Banjalučka razglednica
Banjalučka razglednica - DNG „Dinar“ II dio
Nakon što je široj društvenoj zajednici obznanjeno da DNG „Dinar“ priprema “Balkan Business Plan”, odnosno šta to sve podrazumijeva, vratićemo se u oktobar 1984. godine.
Piše: Mišo VIDOVIĆ
Fotografije: Internet stranica DNG „Dinar“
S obzirom da je trebalo „naplatiti“ pobjedu na Gitarijadi u Zaječaru, marketinško-propagandi odjel DNG „Dinar“ , na čelu sa Dadi Mrasom, uveliko je pripremao „fakturu“: Za mjesto je realizacije „poslovno-tehnike“saradnje sa banjalučkom publikom odabran je velika koncertna sala Doma kulture, a povodom toga, izdano je i „Saopštenje za javnost br. 24 za pučanstvo , štampu, radio i televiziju povodom novog statusa „Dinara“:
...Našem vrlom narodu na sav glas javljamo radosnu vijest, koja svojom formom začuđuje i najveće eksperte: „Dinar“ više nije socijalni slučaj!!!....Provodeći dosljedno program dugoročne ekonomske stablizacije napravili smo još jedna izuzetan potez na našem putu u konvertibilnost. Multimedijalni šou o ovom radosnom događaju imaće priliku da vidi šira oblast sliva rijeke Vrbas, i to u velikoj sali Doma kulture, u petak 5.10. od 20 sati uz simboličnu cijenu ulaznice u pretprodaji od samo 110 dinara....
Koliko se tačno naprednih omladinaca i omladinki, građana i građanki, radnih ljudi „uguralo“ u veliku salu Doma kulture, niko od nas koji smo prisustovali ovom koncertu nije tačno utvrdio. Bilo nas više nego dovoljno da za gore navedenu cijenu osim multimedijalnog šou-programa DNG „Dinar“, čujemo i vidimo, kako je navedno, bivšu zvijezdu Yu-estrade Marka Brecelja, nastup grupa „Basdans“ i „Talog“, te poetsko-plesnog ansambla „Dinarice“. I naravno , uz konstataciju kako je to „mali korak za nas, ali veliki za čovječanstvo“. A po mnogima bio je to veliki korak i za banjalučki rokenrol-prvi masovni rok-koncert održan u velikoj koncertnoj sali Doma kulture, u prostoru za koji se „pretpostavljalo“ da je uglavnom „rezervisan“ za izvođače ozbiljne muzike. Koncert je održan bez posljedica po veliki kristalni luster koji i danas visi sa plafona sale, dok se nakon koncerta osjetila potreba za manjim intervencijama molera...Pitanje svih pitanja bilo je kako su momci iz DNG „Dinar“ isposlovali da nastupe u ovom prostoru. Zlatko Basić-Caja, tadašnji gitarista „Dinara“, u knjizi „Uz Bluz“, opisuje nastup benda na Gitarijadi u Zaječaru, ali i način kako se „ušlo“ u koncertnu salu Doma kulture:
...Tamo zasviramo Tahirovu ‘Volim te Bahro’ tako, da žiri ne mogne drugo, nego da nam da prvu nagradu. Kao kad u hrvanju protivnika izvrneš na leđa, pa pitaš – ‘Priznaš li !’, a on onda kuće –šta će, kaže ‘Priznam’, e tako smo tamo pobijedili. Istorijsko – povijesni fakt je, da je Tahir tu pjesmu napravio, prije nego je ideja Novog primitivizma uopšte krenula Bosnom. Od Zaječara se putovalo nazad opet vozom. Kasnio je u polasku, pa smo ga sačekali, brale. Kada smo stigli u Banja Luku, već je bilo izašlo Oslobođenje, sa našom slikom, u zaglavlju naslovne strane. Na predzadnjoj stranici tog tada renomiranog republičkog glasila, je najpoznatiji bosanski rok kritičar Ognjen Tvrtković, na sva usta hvalio naše ime i umjetničko djelo, izvedeno u Zaječaru. Koliko drugi dan, direktorica Doma kulture Vida Husedžinović šalje Nikolu Guzijana, kao glasnika, sa ponudom održavanja solističkog koncerta u Sali koju je ona držala pod kontrolom (kontrolisala).Nikada, ni jedan rok orkestar iz grada, u toj Sali nije držao svoj koncert...
Ne treba zaboraviti da su osim članova „Dinara“ i gostiju, u realizaciji ovog koncerta učestovali ljudi koji se ne vide na pozornici, ali se njihov rad itekako čuje i osjeti..Da bi tehnički funkicionisalo sve kako treba, za raglas je bio zadužen „Lovšin studio“, sa Darkom Lovšinom, dok je ton bio u „nadležnosti“ studija „Plazma“. Rasvjeta „Buka&co“ - Zlatan Bukić-Buka, a video Vlado Kovačević. Sve što se događalo na bini foto-aparatima marljivo su bilježili Adem Kobašlić, Igor Balić i Davorin Reljić, dok je izvršni podrucent bio Dadi Mras.
I kao što je već pomenuto prvi i zasada jedini album „Kada Dinar dođe na vlast“, odštampan je u proljeće 1985. godine u produkciji zagrebačke diskografske kuće „Suzy“, i između ostalog promovisan je na nastupima koje je bend održao kao predgrupa Bijelom dugmetu. Zabilježeno je da je nakon koncerta u sarajevskoj Skenderiji, bend nastupio i u zagrebačkom Domu sportova i u Beogradu, na Sajmištu pred 20.000 posjetilaca.
Međutim, uslijedile su opet personalne promjene: Krajem ljeta grupu napušta jedan od originalnih članova, basista Zlatko Prpa. Ali, i pored toga „Dinar“ je uradio spot za pjesmu „Sabrija“, koji se emituje u tada popularnoj tv-emisiji „Nedjeljno popodne“, a nakon čega grupu napuštaju i gitarista Dragan Tabaković i bubnjar Zoran Milosavac, i osnivaju grupu „Žigolo“. Tahir Dinar i Zlatko Bašić nastavljaju rad i prdružuju im se Svjetlana Matijaš i Biljana Ćeranić, a izvodi se i muzičko-poetski recital "Dinar pasti neće", započinju pripreme za snimanje materijala za drugi album "Priroda i društvo". Nakon povratka Tahira Dinara sa odluženja vojnog toka, sredinom 1988. godine, dolazi do obnavljanja originalne postave „Dinara“, Tahir Dinar (vokal), Dragan Tabaković (gitara), Zlatko Prpa (bas) i Zoran Milosavac (bubnjevi), snima se materijal za treći LP "Do zadnjeg dinara" i odrađuje nekoliko koncerata gdje se svira novi materijal. Ipak, materijal ni za drugi, ni za treći album nikada nije obavljen. Prema zvaničnoj internet –stranici benda, u proljeće 1989. održan je koncert na KSET-u (sadašnji DFK - op.aut.), što će se kasnije ispostaviti kao zadnji koji je grupa grupa održala pod nazivom "Dinar" i u sastavu koji je proveo najviše vremena zajedno...
Iako je „grupa Dinar 80-ih vjerovatno žrtvovala svoj umjetnički izražaj radi posvećenosti ideji konvertibilnog Dinara“, čini se da prije dvadeset i tri godine nije bio kraj o ideji „konvertibilnog“ Dinara. Singl pod nazivom „Balkan Business Plan“, najava je povratka benda na muzičku scenu, a Tahir Dinar, ne isključuje mogućnost i povratničkog koncerta u Banja Luci. Pa i u koncertnoj sali i Doma kulture.
Vezani tekst: Banjalučka razglednica - Dinar "Balkan Business Plan"
(Frontal)