Tema nedelje
Milioni za kampanju u predizborno vrijeme
Novcem poreznih obveznika plaćena je kampanja „Kupujmo domaće“ u kojoj je dominirao lik ministra Jerka Ivankovića Lijanovića
Piše: Centar za istraživačko novinarstvo
Ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva Federacije Bosne i Hercegovine (FBiH) platilo je 3,4 miliona maraka za kampanju „Kupujmo domaće“, u kojoj je dominirao lik ministra Jerka Ivankovića Lijanovića, objavili su federalni revizori.
Iako su sredstva izdvojena iz budžeta 2011. i 2012. godine, cjelokupna kampanja je realizirana u drugoj polovini prošle godine, odnosno u vrijeme pred lokalne izbore u BiH.
Prema navodima revizora, novac je plaćen printanim i elektronskim medijima, marketinškim agencijama i lancu trgovina. Revizori su pronašli da su novcem poreznih obveznika plaćani prilozi u informativnim emisijama, a financirane su i već postojeće poljoprivredne emisije. Najviše novca za medijsku promociju, po pola miliona maraka, dobile su marketinške agencije Tim System d.o.o. Sarajevo i SV-RSA d.o.o. Sarajevo.
Oko milion maraka za štampanje plakata i zakup reklamnih površina namijenjenih vanjskom oglašavanju dobila je marketinška agencija Europlakat BH d.o.o. Sarajevo. Prema navodima objavljenim u revizorskom izvještaju, na poziv za dodjelu tog posla javile su se tri firme: Europlakat d.o.o. Sarajevo, Aumento d.o.o. Sarajevo i Tamel com d.o.o. Sarajevo.
Ponude sva tri poduzeća su se odnosile na potpuno iste lokacije namijenjene vanjskom oglašavanju pod zakup. Razlika je bila samo u ponuđenoj cijeni. Uvidom u dokumentaciju revizori su saznali da su sva tri lica međusobno povezana. Europlakat je uz cjenovnik zakupa reklamnih površina ponudio projekat – sliku na kojoj se nalazi ministar iz reklamnog spota.
Rješenje o odobravanju sredstava Europlakatu doneseno je 01. 8. 2012., odnosno isti dan kada je krenula realizacija kampanje. Revizori postavljaju pitanje kako su navedeni plakati mogli u istom danu biti odštampani i postavljeni na bilborde. Inače, cjelokupna kampanja je realizirana od početka augusta do početka oktobra 2012. godine.
Revizori su pronašli i da je lanac trgovina Amko komerc d.o.o. Sarajevo dobio 470.000 KM za projekt „Kupujmo domaće u domaćem lancu trgovina“. Revizori nisu pronašli na osnovu kojih kriterija je novac podijeljen. Rješenje o odobravanju novca donio je ministar 29. 8. 2012. U prilogu apliciranog projekta su i nagrade sa ukupnim fondom nagrade igre od 133.861 KM.
Amko je prošle godine realizirao nagradu igru u kojoj su podijeljeni automobili, paketi iznenađenja i bijela tehnika. Revizori navode da nikakvog ugovora o međusobnim pravima i obavezama između ovog trgovačkog lanca i Ministarstva nije bilo. Revizori su zaključili da je Ministarstvo ušlo u realizaciju kampanje bez prethodnog donošenja pravnog akta kojim se utvrđuje aktivnost za realizaciju programa, iznos sredstava, očekivani učinak kao i sam postupak izbora krajnjih korisnika i dodijeljeni iznos sredstava.
Dževad Kovač iz Mostara, koji predvodi udruženje uzgajivača ovaca i koza FBIH, ljut je zbog izdvajanja novca za medijsku kampanju. Kaže da on nije dobio ni marku za poticaj razvoja farme na kojoj ima preko 1.000 koza.
„To je ono krajnje bezobrazno jer to su poreznih obveznika pare. To je poražavajuće.“ kaže Kovač za Centar za istraživačko novinarstvo (CIN). Prema njegovom mišljenju ova kampanja nije rezultirala potražnjom domaćih proizvoda. „Čega kampanju kada ništa ne proizvodimo?! U nas se uništava proizvodnja“
CIN je prošle godine objavio niz tekstova u kojima je upozorio da se kampanja „Kupujmo domaće“ u kojoj federalni ministar Jerko Ivanković Lijanović poziva stanovništvo na kupovinu domaćih proizvoda poklapa sa predizbornim periodom te da se u njoj koristi simbol srca koji je prepoznatljiv znak političke stranke Radom za boljitak kojoj ministar pripada.
Nevladina organizacija Transparency International iz BiH podnijela je prijavu za kršenje izbornih pravila Centralnoj izbornoj komisiji BiH, ali je slučaj pao na državnom sudu.