Republika Srpska
Srpska širi mrežu puteva
Ukoliko sve bude po planu, do kraja 2020. godine RS će dobiti moderan izgled. Kinezi zainteresovani za gradnju auto-puta Brčko - Bijeljina i Banjaluka - Split
Izvor:Večernje novosti
Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Nedeljko Čubrilović potpisao je u četvrtak memorandum o razumjevanju sa predstavnicima Kineske korporacije za puteve i mostove, koji su zainteresovani za gradnju auto-puta od Brčkog do Bijeljine.
Samo dan ranije, predstavnici kineske kompanije „Sinohidro“ izrazili su zainteresovanost za učešće u izgradnji auto-puta, na dionici od Banjaluke do Mliništa i dalje prema Splitu, o čemu vode razgovore i sa predstavnicima Federacije BiH i Republike Hrvatske.
Razgovori o ovom projektu biće nastavljeni u prvoj polovini maja, kada se očekuje usaglašavanje načina konkurisanja kod kineskih banaka - kaže ministar Čubrilović.
I dok su ova dva projekta sa Kinezima prilično „na dugom štapu“, u Srpskoj je trenutno u toku gradnja auto-puta Banjaluka - Doboj, tačnije dionice od Prnjavora do Doboja, koja teče „punom parom“, a početak gradnje dionice od Banjaluke do Prnjavora očekuje se tokom ove godine. Gradnja ovog auto-puta bi trebalo bi da bude završena krajem 2015, najkasnije početkom 2016. Izvođač radova je konzorcijum koji čine domaći „Integral inženjering“ Laktaši i makedonski „Granit“. Isti izvođači gradiće i drugu dionicu, a obije su duge oko 36 kilometara, odnosno 72 kilometra od Banjaluke do Doboja.
Za dionicu od Doboja do Prnjavora, Evropska banka za obnovu i razvoj obezbijedila je kredit od 150 miliona evra, a od Prnjavora do Banjaluke, Evropska investiciona banka obezbedila je kredit od 160 miliona evra.
Auto-put koji je takođe izvjestan, a koji djelimično prolazi kroz Srpsku je Koridor 5c, koji ide od Svilaja kod Broda na sjevernoj granici BiH sa Hrvatskom, preko Doboja, Sarajeva, sve do luke Ploče.
Po svemu sudeći, dionicu od 46,6 kilometara ovog auto-puta kroz RS gradiće konzorcijum velikih firmi - austrijski „Štrabak“ i francuski „Buik“, a predračunska vrijednost projekta je 350 miliona evra. Ostaje da Vlada RS detaljno pregleda ponudu koju je uputio ovaj konzorcijum i ako da „zeleno svetlo“, to bi bio prvi model javno-privatnog partnerstva u gradnji auto-puteva kroz BiH. Završetak gradnje auto-puta Koridor 5c kroz BiH, kako najavljuju iz državnog Ministarstva transporta i komunikacija BiH, očekuje se do kraja 2020.
Jedini auto- put čeka most
Zasad jedini autoput koji je u upotrebi u Srpskoj je auto-put Banjaluka (Klašnice) - Gradiška, dužine 32 kilometra, pušten u saobraćaj novembra 2011. godine. Ovaj auto-put završava u blizini Gradiške u mjestu Čatrnja, odakle se lokalnim putem dolazi do starog mosta u Gradišci, da bi se spojio sa auto-putem Beograd - Zagreb, potrebno je napraviti most na Savi sa čijom gradnjom odugovlači Hrvatska. Srpska je više puta saopštavala da ima obezbjeđenu polovinu sredstava za gradnju mosta.