Društvo

Autobusi u BiH stari i do 50 godina

BANJALUKA - Brojni autobusi koji su registovani u BiH stari su više decenija, a rekorder među njima je onaj koji je proizveden prije tačno 50 godina.

Ti podaci navedeni su u Evidenciji motornih vozila, koja je objavljena na sajtu Agencije za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka (IDDEEA).

U dokumentu može da se uoči da autobus proizveden davne 1963. godine "drži" nesavladiv rekord, a konkurenti po starosti su mu tri vozila prevozničkih preduzeća koja su proizvedena 1978. godine.

Autobuse koji su iz fabrike izašli ranih osamdesetih godina prošlog vijeka teško je i prebrojati, što znači da se naši putnici doslovno voze u vozilima koja su odavno zrela za penziju.

Stoga i nije začuđujuće što se putnici učestalo žale da su u autobusima ljeti veće temperature nego napolju, dok zimi cvokoću od hladnoće.

"Ima koliko hoćete autobusa koji su zreli za penziju. Uglavnom su to vozila koja se kupuju na Zapadu, gdje su već povučena iz upotrebe. Onda ih dovezu ovdje, malo ih 'ušminkaju' i puste u upotrebu. Takva vozila, po svemu sudeći, ne mogu biti ni udobna ni bezbjedna. Mi smo u takvoj situaciji da je nama dobro sve što dođe sa Zapada, pa i otpad", upozorava Dragan Podraščanin, potpredsjednik Udruženja vozača i auto-mehaničara gradskog i prigradskog prevoza putnika iz Banjaluke.

Prevoznici priznaju da je vozni bh. park, kada su autobusi u pitanju, prilično star, ali i kažu da nema uslova da se podmladi.

"Nemojte gledati te ekstremne slučajeve. Imate u svijetu autobusa da su kvalitetniji što su stariji. Kod nas je problem što nam je radni park, koji služi za javni prevoz putnika, a ne za ekskurzije i 'pokazivanje', starosti veće od 17 godina", napominje Momčilo Sladoje, predsjednik Udruženja auto-prevoznika RS.

Prema njegovim riječima, drugi problem je u tome što autobusi koji se koriste, a pogotovo u gradskom saobraćaju, ne odgovaraju uslovima koje traže putnici, što se, primjera radi, odnosi na klima-uređaje i ostale elemente koji direktno utiču na udobnost.

"Poenta je u tome da je prihod koji ostvaruju prevoznici veoma mali. Jednostavno, to je neodrživ sistem. Mislim da, zbog toga, u budućnosti nećemo ići u smanjenje godina prosječne starosti autobusa, već u povećanje", upozorava Sladoje.

(Nezavisne novine/Frontal)

Komentari
Twitter
Anketa

Da li će novi američki predsjednik Donald Tramp učiniti svijet boljim mjestom za život?

Rezultati ankete
Blog