Kultura
Strip se vratio na "velika vrata"!?
Za strip je, čini se, nastupilo "zlatno doba" u pop kulturi zahvaljujući, prije svega, visokobudžetnim holivudskim ekranizacijama DC-jevih i Marvelovih stripova.
Kao potvrda tome, može da posluži i nedavna prodaja prvog broja "Supermena" za rekordnih 3,2 miliona dolara.
Upravnik biblioteke Јugoslovenske kinoteke Borisav Stanojević podsjetio je da je u 20. vijeku popularna kultura počela da zauzima mjesto ozbiljne, akademske kulture, navodeći Fabriku umjetnosti Endija Vorhola, kadrove koje je štampao na velikim formatima i koji su dobili mjesto u značajnim muzejima.
"Polako je i strip došao na red i normalno je da je što stariji to vrijedniji, ako ne umjetnički, onda materijalno, naročito u Americi, gdje, na primjer, poglavica od drveta koji je na Divljem Zapadu reklamirao duvan ili stari automat za koka kolu postižu enormne cijene", rekao je Stojanović.
Što se tiče poplave filmova po "Marvelovim" stripovima u aktuelnoj holivudskoj produkciji, podsjeća da je svojevremeno "DC" bio u ekspanziji. "Opet, to se dešava u Americi, koja sve više preuzima ulogu svjetskog policajca i bitno joj je da jedan lik kao Kapetan Amerika, obučen u američku zastavu ili, npr. nordijski bog Tor predstavljaju sistem vrijednosti koji ona smatra važnim i pokušava da nametne ostatku svijeta", rekao je on.
Strip autor i reditelj Aleksa Gajić duhovito je prokomentarisao prodaju prvog broja Supermena za 3,2 miliona dolara - "šta manje očekivati - kad je strip Super!" "Šalu na stranu , strip se putem visokobudžetnih filmova vraća u centar pažnje. Filmske verzije avantura poznatih strip heroja nisu ništa novo, to se oduvijek radilo. Ipak, svjedoci smo da su u zadnjih desetak godina ta ostvarenja izuzetno skupi i kvalitetni filmovi koje podržava nevjerovatna marketinška mašinerija", rekao je on.
Urednik izdavačke kuće "Čarobna knjiga" koja ima bogatu strip produkciju Borislav Pantić kaže da se istorija stripa danas posmatra sa pažnjom kakvu imaju najznačajnije oblasti pop kulture, rok muzika i filmovi. "Nije zato čudno što se rijetka materijalna svjedočanstva ranih dana stripa tretiraju sa obožavanjem kakvo je rezervisano za umjetnička djela i najrjeđe antikvitete kulturne istorije 20. vijeka", rekao je on.
Pantić smatra da su Marvelovi i DC-jevi stripovi, zbog svoje vizuelne atraktivnosti, dinamičnosti i maštovitosti, postali veoma zanimljivi za filmsku adaptaciju otkada su stvaraoci iz ove oblasti ovladali moćnim vizuelnim efektima. "Popularnost filmova snimljenih na osnovu stripova uticala je i na probuđeno interesovanje publike za strip. Ipak, ovo sada je drugačija vrsta zainteresovanosti nego što je to bilo nekoliko decenija ranije. Više ne možemo očekivati ogromne tiraže, jer strip danas čitaju posvećeni zaljubljenici, koji očekuju kvalitetne, dobro opremljene knjige, a ne jeftina novinska izdanja", rekao je on.
Na pitanje da li je Holivud postao jedan veliki Marvel, zbog ekranizacije njegovih strip junaka, Pantić odgovara da holivudski studiji imaju tendenciju da idu iz krajnosti u krajnost, što ne iznenađuje - jer on film posmatra više kao biznis nego kao umjetnost. "Tako se desilo da je i adaptiranje superherojskih stripova, koje predstavlja veliki izazov za studije i koje je obradovalo ljubitelje stripova i filmskih spektakla, postalo dominantna preokupacija Holivuda. Mene raduje svaka dobra adaptacija superherojskih stripova, ali čini mi se kao da su zanemarene neke druge mogućnosti stvaranja dobrih naučnofantastičnih filmova", rekao je on.
izvor: Tanjug