Vijesti
Vlada RS utvrdila dopune i promjene u obrazovnom sistemu
Vlada Republike Srpske utvrdila je danas, na 36. sjednici, održanoj u Banjoj Luci između ostalih i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju.
izvor: Frontal
Kako se navodi u vladinom saopštenju razlozi za donošenje izmjena i dopuna Zakona o visokom obrazovanju sadržani su u potrebi preciznijeg formulisanja pojedinih odredaba koje se odnose na prava studenata a tiču se oktobarskog ispitnog roka, trajanja apsolventskog staža i prestanka statusa redovnog studenta, kao i odredaba koje se odnose na status visokoškolskih ustanova jer su dosadašnje formulacije ovih odredaba Zakona dovodile do različitih tumačenja od strane visokoškolskih ustanova, a samim tim i do različite primjene navedenih odredaba na visokoškolskim ustanovama.
Pored visokog obrazovanja Vlada je utvrdila je Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju, kao i
Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju.
Razlozi za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju su neprimjenjivost i nedorečenost pojedinih odredaba važećeg Zakona, koje je uočilo Ministarstvo prosvjete i kulture, Republička uprava za inspekcijske poslove, Republički pedagoški zavod, Sindikat obrazovanja, nauke i kulture, aktivi direktora i pojedine škole prilikom primjene ovog zakona.
Razlozi za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju su neprimjenjivost i nedorečenost pojedinih odredaba važećeg Zakona, koje je uočilo Ministarstvo prosvjete i kulture i pojedine škole prilikom primjene ovog zakona.
"Tokom primjene Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju pokazalo se da su pojedine odredbe neprimjenjive i nejasne, pa je to jedan od razloga za izmjenu i dopunu Zakona. U tom smislu pojačana je disciplinska odgovornost učenika, preciznije je definisano ko se bira za učenika generacije, kao i obaveza Školskog odbora da donese odluku o žalbi na rješenje o isključenju učenika iz škole u roku od 30 dana od dana prijema žalbe. Takođe, precizno je definisano da je četvorogodišnje trajanje studijskog programa prvog ciklusa studija uslov za obavljanje poslova nastavnika, stručnog saradnika, sekretara škole i računovođe. Isto tako, jasnije se definiše inspekcijski nadzor Republičke prosvetne inspekcije. "
Pored toga, razlog za donošenje ovog nacrta zakona je usklađivanje Zakona sa Zakonom o administrativnim taksama, s obzirom na to da se tim zakonom utvrđuju administrativne takse za spise i radnje u postupku pred republičkim organima uprave. Izmjenama i dopunama Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju vrši se usklađivanje i sa Zakonom o radu, u dijelu koji se odnosi na prijem pripravnika na radno mjesto nastavnika i stručnog saradnika.
Pored toga, predviđen je izuzetak od pravila da se radni odnos zasniva putem javnog konkursa u slučaju iznenadnog odsustva nastavnika zbog bolesti i drugog opravdanog odsustva, a obavljanje poslova ne trpi odgađanje, kada direktor škole može bez raspisivanja javnog konkursa zaključiti ugovor o radu na određeno vrijeme sa nastavnikom u trajanju do 60 dana.
Takođe, ovim zakonom se predviđa osnivanje razrednog vijeća kao stručnog organa škole koji čine nastavnici koji predaju u odjeljenjima određenog razreda.
Na današnjem zasjedanju Vlada je utvrdila i Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o naučnoistraživačkoj djelatnosti i tehnološkom razvoju.
Kako se ističe u odluci dosadašnje sprovođenje Zakona o naučnoistraživačkoj djelatnosti ukazala je na potrebu da se određene odredbe Zakona preciziraju ili definišu na drugačiji način, s ciljem da se stvore povoljniji uslovi i pretpostavke za naučnoistraživački rad i razvoj tehnologija u Republici Srpskoj. Budući da je oblast naučnog i tehnološkog razvoja veoma dinamična sa aspekta razvoja visokog obrazovanja i potreba privrednog i društvenog sektora, kako u Republici Srpskoj tako i u svijetu, posebno Evropskoj uniji, neophodno je uvažavati ukupan socioekonomski kontekst koji se odražava i na primjenu Zakona o naučnoistraživačkoj djelatnosti i tehnološkom razvoju.
Ističe se da radi podizanja kvaliteta naučnog kadra u Republici Srpskoj, potrebno je izbore u naučna zvanja uskladiti sa međunarodno priznatim standardima u ovoj oblasti.
"Zbog toga su definisani kriterijumi za sticanje naučnih zvanja, u kojima se, pored naučnog stepena doktor nauke iz odgovarajuće naučne oblasti i provedenog izbornog perioda u odgovarajućem naučnom zvanju, po prvi put, uvodi kriterijum naučne kompetentnosti kandidata. Naučna kompetentnost kandidata određuje se na osnovu ukupne izračunate vrijednosti koeficijenata kompetentnosti naučnoistraživačkih radova, odnosno rezultata kandidata."
Nacrtom zakona se preciziraju grupe, odnosno vrste naučnoistraživačkih radova, odnosno rezultata za koje se utvrđuje vrijednost koeficijenta kompetentnosti.
Takođe, propisano je da ministar donosi pravilnik kojim se propisuju kriterijumi za sticanje naučnih zvanja, vrijednost koeficijenta kompetentnosti naučnoistraživačkih radova, odnosno rezultata i minimalni kvantitativni uslovi za sticanje naučnih zvanja u svakoj od naučnih oblasti. Prilikom izbora u naučno zvanje ili ponovnog izbora u isto zvanje, pored navedenih kriterijuma, uzima se u obzir i citiranost naučnih radova (bez autocitata), dokazana sposobnost autora u rukovođenju zadacima i projektima i učešće u međunarodnoj saradnji.
Usvojen Prijedlog strategije borbe protiv korupcije
Vlada Republike Srpske usvojila je danas Prijedlog strategije borbe protiv korupcije u Republici Srpskoj od 2013. do 2017. godine.
U skladu sa svojim programskim opredjeljenjima i definisanim prioritetima, Vlada Republike Srpske pristupila je izradi nove Strategije borbe protiv korupcije, koja predstavlja nastavak ranijih sistemskih aktivnosti, ali koja se u odnosu na prethodni strateški ciklus (2008–2012) odlikuje novim metodološkim pristupom kada je u pitanju suočavanje s ovom problematikom.
Kako navode u Vladi, prvi put se, naime, u formulisanju strateških ciljeva polazi od sagledavanja stanja unutar samih institucija, kroz tzv. procjenu rizika od nastanka korupcije.
Taj pristup omogućava da se na osnovu uočenih nedostataka u funkcionisanju, te identifikacije potencijalnog prostora za nastanak raznih nedozvoljenih pojava, utvrde prioriteti, ciljevi, a kasnije i konkretne aktivnosti za svaku od institucija.
Dalje, Strategija je sveobuhvatna, i uključuje privatni sektor, kao i saradnju sa nevladinim organizacijama. Takođe, prvi put se uvodi obaveza izrade planova integriteta u javnom sektoru. Konačno, Akcioni plan, kojim će sadržaj Strategije biti konkretizovan posredstvom jasno definisanih antikoruptivnih aktivnosti i rokova za njihovu primjenu, biće jedinstvenog, a ne decentralizovanog karaktera, čime se takođe izražava opredijeljenost za formiranje sveobuhvatnog sistema za praćenje njihovog sprovođenja.
"Nakon usvajanja Strategije pristupiće se izradi jedinstvenog Akcionog plana za sprovođenje Strategije i Smjernica za donošenje planova integriteta, kao i identifikaciji širokog kruga subjekata koji će imati obavezu da usvoje planove integriteta. Sve navedeno pokazuje orijentisanost Vlade ka postizanju mjerljivih rezultata u borbi protiv korupcije u periodu 2013–2017."
Konačno, kažu u Vladi, borba protiv korupcije je u narednom periodu od ključnog značaja za BiH, a time i Republiku Srpsku, u procesu priključivanja Evropskoj uniji. Borba protiv korupcije, kao pitanje u okviru Poglavlja 23, jedno je od onih na kojima će biti fokus Evropske komisije u budućem pregovaračkom procesu.