Kultura

Premijera u Narodnom pozorištu Republike Srpske; Mrešćenje šarana

Likovi ovih istorijskih basni su lekovito amoralni. To je onaj Čehovljevski, nepatvoreni humanizam kakav osetimo u evropskoj dramskoj književnosti jednom u sto godina. (Egon Savin reditelj predstave)

Mrešćenje šarana! Pozorište, čarolija, premijera kultne predstave iz ugla novog vremena u režiji majstora Egon Savin-a! Imadoh sreću, pa dobih kartu. Bio je to moj prvi susret sa već legendarnom predstavom, o kojoj je gotovo sve rečeno! Aca Žak Popović-autor dosljedan svom principu kako misli da tako i živi je kontrapunkt njegovim junacima u drami koja slika ironiju u kojoj postoje skale i podskale presvlačenja u životnim stvarnostima, situacijama prema nuždi na koju ne mogu da utiču. Ironija i sudbina se prepliću u ovom komadu. 

Balkan je područje duha koji prema vremenu mijenja simbole, uniforme, košulje svojih psiholoških oklopa. Tu se smjenjuju vlasti, potkazivači, predatori, karijeristi, kurve, seljanke, prostaci, građanstvo s dobrim manirima, luđaci, profesori sumnjivog morala, ideologije, svjetonazori! Popović maliciozno hvata geste, postupke, njihove posljedice i baca nam ih pred oči! Glad za boljim životom je potka koja se provlači prestavom u kojoj likovi koji sudjeluju u njoj nemaju realnog temelja za takvu želju. Ipak se dovijaju svako na svoj način u širokoj paleti dostupnih dosjetljivosti, već prema datoj prilici. Popović ovom dramom pokazuje svoj raskošan talenat o pojavama koje se ne bi tako vjerno mogle predstaviti da ih sam autor nije proživio i plaćao svojim živcima, vremenom, patnjom, krvlju, te otuda i dubina samog smisla koji se ocrtava kao trag sječiva iz kojeg su ostali trajni ožiljci na koži vremena. 

Takvi ljudi su rijetki, te ih društvo identifikuje kao neprijatelje koji znaju izvući na svjetlo dana sve slabosti, pogreške, negativnosti jedne epohe i onih koji ju obilježavaju, oličavaju, a obično su skriveni iza titula, namještenja, vlasti. Nije li autor ozbiljno shvatio umjetnost, život! Nije li to sama uloga umjetnosti da pokaže kud ljudi ne trebaju ići i šta ne trebaju raditi! Da, tako se stvara i živi, ali isto tako se okrene svo licemjerstvo, sva hipokrizija, sva zloća od kojih se može imati koristi (ali samo privremeno) protiv sebe. Neko će to nazvati dosljednost, konzistentnost, izuzetnost u iskrenosti. "Mrešćenje šarana" je prirodan proces transcedentacijom prenesen u vrijeme pomicanja granica (ne)ukusa koje plete radnju iz koje se oslikavaju likovi, njihove prave prirode pred nužnošću sile koja nije utemeljena na prirodnom poretku logike koja bi trebala da je temelj razuma. Sjajno slikanje devijacija, poltronstva, mazohizma, seksualnog nagona lišenog osjećaja, podređenog tjelesnom zadovoljenju u nedostatku duhom ispunjenog mira, spokojstva. Brutalnost kojom se javnost obrušavala na ovog sjajnog pisca za njegovog života kako on sam ovu pojavu karakteriše i vidi: "Ne znam da li je nužno napominjati da su sredstva javnog obaveštavanja u svemu tome predano i zaglušujuće, neizostavno učestala utrkujući se ko će u osudama otići dalje u bezočnoj brutalnosti nasrtaja na moje dostojanstvo!", dovoljno prestavlja sliku njene oboljele strukture kad se nađe pred razumom, istinom, neponovljivim i neodoljivim u djelu ovakvog kalibra i vrste. Kredo kojim se u svom 4 decenije dugom radu pisanja-slikanja na dramski način vodi autor se ipak može sažeti u nekoliko riječi: "Pitao sam ga da mi objasni o čemu se radi, a on je stalno ponavljao; (postoje ljudi i neljudi, sve ostale podele su lažne) (citat reditelja u predgovoru ovom komadu)! 

Mrešćenje šarana je djelo kojim je otvorena jubilarna 85. sezona u Narodnom pozorištu Republike Srpske! Gledaocima, ljubiteljima pozorišno-scenske umjetnosti je predstavljena drama rijetko dobra dva majstora ove umjetnosti (autor i reditelj) sa sjajnim glumačkim ansamblom koji će vam držati pažnju cijelih sat i po, a da ne osjetite ni jednog trenutka da ste uzalud bili na takvom mjestu. Naprotiv, izaći ćete iz pozorišta bogatiji sa mnogo dobrog, sa mnogo jasnijom slikom svijeta onakvog kakav on može da bude i kakav biste željeli izbjeći kad imate mogućnost odabira! Toplo preporučujem posjetu ovoj predstavi-čaroliji koja je izronila iz prošlog vremena, ali koja na posredan način sa svojim univerzalnim vrijednostima valorizuje današnje mjerila koja će ostati kao zapis nas samih i naše karakterizacije prilika sa kojim se susrećemo, a što će biti posljedica i predmet bavljenja nama neke buduće možda ne tako daleke generacije stvaralaca.

autor Darko Tomić

Komentari
Twitter
Anketa

Koliko ste vi lično zadovoljni 2024. godinom?

Rezultati ankete
Blog