Republika Srpska
Čubrilović: Održivost avio-linije Banjaluka – Beograd neće biti upitna
BANJALUKA - Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Nedeljko Čubrilović najavljuje da je sve spremno za početak gradnje druge dionice autoputa od Prnjavora do Banjaluke i očekuje da će potpisivanje ugovora sa najpovoljnijim ponuđačima na tenderu "Integral inženjeringom" i skopskim "Granitom" biti okončano u toku narednih 30 dana.
izvor: Srna
Čubrilović navodi da je rok za dostavljanje
finansijske ponude konzorcijuma "Buig" i "Štrabag" za izgradnju dionice
koridora "Pet ce" kroz Republiku Srpsku pomjeren za 14. mart. On vjeruje
da će ove kompanije uz dodatne napore dati ponudu o kojoj ima smisla
pregovarati.
"U proteklom periodu postignut je dogovor o mnogim elementima
ponude, ali imamo razmimoilaženja u vezi sa samom projektom zbog visokih
nasipa i hidroelektrana koje tek treba da budu sagrađene na tom
području, kao i zbog koncesija privatnom partneru koji treba da gradi te
elektrane. Ukoliko dobijemo izrazito visoku ponudu, pretpostavka je da
Srpska to neće moći da finansijski podrži i zbog toga je rok pomjeren do
polovine marta", pojašnjava Čubrilović.
On je za narednu godinu najavio i početak izgradnje mosta na Drini u
Bratuncu, u skladu sa protokolom potpisanim sa Vladom Srbije.
Kada je riječ o izgradnji mosta na Savi kod Gradiške, ministar
ističe da su sve pretpostavke koje su se ticale Republike Srpske i BiH
za raspisivanje tendera - ispunjene, ali da, s obzirom na to da je
hrvatska strana uvijek pronalazila način da ne uđe u taj projekat, ne
može dati odgovor da li će se to desiti polovinom naredne godine.
"To je bila politička odluka - nekad su nas ubjeđivali da čekaju da
prođu jedni, pa drugi izbori... Mi smo išli i na to da uđemo u izgradnju
bez njihovih sredstava, pa da ih refundiraju kad se stvore uslovi, ali
hrvatska strana nije prihvatila ni jednu od ponuđenih varijanti.
Posljednje saznanje je da očekuju besplatna sredstva od EU, a s obzirom
da su ona ušla u neke budžete za period od 2014. do 2020. godine, nadam
se da će to biti u narednoj godini", navodi Čubrilović.
On napominje da je 2013. godinu obilježio završetak velikih
infrastrukturnih projekata u Srpskoj, među kojima su prevoj "Čemerno" i
tunel "Stambulčić", ali i početak novih – gradnje autoputa
Banjaluka–Doboj, te uspostavljanje aviosaobraćaja sa Beogradom na
ekonomskim osnovama.
Održivost avio-linije Banjaluka – Beograd neće biti upitna. Ministar
napominje da je "Er Srbija" spremna da tu liniju u početku finansira,
svjesna činjenice da će to u prvo vrijeme biti sigurno sa gubicima.
Raduju posljednje ocjene da linije Banjaluka i Prag imaju najveću
potražnju.
"Otvorene su linije za još neke destinacije u regionu, kao što su
LJubljana, Sofija i Budimpešta i, ako u poređenju sa navedenim gradovima
Banjaluka i Prag već sada imaju svoje prednosti, može se očekivati da
ta linija bude i ekonomski opravdana. Već imamo slučajeve da ljudi iz
Pariza čekiraju karte za Banjaluku i, kada marketing odradi svoj dio
posla, mislim da održivost te linije neće biti upitna", rekao je
Čubrilović.
On napominje da je delegacija Ujedinjenih Arapskih Emirata tokom
nedavne posjete Banjaluci pokazala interes za dogradnju banjalučkog
aerodroma i njegovo osposobljavanje za kargo-letove, kao i za stanje
infrastrukture željezničkog saobraćaja.
"Ti sastanci su bili u domenu početnih razgovora i oni su tražili
još neke dodatne informacije od Ministarstva u pisanom obliku. Oni
pregovaraju i sa drugim aerodromima u BiH, prije svega sa Mostarom i
Tuzlom, a za koju će se varijantu odlučiti predstavljaće čisto njihovu
ocjenu", rekao je Čubrilović.
Komentarišući stanje u "Željeznicama Republike Srpske", Čubrilović
ocjenjuje da, izuzimajući kraće nesuglasice sa "Željeznicama Federacije
BiH", one trenutno ostvaruju pozitivne pomake u prevozu tereta i povećan
ukupni prihod, koji nisu dovoljni, ali predstavljaju dobar pokazatelj.
"Teško je reći da li je riječ o trendu stabilizacije u ovom
preduzeću, jer to prije svega zavisi od privrede i razvoja teretnog
saobraćaja. Iza kreditnih linija mora da stane država koja će osposobiti
našeg operatera i našu infrastrukturu. Sigurno da u kratkom periodu ne
treba očekivati nikakva spektakularna rješenja i stabilnost, ali mjereći
sa drugim željeznicama u okruženju, pa i prema ocjeni regulatora za
željeznički saobraćaj, naše željeznice su jedne od najboljih", rekao je
Čubrilović.
Ministar je ukazao na dobru saradnju sa Ministarstvom unutrašnjih
poslova i Agencijom za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske, koja se
ogleda u aktivnostima Savjeta za bezbjednost sobraćaja.
On je za narednu godinu najavio i izmjene i dopune Zakona o osnovama
bezbjednosti saobraćaja na putevima Republike Srpske, koje će
predvidjeti pooštrene kazne za prekoračenje brzine, alkohol i definisati
ponašanje mladih vozača.
"Biće finansiran održiv sistem za bezbjednost saobraćaja, provjere
dionica puteva sa najvećim brojem nezgoda i kontrole tehničkih pregleda
posredstvom stručnih institucija. Moramo da radimo i sveobuhvatne
medijske kampanje kada je riječ o brzini, konzumiranju alkohola,
vezivanju pojaseva, pješacima i, prije svega, djeci", rekao je
Čubrilović u intervjuu Srni.