
Kultura
Otkrivene tajne umjetničke zbirke Dvorskog kompleksa na Dedinju
NEMA više tajni o umjetničkoj zbirci Dvorskog kompleksa na Dedinju. One su otkrivene u luksuznom dvotomnom i dvojezičnom katalogu, koji je sinoć predstavljen u Belom dvoru. „Katalog državne umetničke kolekcije“ kruna je osmogodišnjeg istraživačkog rada istoričarki umjetnosti dr Jelene Todorović i mr Biljane Crvenković. U njemu su sva umetnička djela koja se nalaze u dedinjskim dvorovima.
Stvarana od tridesetih do osamdesetih godina 20. veka kolekcija sadrži 315 vrednih umetničkih dela. Beli dvor krase radovi poznatih umjetnika, među kojima su Nikola Pusen, Fransoa Mije, Jan Brojgel, a tu je i portret kralja Aleksandra Prvog, autora Paje Jovanovića. U Kraljevskom dvoru se nalaze dela Šarla Lebrena, Andree Aloviđija, Jakopa Grasija, Ežena Delakroa, Ogistena Pažua, Ivana Meštrovića, Frana Kršinića, Vlahe Bukovca...
- U stvaranju umjetničke kolekcije ključnu ulogu imale su dve ličnosti čije su ideje i vizije, ali i mogućnosti i interesovanja, oblikovale zbirku evropske umjetnosti. To su kralj Aleksandar Karađorđević i njegov brat od strica knez Pavle - kaže Jelena Todorović, jedna od autorki kataloga.
Odluke o
otkupu umjetničkih djela za Kraljevski dvor donosio je isključivo kralj
Aleksandar, ali zbirka evropske umjetnosti ne bi imala današnje obličje da nije
bilo kneza Pavla.
- Njegova kolekcionarska
interesovanja, veze sa galeristima, muzejima i velikim trgovcima umjetničkih djela
omogućila su mu da bude odlučujuća ličnost u stvaranju zbirke - objašnjava
Todorovićeva.
- Mada su finansijske mogućnosti mlade države bile prilično skromne, stvaranje državne umjetničke kolekcije bilo je jedan od prioriteta, pa su izdvajana značajna sredstva.
Pored toga, u
velikim umjetničkim centrima Evrope u ambasadama postavljani su posebni
izaslanici. Tako je Paja Jovanović bio i u Parizu i u Londonu po specijalnom
nalogu države i brinuo o umjetničkim djelima kupljenim za državnu zbirku.
Posebnu ulogu u kupovini imala
je i firma braće Divin, najprestižnija kuća za trgovinu umjetničkim djelima
prve polovine 20. vijeka.
Oni su imali odlučujuću ulogu u formiranju nekoliko velikih umjetničkih kolekcija u Americi i Evropi. Džozefu Divinu je knez Pavle povjerio neke od najvažnijih nabavki, kao što je bila kupovina slike „Tri monaha“ Nikole Pusena.
Zahvaljujući
Divinu kupljeno je i čuveno delo Rembranta van Rijna „Kvint Fibije Maksimus“,
kao i „Sveta porodica“ i „Portret mladića“ Palme Vekija, zatim „Otmica Evrope“
Veronezea...
Poslijeratni period obilježila
je temeljnija briga o kolekciji, koja je postala dio reprezentativnih objekata
pod direktnim nadzorom Kabineta predsjednika Josipa Broza. U tom periodu,
prevashodno su kupovana djela jugoslovenskih umjetnika. Strogo se vodilo računa
o tome da umjetnici iz svih republika i pokrajina budu zastupljeni.
- Ipak, za razliku od djela koja su u tom periodu bila poručivana za novoizgrađene oficijelne prostore, sa temama pregalaštva jugoslovenskih naroda, scenama iz NOB, radovi koji su kupovani za dedinjske dvorove imali su drugačiju tematiku - kaže Biljana Crvenković.
- Bile su to
pretežno mrtve prirode, aktovi i drugi intimistički prizori. Moguće je da
razlog ovakvog odabira leži u namjeni objekata - za prijeme i boravak stranih
državnika.
U tom svjetlu bi se mogli
tumačiti i otkupi djela Vlahe Bukovca, Hinka Juna, Frane Kršinića i drugih umjetnika
koji u svojim radovima predstavljaju prizore ženske intime i privatnosti ili
senzualnosti i lepote.
Na uobličavanju dedinjskog kompleksa bio je angažovan i Ivan Meštrović. Uglavnom je uradio biste koje se nalaze u enterijerima Belog i Kraljevskog dvora. Od umjetnika je poručena mermerna skulptura sfinge, o kojoj fotografije iz Vojnog muzeja svjedoče da je stajala u blizini Kraljevskog dvora. Oštećena je tokom Drugog svjetskog rata, pa je originalni Meštrovićev rad 1957. zamijenjen odlivkom u bronzi.
- Ključni
trenutak u afirmaciji jugoslovenskog identiteta kroz umjetnost bilo je
Meštrovićevo angažovanje - smatra Biljana Crvenković. - Njegova umjetnost
predstavljala je sinonim za vizuelno ostvarenje politike jugoslovenstva. Isto
tako, mehanizam stvaranja jugoslovenskog identiteta bila je i kupovina slika
različitih predjela nove države, kao i djela sa predstavama žanr scena iz
života Jugoslovena.
Osim „Borbe petlova“ Paje Jovanovića, koja je bila izložena u ulaznom salonu Kraljevskog dvora, zidove su krasile i „Tkalje“ Matije Jame, zatim „Savinjska dolina“ Line Crnčić Virant ili radovi ruskih i rumunskih umjetnika koji su putovali jugoslovenskim prostorima.
U dvorskom kompleksu nalazi se i nekoliko dela sa tematikom iz NOB-a, poput grafike Branka Šotre i slike „Prenos ranjenika“ Matije Zlamalika. Ovdje se nalazi i skulptura Antuna Augustunčića „Spomenik crvenoarmejcu“, koja je urađena po porudžbini u čast izginulih crvenoarmejaca prilikom oslobođenja Beograda 1944.
- Ta skulptura ukazuje na
tadašnju državnu politiku i interpretaciju istorije u kojoj je ključno mesto
imala sovjetska Crvena armija - tvrdi Biljana Crvenković.