom ka gornjim mestima, a slava zasmetati knezu Milošu, dok
će zlato poteći rekom da bi se jednoga dana, mnogo godina posle njegove smrti, podigao
Kolarčev narodni univerzitet, u čijoj ćemo dvorani slušati Johana Sebastijana Baha
– hladne odseve metematike i kristala.
Treba se setiti
i preteče dobrotvora, grofa Save Vladislavića, zvanog Raguzinski. Bio je ministar
Petra Velikog i Katarine, i bogato je darovao manastir Žitomislići, koji su, inače,
kao ktitori, u četrnaestom veku podigli Hrabreni Miloradovići, preci znamenitog
ruskog Kutuzovljevog generala Miloradovića… Grof Sava Vladislavić je, inače, poklonio
Petru Velikom Puškinovog pretka, Abisinca Hanibala, koga je car oslobodio ropstva
i načinio od njega svog generala i plemića.
Hercegovac Luka
Ćelović, koji je u prestonicu došao sa dva dinara u džepu i kome je Jovan Dučić
davao novac za železničku kartu da se okane Beograda i vrati u Trebinje, neženja
i skroman čovek koji je čitavog života spavao na gvozdenom vojničkom krevetu, ostavio
je Beogradskom univerzitetu, sem velelepnog hotela „Bristol“, gotovo čitavu Karađorđevu
ulicu i park kod Železničke stanice.
Mogli bismo ovako
nabrajati do mile volje, sve do Igumanova, koji je svoju predivnu palatu poklonio
Pravoslavnoj crkvi, i Nikole Spasića sa zadužbinom u Knez Mihailovoj, da bismo se
na kraju setili mnogih bogataša kojima ne pada na pamet da daju ni mrvicu svoga
bogatstva narodu iz koga su potekli. Alavi, kao što ih je Bog dao, gutaju sve čega
se domognu, bežeći od genetske gladi koja ih razjeda iznutra.
Uz to, novopečeni
bogataši su izuzetne cicije, stipse ili džimrije, što bi rekao narod – naročito
oni što žive na Zapadu. Evro im je veliki kao kuća. Tako se nekako udesi da ja,
siromah, plaćam piće milionerima, jer oni nikada ne nose keš, a nemoguće je kreditnom
karticom platiti dva oštra pića u pabu. Zato su i bogati, jer nikada ništa ne plaćaju.
Ne plaća onaj ko ima, nego onaj ko se navikao da plaća.
Gle, trese se
imperija za koju smo verovali da će trajati večno. Pucaju banke kao prezrele tikve,
a kriza se širi sve do Evrope. Kažu da mi to nećemo osetiti, jer ionako nemamo para
koje bi mogle da propadnu. Kao tipičan Srbin, ja, na primer, u banci imam nekoliko
stotina evra, što se kaže – ni za sahranu. Nije mi žao i ako propadnu.
Ako ikada umrem,
što rekao drug Tito, moraće da me sahrane o državnom trošku, u Aleji zaslužnih građana,
gde ću ostatak večnosti preležati, siguran sam, uz nekog sa kim nisam govorio pola
života.
Bar ćemo se siti
naćutati.
Na kraju, setih
se divne misli koju je voleo da ponavlja moj pokojni prijatelj, Hilandarac, otac
Mitrofan: „Naše je samo ono što poklonimo drugima.“ A iz đubreta ponovo izlazi tamnoputa
devojčica blistavih očiju i kaže majci: „Nema!“ I pored svega, lepa i nasmešena,
ona izlazi poput zaštitnog znaka za nadu. U tom trenutku, nekome, ko zna zbog čega,
zastaje zalogaj u grlu.
izvor: Politika