Kultura
Aleksandra Čvorović: Nadrastanje (poezija)
Čovjek, Žena, Prostor – Dijalektika poetske zbilje danas
Otvaram „Nadrastanje“ – zbirku pjesama Aleksandre Čvorović. Čitam, i u mislima stvaram predodžbu galerije slika iz stihova pjesama.
Vješto preplitanje simbola sa pojavama ima odlike zasebnih razumljivih, čitljivih cjelina podvučenih snažnim metaforama. Uvezani segmenti čine zasebnu poruku duboke pozadinske tajnovitosti nalik „Slučajevima“ Danila Harmsa. Nameće mi se misao o potrebi priznanja prisutnosti odlike duboke umjetnosti. Na pravom sam tragu! (Pomislih)
„Ne
razumijem tvoje poteze/ukoliko ne ugrožavaju moje planove!“ i na kraju poentu
„Gdje
san o ljepoti postaje/Neizvjesnost buđenja u gubitku.“ Aleksandru Čvorović
ova zbirka odaje kao vještog žonglera riječima kojeg se rijetko susreće u
savremenoj ženskoj poeziji srpskoga
jezika.
To je poezija prigušene strasti u kojoj se
žale Tereza iz Avile, Saloma i Sopfa udružene u tihim šapatima koji razdiru
podsvijest i vape kao najsnažnija zvona u svom jeku.
Pjesnikinju je teško uhvatiti u zamci
monolitnog komada uobličenog shvatanja. Ne daj Bože uobičajenog. Scene iz
pjesama pršte reflektivno sugestivnim nabojem. Ona se igra sa situacijama: „Jednom ćeš u začaranom vrtu/ugledati vrata
koja vode bilo kuda.“
Čak i u trenucima bespomoći, bolesti koja ju
prikiva za krevet njoj je u svijesti bijeg: „Tako bih rado ustala i odšetala/Ostavila prazan krevet za
sobom/Slobodno udahnula miris svijeta/Valjda baš tako smrt izgleda.“
Aleksandra Čvorović u svom poetskom traganju
nailazi na različite svjetove, možda i bez želje da ih upoznaje (jer za to nema
vremena) ali ih silno dobro identifikuje, opisuje i ta pročišćenja kroz katarzu
dijeli zajedno s nama. Na svu sreću.
Sa čim uporediti poeziju Aleksandre Čvorović?
Ona je svoja ni manje ni više od onoga koliko je Isidora Sekulić precizna,
istančana i proračunski revna. Ona je u stanju od običnog kućnog posla kao što
je peglanje košulja, „kuhanje bezukusne
hrane“ za svu „gorčinu i osjećaj bezvrijednosti“ ipak na kraju pjesme spoznati da „samoća je blagoslov pogledajte Bogu u oči.“ I
kad ne postoje strofe tu misao traje, teče u paralelnim ravnima.
Poezija „Nadrastanje“ je kaleidoskop u kojem
se prelijevaju boje i to one koje je pjesnikinja podesila da izgledaju posebnim
i jedinstvenim, u svojstvu njenih zakonitosti.
„Grli
me baršunasta mekoća ogrtača/U polumraku otvaram kutiju za nakit/Bocnula me
podivljala grana bisera/kap krvi je
rubinska orhideja/i svjetlaci kupinovog vina.“
A, da bi se skrenula pažnja sa bola koji je
tu, i koji može da podbode: „U mojoj
mašti čudesno blago gusara/Leptiri i vilini konjici/sletjeli na lopte od
ćilibara/tirkizna lica i kornjače od žada/u okovima od bijelog zlata/svijetle u
mraku poput Aladinovog blaga.“ (Kutija za nakit)
Aleksandru Čvorović možemo naći u dvorcu
raskošnih odaja poezije u različitim raspoloženjima! Ona: „Privlači pažnju/čista moć/znala sam.“
Ona može biti: „Hiperbolična/autentična/skrivena u tekst/utkana/rastakana/oplakana.“
Ali isto tako duboko svjesna svoje misije,
one koju je sama odredila da joj bude sudbina, koju nosi kao žrtva, a potom i
kao ponos u njenom dostojanstvenom odabiru.
Pjesnikinja dalje priča „jednu priču“ (u stihovima dakako) „Ogorčena na odgovornost koju nosi/u velikom
iskušenju da posrne i ostane ležati/Da kaže ja više neću!/pa neka se sruši
cijeli surovi svijet čija konstrukcija opstaje na tački dodira/položenoj na
onaj najbolniji pršljen na kičmi.“
Poetika „Nadrastanja“ je poetika bola skopčana
sa svojim dijelovima i servirana kao neminovnost.
Pjesnikinja je ušla u njen lavirint,
dešifrovala ga i ukazala na većinu njegovih oblika.
Bol je nije mimoilazila, ali se s njom
hrabro hvatala u koštac. Borila se s njom kao mnogo žena iz naše Krajine (koja
je postala istorijskim usudom u metafori „krvava košulja“) vjerodostojnim načinom bez gubitka vjere,
nade.
Kad bi bol oslabila, kad bi ga savladala
pjesnikinjina volja ona bi se preobrazila u „Grešnicu“ te: „Duge vijugave
mračno- zelene slutnje/isparavaju u dahu alkohola“ kroz koje ona sanja slobodan let, „Voljela bih slobodno letjeti/ovim mračnim
brlogom punim izmeta.“
Kad i taj nagon ugasi pjesnikinja se vraća
svom osnovnom poslu; ona postaje vjetar, „jurim
ka istoku/ (dok) sunce tek sanja
rosu“, i to pismo završava sa; „i
pišem ponekomu o nečemu/o sebi, samoći i koječemu.“ (Pismo s ove strane)
Aleksandra Čvorović zna da oprašta,
(Oproštenje) jer je pjesnikinja sa duboko usađenom sviješću da; nema li se
oprosta, sve postaje otrovno isparenje u kojem prvo nestaje razum preobražen u
halucinacije, opsjene, a potom se gasi i sam život poput zadnjih zvijezda na
praskozorju jutra.
Kroz sva ta iskupljenja, pročišćenja,
opraštanja ona postaje na kraju za svoj trud ono što je priželjkivala; (Mudra
žena) Cijena je svakako visoka. Pjesnikinja ju plaća i sada zna da se služi
„oružjem“ koje se ne može kupiti, nego
samo zaslužiti.
„Obilježeni
teškom mjerom sopstva/ne letimo jer pozlata krila hrđa/izjedena gorčinom
neprijateljstva/Većina griješi, ništa nije kao što izgleda/Mnogo je knjiga na
policama prostora i vremena.
„Važno
je kako povlačimo konce“ jer „Mi smo stvaraoci stvarnosti.“
„Nadrastanje“ počinje kao „Čovjek“ kojemu se
pridružuje „Žena“ te udruženi u „Prostoru“ postaju poetski kosmos kojeg kite
stiho-upućene zvijezde koje svjedoče vremenu koje je naše i koje će postati
(kad nas ne bude na zemlji) svjedočanstvo o gomili iskrica skupljenih u
svijetleću lebdeću loptu bez mogućnosti ignorisanja.
„Nadrastanje“ je borov hlad na zamornoj
vrućini putniku željnom predaha kojeg prožima miris smole-tamjana.
Aleksandra Čvorović je zbirkom „Nadrastanje“
poručila haljinu od mašte koju nije tek bilo koji krojač sposoban skrojiti.
Dijalektika strukture te mašte jeste
refleksija u slutnjama i željama. Literarni sladokusci će pronaći tu dvorac u
kojemu postoje sobe pune ogledala u kojima će se čitaoci ogledati u mnogim
svojim svojstvima, računajući na svoj odraz i sa podova i stropova popločanih
staklom ispod kojega je navučen fini sloj srebra.
Ako ste sami pisac, nećete ostati
nepotaknuti motivima i pobudom da sami uđete u prostor stvaranja poneseni
obiljem motiva vrijednih pažnje i novoga stvaranja.
Jer; „Vizionarski
dar me obuzima/i vječna čežnja za apsolutom/materijalizuje se na dohvat
ruke/Zlatna svjetlost spoznaje sluti/prisutnost svevišnjeg u svakoj ćeliji!“
Tu sve vrvi od mnoštva simbola (kako piše
Bodler): „Priroda je hram gdje sa stuplja
živog/splet nejasnih riječi kola/Tu čovjek prohodi kroz šumu simbola/što na
njega motre oka nepovjerljivog!“
Povrh melanholije nalazi se radost, ne kao
dominanta, ali svakako kao svojevrstan „začin“: „Lijepa pratilja moćnih džinova/ne iscrpljuje druge da iscvjeta
raskoš/egzotični leptir koji ne pije krv/Rijetka radost u svijetu
grabežljivaca.“ (Orhideja)
Čitajući „Nadrastanje“ čitalac se može
prisjetiti Marine Cvetajeve, Ane Ahmatove, Wislawe Szymborske kod kojih je
snaga naracije i poimanja motiva jednako značajna i ravna sceni usijecanja
bodeža u vlastitu kožu.
Pjesnikinja doživljava svoj i tuđi svijet iz
vlastite vizure sa otvorenim pitanjem o postojanju čitaoca koji je shvata, ali
i koji može da je doživi na način kako ga ona priželjkuje; „Postoji li čitalac?“ Ona se takođe brine
da nije otišao na stranputicu, zalutao, te brigu ispoljava brižnim riječima
roditelja upućenog vlastitom djetetu i dodaje:
„Ima li ga/
Pa makar da je mali/kao čioda/palčić/naprstak/makar da je duh/vatra/dim/da ga
ima i kad ga nema/da samo pričaju da postoji/a niko ga nikad vidio nije.“
piše: Darko Tomić